Komunikaty - archiwum

DECYZJA o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia NG.6220.20.53.2022 z dnia 21.04.2023

Woźniki, dnia 21.04.2023 r.


NG.6220.20.53.2022

 

D E C Y Z J A
o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia

 


            Na podstawie art. 104, art. 107 i art. 49 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r – Kodeks postępowania  administracyjnego (t.j. Dz.U. z 2022 r., poz. 2000 ze zm.) w związku z art. 71 ust.1 i ust. 2 pkt 2, art. 75 ust.1 pkt 4, art. 84, art. 85 ust. 1 i ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia  3 października 2008 r. 
o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko  (t.j. Dz.U. 2022 r., poz. 1029 ze zm.) oraz § 3 ust. 2 pkt 3 w związku z § 3 ust. 1 pkt 54 lit. b Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia  10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko  (t.j. Dz.U. z 2019 r., poz. 1839), po rozpatrzeniu wniosku w sprawie o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia polegającego na „Budowie elektrowni fotowoltaicznej o mocy do 1,5 MW, wraz z kablami sterowania i telekomunikacyjnymi, komunikacji wewnętrznej oraz niezbędnych urządzeń elektroenergetycznych”
o r z e k a m

stwierdzić brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedsięwzięcia polegającego na „Budowie elektrowni fotowoltaicznej o mocy do 1,5 MW, wraz z kablami sterowania i telekomunikacyjnymi, komunikacji wewnętrznej oraz niezbędnych urządzeń elektroenergetycznych” w miejscowości Psary na działkach 306/11 i 381/11 k.m.  1PIASEK obręb Lubsza oraz zrealizowanej budowie elektrowni fotowoltaicznej o mocy 0,5MW na działce nr 381/11 k.m.  1PIASEK obręb Lubsza.


U Z A S A D N I E N I E

 W dniu 21.09.2022 r. zostało wszczęte postępowanie administracyjne na wniosek złożony dnia 10.08.2022 r./uzupełniony w dniu 30.08.2022 r., 21.09.2022 r, 15.11.2022 r., 29.11.2022 r., 23.12.2022 r.,06.02.2023 r., 08.02.2023 r. 16.02.2023 r./ przez inwestora Plastimex Sp. z o.o., ul. Powstańców 37, 42-287 Lubsza w sprawie o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia polegającego na „Budowie elektrowni fotowoltaicznej o mocy do 1,5 MW, wraz z kablami sterowania i telekomunikacyjnymi, komunikacji wewnętrznej oraz niezbędnych urządzeń elektroenergetycznych”
 Zgodnie z art. 75 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko, właściwym do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, zgody na realizację przedmiotowego przedsięwzięcia jest Burmistrz Woźnik.
            Postępowanie wszczęto w oparciu o złożoną dokumentację sporządzoną zgodnie 
z art. 74  cytowanej wyżej ustawy. Strony postępowania zostały o tym fakcie zawiadomione, zgodnie z art. 49 kodeksu postępowania administracyjnego. W toku postępowania Strony nie zgłosiły żadnych uwag i wniosków.
W myśl § 3 ust. 1 pkt 54 lit b Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. 
w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko, planowane przedsięwzięcie zakwalifikowano do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko.
Zgodnie z art. 64 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz  o ocenach oddziaływania na środowisko, uzyskano postanowienie Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Katowicach nr WOOŚ.4220.602.2022.AF1.6 z dnia  19.01.2023 r., /data wpływu: 19.01.2023 r./ oraz zgodnie z art. 64 ust. 1 pkt 4 Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie  -Zarząd Zlewni w Opolu wydało postanowienie nr PO.ZZŚ.3.435.217.2022.MO z dnia 26.10.2022 r. /data wpływu: 28.10.2022 r./
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Katowicach oraz Państwowe Gospodarstwo Wodne     Wody      Polskie Zarząd Zlewni w Opolu, wyrazili opinię, że dla planowanego przedsięwzięcia, nie zachodzi konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko. Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Lublińcu nie wyraził opinii w sprawie przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko, wskazując na milczące załatwienie sprawy
W toku postępowania ustalono, że przedmiotowe przedsięwzięcie stanowi rozbudowę istniejącej już farmy fotowoltaicznej o mocy 0,5 MW, znajdującej się na działce nr 381/11 k.m.  1PIASEK   obręb Lubsza. W związku z tym przedsięwzięcie zostało zakwalifikowane na podstawie § 3 ust. 2 pkt 3 w związku z § 3 ust. 1 pkt 54 lit. b Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia  10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko  (t.j. Dz.U. z 2019 r., poz. 1839) jako przedsięwzięcie mogące potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko.
Zgodnie z art. 64 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz  o ocenach oddziaływania na środowisko, uzyskano ponowne postanowienie Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Katowicach nr WOOŚ.4220.602.2022.AF1.7 z dnia  13.03.2023 r., /data wpływu: 14.03.2023 r./ jak również w myśl art. 64 ust.1 pkt 2 cytowanej wyżej ustawy, uzyskano opinię Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Lublińcu nr  NS-ZNS.9022.18.2023 z dnia 10.03.2023 r./data wpływu: 13.03.2023 r./ oraz zgodnie  z art. 64 ust. 1 pkt 4 opinię Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie  -Zarząd Zlewni w Opolu nr PO.ZZŚ.3.4901.26.2023.MO z dnia 07.03.2023 r. /data wpływu: 09.03.2023 r./
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Katowicach, Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Lublińcu jak również Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie Zarząd Zlewni 
w Opolu, wyrazili opinię, że dla planowanego przedsięwzięcia oraz zrealizowanej inwestycji, jaką jest farma fotowoltaiczna o mocy 0,5 MW znajdująca się w bezpośrednim sąsiedztwie, nie zachodzi konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko. Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie - Zarząd Zlewni w Opolu w w/w opinii określiło warunki realizacji przedmiotowej inwestycji, które zostały zawarte poniżej.
Maksymalna planowana moc instalacji fotowoltaicznej na projektowanym obszarze to 2 MW – obejmuje instalację wykonaną (0,5 MW) która wcześniej nie została objęta decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach. oraz instalację planowaną (1,5 MW).  W ramach inwestycji nie przewiduje się wycinka drzew i krzewów. Inwestycja będzie realizowana na gruntach rolnych o klasie RIVB oraz częściowo na terenie przemysłowym. Rozbudowa instalacji fotowoltaicznej wykonana będzie na potrzeby własne zakładu Plastimex Sp. z o.o. Psary, ul. Powstańców 37, 42-287 Lubsza. Instalacja zostanie wpięta do sieci elektroenergetycznej zakładu.

W celu zminimalizowania oddziaływania inwestycji na środowisko określa się warunki realizacji przedmiotowego przedsięwzięcia:

1. Wszelkie prace w obrębie planowanej inwestycji należy wykonać przy użyciu sprawnego technicznie sprzętu, eksploatowanego i konserwowanego w sposób prawidłowy, który zapewni zabezpieczenie środowiska wodno-gruntowego przed wyciekami paliw i płynów technicznych;
2. Wykopy należy zabezpieczyć przed przedostaniem się do gruntu substancji szkodliwych dla środowiska wodnego;
3. Zaplecze budowy, a w szczególności miejsca postoju, tankowania i naprawy pojazdów, zabezpieczyć przed przedostaniem się substancji ropopochodnych do gruntu i wód oraz wyposażyć w środki do neutralizacji rozlanych substancji ropopochodnych (sorbenty), w sytuacjach awaryjnych takich jak np. wyciek paliwa, podjąć natychmiastowe działania w celu usunięcia zanieczyszczonego gruntu- zanieczyszczony grunt należy przekazać podmiotom uprawnionym do jego transportu i rekultywacji lub unieszkodliwienia;
4. Zabiegu mycia paneli wykonać przy użyciu zdemineralizowanej wody bez dodatków chemicznych (detergentów) lub z użyciem środków biodegradowalnych 
5. W przypadku zastosowania transformatorów olejowych, na wypadek awarii, w celu uniknięcia przedostania się oleju lub cieczy izolacyjnej do środowiska wodno-gruntowego, pod transformatorami należy zastosować szczelne misy olejowe, będące w stanie zmagazynować 100% oleju oraz wody z akcji gaśniczej, wykonane z takich materiałów, aby ciecz izolacyjna lub olej nie przedostały się do środowiska gruntowo-wodnego

Charakterystyczne parametry istniejącej farmy fotowoltaicznej o mocy 0,5 MW:
- Moduły fotowoltaiczne BB ECO 315 W o mocy 315 W lub rozwiązania równoważne
- Liczba modułów 1428 szt.
- Liczba inwerterów Huawei SUN 2000-60 KTL- MO lub równoważne -6 szt.
- Liczba złączy kablowych- 3 szt.
- Liczba rozdzielnic głównych- 1 szt.


      W ramach przedsięwzięcia planuje się montaż następujących elementów: 

- Konstrukcje wolnostojące wbijane w ziemię do montażu ogniw fotowoltaicznych;
- Ogniwa fotowoltaiczne o mocy min 500 Wp każdy
- Inwertery
- Linie energetyczne
- Rozdzielnia elektryczna z transformatorem o wymiarach 4 x 7 m i wysokości do 3,5 m;
- Przyłącze elektroenergetyczne;
- Ogrodzenie instalacji – o wysokości 2 m, zamontowane 15 cm nad powierzchnią terenu;
- Zjazd do drogi publicznej poprzez teren zakładu produkcyjnego spółki PLASTIMEX


W ramach inwestycji planowany jest montaż ogniw fotowoltaicznych krzemionkowych polikrystalicznych o mocy jednostkowej min. 500 Wp każdy. Wysokość całkowita instalacji nad ziemią wyniesie do 2,5 m przy kącie pochylenia od 18 º do 25º. Panele fotowoltaiczne układane będą na stelażach stalowych ocynkowanych lub aluminiowych metodą wbijania profili bezpośrednio do gruntu. Poszczególne panele połączone będą ze sobą kablami solarnym tworzącymi sekcje. Falowniki napięcia połączone zostaną ze stacją transformatorową/ rozdzielnicą nn/SN wyposażoną w niezbędne układy pomiarowo- zabezpieczające.
    Planowane przedsięwzięcie zlokalizowane będzie na działkach oznaczonych numerami 306/11 i 381/11 obręb Lubsza, gmina Woźniki. Przedmiotowy teren objęty jest miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego gminy Woźniki przyjętym uchwałą nr 234/ XXI/2004 Rady Miejskiej w Woźnikach z dnia 30.12.2004 r. i oznaczony symbolem : MNr – teren zabudowy jednorodzinnej i zagrodowej. Część działki nr 381/11 obręb Lubsza, znajduje się poza granicami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, a w „Stadium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego” Miasta i Gminy Woźniki zatwierdzonym uchwałą Rady Miejskiej w Woźnikach nr 73/ VIII/2015 z dnia 25 czerwca 2015 r. teren ten leży w obszarze oznaczonym jako MN/RM/U- teren zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej, zagrodowej, usługowej oraz P/U – tereny zabudowy produkcyjnej, usługowej. Na przedmiotowym terenie nie wyznaczono obszaru zdegradowanego. Farma fotowoltaiczna zostanie wykonana na potrzeby własne zakładu i wpięta do sieci elektroenergetycznej. Rodzaj i charakterystykę przedsięwzięcia z uwzględnieniem;

a) skali przedsięwzięcia i wielkości zajmowanego terenu oraz ich wzajemne proporcje, 
a także istotnych rozwiązań charakteryzujących przedsięwzięcie – Planowane przedsięwzięcie zlokalizowane będzie na działkach oznaczonych numerami 306/11 i 381/11 obręb Lubsza, gmina Woźniki. Maksymalna planowana moc instalacji fotowoltaicznej na projektowanym obszarze to 2 MW, która obejmuje instalację wykonaną (0,5 MW) i instalacje planowaną (1,5 MW). Działki przeznaczone pod inwestycję stanowią grunty klas bonitacyjnych RIVb. Przedmiotowy teren objęty jest miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego gminy Woźniki przyjętym uchwałą nr 234/ XXI/2004 Rady Miejskiej w Woźnikach z dnia 30.12.2004 r. i oznaczony symbolem : MNr – teren zabudowy jednorodzinnej i zagrodowej. Część działki nr 381/11 obręb Lubsza, znajduje się poza granicami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, Bilans terenu dla planowanego przedsięwzięcia wskazuje, że powierzchnia terenu wyniesie 19000 m² dla nowej inwestycji oraz 9500 m² dla już powstałej (biorąc pod uwagę warunki zabudowy). Teren zajęty pod inwestycję będzie wynosił ok. 3 ha, jednakże całkowita powierzchnia zabudowy wyniesie około 1000 m (obszar zajęty pod rozdzielnię nN/SN, oraz punkty styku konstrukcji montażowych z gruntem).  
 b) powiązań z innymi przedsięwzięciami, w szczególności kumulowania się oddziaływań przedsięwzięć realizowanych i zrealizowanych, dla których została wydana decyzja 
o środowiskowych uwarunkowaniach znajdujących się na terenie, na którym planuje się realizację przedsięwzięcia oraz w obszarze oddziaływania przedsięwzięcia lub których oddziaływania mieszczą się w obszarze oddziaływania planowanego przedsięwzięcia  w zakresie, w jakim ich oddziaływania mogą prowadzić do skumulowania oddziaływań z planowanym przedsięwzięciem –  W bezpośrednim sąsiedztwie występuje instalacja fotowoltaiczna o mocy 0,5 MW, która na podstawie § 3 ust. 2 pkt 3 w związku z § 3 ust. 1 pkt 54 lit. b Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia  10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko  (t.j. Dz.U. z 2019 r., poz. 1839) została ujęta w postępowaniu o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach
c) różnorodności biologicznej, wykorzystywania zasobów naturalnych, w tym gleby, wody 
i powietrza ziemi – w rejonie oddziaływania planowanego przedsięwzięcia nie występują ważne zasoby wód powierzchniowych oraz ważne dla zwierząt siedliska. Wnioskowana inwestycja nie leży w granicach obszarów użytkowania, osuwania mas ziemnych oraz obszarów podlegających ochronie z tytułu obowiązujących przepisów o ochronie dóbr kultury, gruntów rolnych i leśnych. Realizacja montażu ogniw słonecznych nie będzie się wiązała z usuwaniem humusu i ingerowaniem w grunt. Według bonitacyjnej klasyfikacji gruntów ornych w Polsce teren planowanego przedsięwzięcia należy do gruntów – uprawy zbożowe i łąki trwałe oraz teren przemysłowy składowania kontenerów. Nie zachodzi konieczność wycinki drzew. Nie zaobserwowano chronionych gatunków grzybów. Nie stwierdzono stanowisk chronionych roślin naczyniowych. Przeprowadzona ocena ogólnych walorów przyrodniczych nie wskazuje na występowanie na terenie inwestycji cennych siedlisk przyrodniczych, gatunków cennych lub objętych ochroną, które mogły by być zagrożone poprzez realizacje planowanej inwestycji.
d) emisji i występowania innych uciążliwości – Lokalizacja inwestycji nie będzie stanowiła zagrożenia dla środowiska naturalnego oraz zdrowia publicznego mieszkańców. Z uwagi na zlokalizowanie planowanej inwestycji w krajobrazie rolniczym oraz stosunkowo niewielką wysokość konstrukcji, nie będzie wywierać negatywnego wpływu na krajobraz kulturowy. Funkcjonowanie elektrowni fotowoltaicznej nie jest związane ze zjawiskami niepożądanymi, jak emisja hałasu, wibracji, wytwarzaniem odpadów. Nie zachodzi konieczność niwelacji terenu. Oddziaływanie planowanego przedsięwzięcia z uwagi na skalę oraz rodzaj inwestycji nie będzie wykazywało negatywnego wpływu na środowisko. Na etapie realizacji inwestycji będą występowały krótkotrwałe uciążliwości wynikające z emisji hałasu przez pracujące urządzenia budowlane. Wykonywanie prac budowlanych będzie odbywać się wyłącznie w porze dnia.  Najbliższa zabudowa mieszkaniowa położona jest  w odległości 120 m od terenu planowanej farmy fotowoltaicznej. W trakcie montażu instalacji będzie miała miejsce emisja niezorganizowana. Z uwagi na oddalenie planowanej elektrowni słonecznej od terenów zabudowanych - większej niż 120 m, nie przewiduje się przekroczeń poziomów hałasu na terenach budowy mieszkaniowej ani zagrodowej.
e) ocenionego w oparciu o wiedzę naukową ryzyka wystąpienia poważnych awarii lub katastrof naturalnych i budowlanych powstałych, przy uwzględnieniu używanych substancji i stosowanych technologii, w tym ryzyka związanego ze zmianą klimatu – w planowanej inwestycji nie występuje ryzyko poważnej awarii lub katastrofy naturalnej i budowlanej. W celu uzyskania możliwości zdalnej kontroli nad pracą elektrowni planuje się zainstalowanie systemu monitoringu (telemetrii), tj. systemu, który umożliwi zbieranie, archiwizowanie i przesyłanie danych dotyczących ilości   i przesłanej energii elektrycznej do systemu elektroenergetycznego, oraz systemu, który umożliwi przesyłanie informacji o pracy oraz ewentualnych awariach i uszkodzeniach urządzeń elektronicznych, elektrycznych i elektroenergetycznych. . Z racji braku operacji związanych z substancjami niebezpiecznymi instalacji fotowoltaicznych nie można zaliczyć do przedsięwzięć o zwiększonym ryzyku lub dużym ryzyku poważnej awarii przemysłowej
f) przewidywanych ilości i rodzaju wytwarzanych odpadów oraz ich wpływ na środowisko, w przypadku, gdy planuje się ich powstanie – Powstanie elektrowni słonecznej wraz z niezbędną infrastrukturą towarzyszącą wiąże się z powstawaniem odpadów na etapie budowy. Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 27 września 2001 w sprawie katalogu odpadów (Dz.U. Nr 112, poz. 1206) odpady budowlane zakwalifikowane zostały, w większości, do grupy 17. Prawidłowa gospodarka odpadami, zgodnie z zasadami prewencji, polega na zapobieganiu powstawaniu lub minimalizacji ilości odpadów. Dalszym etapem jest odzyskiwanie lub unieszkodliwianie odpadów, których powstaniu nie udało się zapobiec, a dopiero ostatecznym etapem w gospodarowaniu odpadami jest bezpieczne składowanie odpadów, których unieszkodliwianie było nieefektywne (niemożliwe) z przyczyn technologicznych. Inwestor zobowiązuje się do przekazania zewnętrznym, podmiotom, posiadającym odpowiednie zezwolenia, zgodnie z zasadą prewencji, w celu odzysku, a następnie recyklingu i w razie konieczności składowania powstałych odpadów. W celu ograniczenia uciążliwości gospodarki odpadami w fazie budowy Inwestor wyznaczy miejsca na segregacje i gromadzenie odpadów powstających podczas prac montażowych   oraz na odpady typu komunalnego. Inwestor zobowiązuje się do sukcesywnego wywożenia odpadów powstałych z  prac montażowych oraz odpadów komunalnych. 
g) zagrożenia dla zdrowia ludzi, w tym wynikającego z emisji – Lokalizacja inwestycji nie będzie stanowiła zagrożenia dla środowiska naturalnego oraz zdrowia publicznego mieszkańców. W przypadku ocenianego przedsięwzięcia nie przewiduje się wystąpienia konfliktów i protestów społecznych związanych z inwestycją. Uzasadnieniem takiego stanowiska jest fakt, iż przedsięwzięcie realizowane jest na terenach, na których w sąsiedztwie istnieje zabudowa przemysłowa. Poziomy normy pola elektromagnetycznego nie będą w żaden sposób przekroczone.  Z uwagi na oddalenie planowanej elektrowni słonecznej od terenów zabudowanych - większej niż 120 m, nie przewiduje się przekroczeń poziomów hałasu na terenach budowy mieszkaniowej ani zagrodowej.
2 . Usytuowanie przedsięwzięcia, z uwzględnieniem możliwego zagrożenia dla środowiska, w szczególności przy istniejącym i planowanym użytkowaniu terenu, zdolności samooczyszczania się środowiska i odnawiania się zasobów naturalnych, walorów przyrodniczych i krajobrazowych oraz uwarunkowań miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego – uwzględniające:

a) obszary wodno-błotne, inne obszary o płytkim zaleganiu wód podziemnych, w tym siedliska łęgowe oraz ujęcia rzek – Planowana inwestycja nie znajduje się w obszarze chronionym. Teren przedsięwzięcia nie znajduje się na obszarach wodno-błotnych, innych obszarach o płytkim zaleganiu wód podziemnych, w tym siedlisk łęgowych oraz ujść rzek, obszarze ochronnym zbiorników wód śródlądowych oraz stref ochronnych ujęć wody oraz obszarze przylegającym do jezior.
b) obszary wybrzeży i środowisko morskie – Przedmiotowe przedsięwzięcie nie jest usytuowane na obszarach wybrzeży oraz na terenie środowiska morskiego.
c) obszary górskie i leśne –  Planowane przedsięwzięcie położone jest poza obszarami górskimi i leśnymi.
d) obszary objęte ochroną, w tym strefy ochronne ujęć wód i obszary ochronne zbiorników wód śródlądowych – planowana inwestycja nie znajduje się w obszarze chronionym.
e) obszary wymagające specjalnej ochrony ze względu na występowanie gatunków roślin, grzybów i zwierząt lub ich siedlisk lub siedlisk przyrodniczych objętych ochroną, w tym obszary Natura 2000 oraz pozostałe formy ochrony przyrody – planowana inwestycja nie znajduje się w obszarze chronionym.
f) obszary, na których standardy jakości środowiska zostały przekroczone – planowana inwestycja nie znajduje się w takim obszarze.
g) obszary o krajobrazie mającym znaczenie historyczne, kulturowe lub archeologiczne– W rejonie oddziaływania planowanego przedsięwzięcia nie występują obszary ważne z punktu widzenia wartości kulturowych, historycznych lub naukowych.
h) gęstość zaludnienia – Planowana inwestycja usytuowana jest na terenie gminy Woźniki. Główny Urząd Statystyczny wynika, iż teren gminy w 2019 roku zamieszkiwało 9619 osób, co daje 75 osób na 1 km².
i) obszary przylegające do jezior – Inwestycja nie jest planowana na obszarach przylegających do jezior.
j) uzdrowiska i obszary ochrony uzdrowiskowej – Planowana inwestycja nie jest położona na obszarach uzdrowisk i obszarach ochrony uzdrowiskowej.
k) wody i obowiązujące dla nich cele środowiskowe – Analizowane przedsięwzięcie położone jest w Jednolitej Części Wód Podziemnych (JCWPd) o kodzie PLGW6000110, w regionie wodnym Górnej Odry, w Jednolitej Części Wód Powierzchniowych (JCWP) o kodzie PLRW600010118129 – w nazwie Babieniczka, statusie naturalnej części wód. W wyniku analizy dokumentów uznano, że planowane działania w ramach przedsięwzięcia nie wpłyną negatywnie na możliwość osiągnięcia celów środowiskowych.
3. Rodzaj, cechy i skalę możliwego oddziaływania rozważanego w odniesieniu do kryteriów wymienionych w pkt 1 i 2 oraz w art. 62 ust 1 pkt 1 wynikające z:
a) zasięgu oddziaływania - obszaru geograficznego i liczby ludności, na którą przedsięwzięcie może oddziaływać – Obszar oddziaływania planowanej elektrowni fotowoltaicznej nie wykroczy poza teren działek inwestycyjnych. Najbliższa zabudowa mieszkaniowa położona jest w odległości 120 m od terenu planowanej farmy fotowoltaicznej.
b) transgranicznego charakteru oddziaływania przedsięwzięcia na poszczególne elementy przyrodnicze – Realizacja, eksploatacja oraz likwidacja projektowanego przedsięwzięcia nie będzie związana z możliwością wystąpienia transgranicznego oddziaływania na środowisko.
c) charakteru, wielkości, intensywności i złożoności oddziaływania, z uwzględnieniem obciążenia istniejącej infrastruktury technicznej oraz przewidywanego momentu rozpoczęcia oddziaływania – Oddziaływanie planowanego przedsięwzięcia, z uwagi na skalę oraz rodzaj inwestycji, nie będzie wykazywało negatywnego wpływu na środowisko. Prace budowlane należy prowadzić poza sezonem wędrówek ptaków w celu ich niepłoszenia. W przypadku prac budowlanych istnieje niebezpieczeństwo uwięzienia płazów i gadów w wykopach. Zaleca się nieprowadzenie prac w czasie aktywności gadów i płazów. W przypadku prowadzenia budowy w innym czasie, nie należy zostawiać nie zakopanych dołów do dyspozycji zwierząt, a jeżeli zwierzęta dostaną się do wykopów, konieczne jest ich i odstawienie w bezpieczne dla nich miejsce. Z przeprowadzonej przez Inwestora analizy możliwego potencjalnego oddziaływania planowanej inwestycji na środowisko wynika, iż emisja zanieczyszczeń do powietrza wystąpi jedynie na etapie budowy instalacji oraz likwidacji przedsięwzięcia i może mieć miejsce jedynie podczas: transportu i materiałów, pracy sprzętu technicznego i maszyn. Realizacja, eksploatacja oraz likwidacja przedsięwzięcia nie będą związana z oddziaływaniem na dobra materialne. Projektowane do zastosowania panele ogniw fotowoltaicznych nie będą wyposażone w wentylatory służące do chłodzenia konstrukcji ogniw. Brak systemu chłodzenia to brak hałasu w czasie eksploatacji elektrowni fotowoltaicznej. Inwestor zakłada sprawność urządzenia na poziomie fabrycznym, bez zwiększania sprawności poprzez zastosowanie technologii z obiegiem powietrza. Chłodzenie paneli fotowoltaicznych odbywać się będzie w sposób naturalny, przez obieg powietrza atmosferycznego. Wszystkie komponenty podczas realizacji przedsięwzięcia dostarczane będą na miejsce planowanej inwestycji samochodami dostawczymi jako elementy przygotowane do montażu, co pozwoli zminimalizować hałas oraz ilość powstałych odpadów. Metalowa konstrukcja montażowa będzie z wcześniej przygotowanych, złożonych elementów, nie cięcia. Poszczególne elementy będą dostarczane na działki samochodami ciężarowymi, dla którego celu zostanie istniejąca infrastruktura drogowa. na terenie obiektu zostaną zlokalizowanie nieutwardzone ścieżki przejazdowe o szerokości około 4 m. W obrębie działki poszczególne komponenty będą rozwożone po nieutwardzonym terenie samochodami o masie poniżej 3,5 t. Montaż poszczególnych paneli na konstrukcjach montażowych oraz połączenia poszczególnych paneli z inwerterami zostaną wykonane przez fachowców. Połączenia elektryczne zostaną wykonane przez osoby posiadające odpowiednie kwalifikacje i doświadczenie oraz uprawnienia elektryczne.
d) prawdopodobieństwo oddziaływania –. Z uwagi na skalę przedsięwzięcia oraz odwracalność procesów zachodzących podczas funkcjonowania elektrowni fotowoltaicznej, eksploatacja projektowanej elektrowni nie będzie wiązała się z naruszeniem standardów jakości środowiska.
Na etapie eksploatacji elektrownia słoneczna jest inwestycją w pełni ekologiczną. Jej praca nie wiąże się z powstawaniem odpadów, hałasu ani wibracji. Oddziaływanie to zostało określone jako okresowe, ograniczone czasem trwania prac budowlanych oraz punktowe. Poziomy normy pola elektromagnetycznego nie będą w żaden sposób przekroczone
e) czasu trwania, częstotliwości i odwracalności oddziaływania – Oddziaływanie to zostało określone jako okresowe, ograniczone czasem trwania prac budowlanych oraz punktowe. Przewidziany czas prac związanych z budową elektrowni fotowoltaicznej będzie wynosił 2 tygodnie.
f) powiązań z innymi przedsięwzięciami, w szczególności kumulowania się oddziaływań przedsięwzięć realizowanych i zrealizowanych, dla których została wydana decyzja 
o środowiskowych uwarunkowaniach, znajdujących się na terenie, na którym planuje się realizację przedsięwzięcia oraz w obszarze oddziaływania przedsięwzięcia  lub których oddziaływania mieszczą się w obszarze oddziaływania planowanego przedsięwzięcia w zakresie, w jakim ich oddziaływania mogą prowadzić do skumulowania oddziaływań z planowanym przedsięwzięciem –  W bezpośrednim sąsiedztwie występuje instalacja fotowoltaiczna o mocy 0,5 MW na działce nr 381/11 k.m.  1PIASEK obręb Lubsza.
g) możliwości ograniczenia oddziaływania – Zapobieganie i zmniejszenie potencjalnych, negatywnych oddziaływań planowanej instalacji fotowoltaicznej na środowisko można osiągnąć przez następujące działania: zastosowanie proekologicznej technologii prac budowlanych i dobór technologii oraz parametrów technicznych planowanych instalacji farmy ograniczający wpływ na środowisk.  Ograniczenie oddziaływania na środowisko instalacji farmy fotowoltaicznej na etapie budowy zostanie osiągnięte przez: nie stosowanie dodatkowych dróg dojazdowych ani placów manewrowych; panele zostaną dowiezione lekkimi samochodami transportowymi w oparciu o istniejącą infrastrukturę drogową i przeniesione na miejsce montażu. Niestosowanie stałych fundamentów, dzięki czemu zostanie wykluczony wpływ na faunę glebową i wody powierzchniowe. Dodatkowe zacienienie roślinności, która będzie mogła stanowić siedlisko dla ewentualnych par lęgowych. Wykopy pod linię kablową będą prowadzone w pasach drogowych i przez tereny użytkowane rolniczo bez zaburzenia stosunków wodnych na terenach sąsiednich; wykopy zabezpieczać się będzie specjalnymi płotkami celem ograniczenia możliwości wpadania w nie herpetofauny i niewielkich ssaków, każdorazowo przed rozpoczęciem prac sprawdzać się będzie wykopy i uwalniać uwięzione w nich zwierzęta. W celu ochrony przed nieumyślnym zabijaniem zwierząt w trakcie realizacji przedsięwzięcia ogrodzenie inwestycji winno być podwieszone na wysokości co najmniej 20 cm (odstęp pomiędzy powierzchnią ziemi, a dolną jego krawędzią) i mieć gładkie wykończenie krawędzi.
Biorąc powyższe po uwagę, a także uwzględniając kryteria określone w art. 63 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska  oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, jak również posiadaną przez tut. Organ wiedzę o rodzaju, skali i charakterze planowanego przedsięwzięcia, uwzględniając opinię Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Katowicach, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Lublińcu oraz Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie- Zarząd Zlewni w Sieradzu, postanowiono jak w sentencji niniejszej decyzji.

Integralną częścią niniejszej decyzji jest załącznik nr 1, stanowiący charakterystykę przedsięwzięcia.

Załączniki:
1. Charakterystyka całego przedsięwzięcia.

Klauzula Informacyjna
Administratorem danych osobowych w stosunku do danych osobowych przekazywanych podczas każdorazowego kontaktu z Urzędem Miejskim w Woźnikach jest Burmistrz Woźnik, którego siedziba mieści się 
w Urzędzie Miejskim w Woźnikach przy ul. Rynek 11, 42-289 Woźniki; kontakt mailowy: urzad@wozniki.pl; kontakt telefoniczny: 34 36 69 911.
Administrator wyznaczył Inspektora Ochrony Danych, z którym można się skontaktować 
w sprawach związanych z ochroną danych osobowych w następujący sposób: kontakt mailowy: urzad@wozniki.pl; kontakt telefoniczny: 34 36 69 911; pisemnie na adres Urzędu Miejskiego  w Woźnikach, ul. Rynek 11, 42-289 Woźniki. 
Dane osobowe przetwarzane są w celach przeprowadzenia postepowania o wydanie decyzji 
o środowiskowych uwarunkowaniach wynikającą z przepisów prawa na podstawie art. 6 ust 1 lit. c Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 roku w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (dalej jako RODO). 
Odbiorcą danych osobowych będzie Urząd Miejski w Woźnikach, podmioty udzielające wsparcia Urzędowi Miejskiemu w Woźnikach na zasadzie zleconych usług i zgodnie z zawartymi umowami powierzenia oraz podmioty uprawnione na podstawie przepisów prawa. Dane osobowe przechowywane będą przez okres niezbędny w ramach  obowiązujących przepisów prawa. Posiadają Państwo prawo dostępu do treści swoich danych oraz ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, a także o prawie do przenoszenia danych oraz prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, gdy uznają, iż przetwarzanie Państwa danych osobowych narusza przepisy RODO. Dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, jednak nie będzie to prowadziło do zautomatyzowanego podejmowania decyzji,  w tym nie będą podlegały profilowaniu. Podanie danych jest dobrowolne.

POUCZENIE

Od niniejszej decyzji służy Stronom prawo wniesienia odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Częstochowie za pośrednictwem Burmistrza Woźnik w terminie 14 dni od dnia doręczenia niniejszej decyzji. Termin ten liczony jest od upływu 14 dnia od dnia publicznego ogłoszenia. 
Zgodnie z art. 74 ust. 3 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, jeżeli liczba stron postępowania w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach lub innego postępowania dotyczącego tej decyzji przekracza 10, stosuj się art. 49 Kodeksu postępowania administracyjnego zgodnie z którym jeżeli przepis szczególny tak stanowi, zawiadomienie stron o decyzjach i innych czynnościach organu administracji publicznej może nastąpić w formie publicznego obwieszczenia, w innej formie publicznego ogłoszenia zwyczajowo przyjętej w danej miejscowości lub przez udostępnienie pisma w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej właściwego organu administracji publicznej.  Dzień, w którym nastąpiło publiczne obwieszczenie, inne publiczne ogłoszenie lub udostępnienie pisma w Biuletynie Informacji Publicznej wskazuje się w treści tego obwieszczenia, ogłoszenia lub w Biuletynie Informacji Publicznej. Zawiadomienie uważa się za dokonane po upływie czternastu dni od dnia, w którym nastąpiło publiczne obwieszczenie, inne publiczne ogłoszenie lub udostępnienie pisma w Biuletynie Informacji Publicznej.
W trakcie biegu terminu do wniesienia odwołania strona może zrzec się prawa do wniesienia odwołania wobec organu administracji publicznej, który wydał decyzję. Z dniem doręczenia Organowi administracji publicznej oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania przez ostatnią ze stron postępowania, decyzja staje się ostateczna i prawomocna.
Zgodnie z art. 86 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnieniu informacji 
o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz 
o ocenach oddziaływania na środowisko, który stanowi, że decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach wiąże organy:
wydający decyzje określające warunki korzystania ze środowiska w zakresie, w jakim ma być uwzględniona przy wydaniu tych decyzji,
wydające decyzje o których mowa w art. 72 ust. 1,
przyjmujące zgłoszenia, o których mowa w art. 72 ust.1a
Ważność decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach została określona w art. 72 ust. 1 i 3
Niniejsza decyzja nie rodzi praw do terenu oraz nie narusza  prawa własności
i uprawnień osób trzecich.
Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia nie uprawnia do wycinki drzew.
Warunkiem realizacji inwestycji jest uzyskanie ostatecznej decyzji o pozwoleniu na budowę (wraz z uzyskaniem opinii uzgodnień i decyzji wymaganych przepisami prawa budowlanego, prawa ochrony środowiska, prawa wodnego itp.).

Pobrano opłatę skarbową w wysokości 205,00 zł (słownie: dwieście pięć złotych 00/100), zgodnie  z cz. I kol. 3 pkt 45 załącznika do ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (t.j. Dz. U. z 2019 r., poz. 1000).

 

 

 

Otrzymują:
1.    Inwestor - PLASTIMEX Sp. z o.o., ul. Powstańców 37, 42-287 Lubsza
2.    Zawiadomienie stron zgodnie z art. 49 KPA- niniejsze zawiadomienie zostaje podane do publicznej wiadomości poprzez zamieszczenie go na tablicy ogłoszeń Urzędu Miejskiego w Woźnikach /parter/, na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Miejskiego w Woźnikach (www.bip.wozniki.pl) oraz przekazane sołtysowi sołectwa Kamienica celem wywieszenia na sołeckich tablicach ogłoszeń.
3.     A/a
Do wiadomości:
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Katowicach, Plac Grunwaldzki 8-10,40-127 Katowice
Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Lublińcu, ul. Dworcowa 17,
42-700 Lubliniec
Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie - Zarząd Zlewni w Sieradzu, Plac Wojewódzki 1, 98-200 Sieradz


Wyk.:A. Tkocz
Zatw.: X.Sudakowska

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Załącznik nr 1 do decyzji Burmistrza Woźnik   
     NG.6220.20.53.2022 z dnia 21 kwietnia 2023 r.


C H A R A K T E R Y S T Y K A   P R Z E D S I Ę W Z I Ę C I A
„Budowie elektrowni fotowoltaicznej o mocy do 1,5 MW, wraz z kablami sterowania i telekomunikacyjnymi, komunikacji wewnętrznej oraz niezbędnych urządzeń elektroenergetycznych”

Rodzaj przedsięwzięcia
 Planowane przedsięwzięcie polegać będzie na budowie farmy fotowoltaicznej o mocy do 1,5 MW, linii SN wraz z kablami sterowania i telekomunikacyjnymi, dróg wewnętrznych oraz niezbędnych urządzeń elektroenergetycznych na działkach nr 306/11 i 381/11 k.m. 1PIASEK obręb Lubsza. Instalacja fotowoltaiczna zostanie wykonana na potrzeby własne zakładu i wpięta do sieci elektroenergetycznej.
Farma fotowoltaiczna składać się będzie z następujących elementów: 
-konstrukcje wolnostojące wbijane w ziemię do montażu ogniw fotowoltaicznych;
-ogniwa fotowoltaiczne o mocy o mocy min. 500 Wp każdy;
-inwertery
-linie energetyczne; rozdzielnia elektryczna z transformatorem o około 4 x 7 m i wysokości do 3,5 m; przyłącze elektroenergetyczne 
- ogrodzenie instalacji - o wysokości 2m zamontowane 15 cm nad powierzchnią terenu. 
- zjazd do drogi publicznej poprzez teren zakładu produkcyjnego spółki PLASTIMEX.
Maksymalna planowana moc instalacji fotowoltaicznej na projektowanym obszarze to 2 MW, co w rozumieniu obejmuje instalację wykonaną o mocy 0,5 MW i instalacje planowaną (1,5 MW). Budowa farmy fotowoltaicznej obejmuje montaż ogniw o mocy minimalnej 500 Wp.


Miejsce usytuowania przedsięwzięcia:
Planowane przedsięwzięcie zlokalizowane będzie na działkach oznaczonych numerami 306/11 i 381/11 obręb Lubsza, gmina Woźniki. Przedmiotowy teren objęty jest miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego gminy Woźniki przyjętym uchwałą nr 234/ XXI/2004 Rady Miejskiej w Woźnikach z dnia 30.12.2004 r. i oznaczony symbolem: MNr – teren zabudowy jednorodzinnej i zagrodowej. Część działki nr 381/11 obręb Lubsza, znajduje się poza granicami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, a w „Stadium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego” Miasta i Gminy Woźniki zatwierdzonym uchwałą Rady Miejskiej w Woźnikach nr 73/ VIII/2015 z dnia 25 czerwca 2015 r. teren ten leży w obszarze oznaczonym jako MN/RM/U- teren zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej, zagrodowej, usługowej oraz P/U – tereny zabudowy produkcyjnej, usługowej. Na przedmiotowym terenie nie wyznaczono obszaru zdegradowanego. Farma fotowoltaiczna zostanie wykonana na potrzeby własne zakładu i wpięta do sieci elektroenergetycznej. W sąsiedztwie znajduje się instalacja fotowoltaiczna o mocy 0,5 MW o powierzchni zabudowy około 2200 m², która wcześniej nie została objęta decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach.

Rodzaj technologii
Panele fotowoltaiczne 

Panele fotowoltaiczne składać się będą z wielu połączonych ze sobą ogniw krzemionkowych polikrystalicznych. Ochronę przed warunkami atmosferycznymi zapewniać będzie laminowana szklana płyta pokryta warstwą antyrefleksyjną oraz warstwą uniemożliwiającą osadzanie kurzu powodującą samooczyszczanie paneli, przez co instalacja nie wymaga czyszczenia (mycia). Zakres temperaturowy pracy paneli fotowoltaicznych wnosić będzie od — 40 0 C do + 85 o c. Projektowane do zastosowania panele ogniw fotowoltaicznych nie będą wyposażone w wentylatory służące do chłodzenia konstrukcji ogniw. Na całym obszarze inwestycji planowane jest usytuowanie paneli fotowoltaicznych o mocy nominalnej min. 500 Wp każdy


Falowniki
 
Projektowane falowniki będą umożliwiały przetworzenie poprzez panele prądu o stałym napięciu na prąd przemienny. W nowoprojektowanej elektrowni planuje się zastosowanie przetwornic tranzystorowych. Każda z przetwornic będzie pracowała niezależnie (połączenie na pole rozdzielni niskiego napięcia), co w przypadku awarii, napraw oraz przeglądów eksploatacyjnych, nie będzie miało wpływu na pracę pozostałych członów elektrowni.

 Stacja transformatorowa

W celu przekazania energii elektrycznej do systemu elektroenergetycznego zaplanowano stację transformatorową 0,4/15 kV. Stacja będzie typu kontenerowego z wydzielonymi pomieszczeniami dla rozdzielni niskiego napięcia, komór transformatorowych oraz rozdzielni średniego napięcia. W/w pomieszczenia zostaną wyposażone w: instalację ogrzewania elektrycznego, instalację gniazd 1-faz. i 3-faz., instalację oświetlenia, łączniki ppoż. Rozdzielnia nN 0,4 kV zaprojektowana będzie w oparciu o typowe rozwiązania szaf rozdzielczych. W celu podwyższenia napięcia 0,4 kV do napięcia przesyłowego sieci elektroenergetycznej 15 kV planuje się zastosowanie transformatora suchego — żywicznego lub olejowego o mocy 1000kVA, zabezpieczony szczelną misą olejową. Okablowanie transformatorów z poszczególnymi polami rozdzielnicy SN oraz rozdzielnicy nN planuje się zrealizować kablami jednożyłowymi o przekrojach dobranych odpowiednio do mocy urządzeń. dla zapewnienia bezpieczeństwa obsługi, stację transformatorowa  będzie w sprzęt BHP.


Ewentualne warianty przedsięwzięcia:
Rozpatruje się następujące warianty planowanego przedsięwzięcia:

Wariant „0” zerowy - bezinwestycyjny

W wariancie tym nie nastąpią zmiany w użytkowaniu terenu, brak będzie nowego oddziaływania na środowisko, teren będzie użytkowany jak dotychczas. Przy tym wariancie potencjalne zagrożenie dla środowiska w związku z brakiem możliwości przebywania, rozmnażania różnego rodzaju fauny. Zagrożeniem mogą być środki ochrony roślin oraz sprzęt rolniczy  w procesie uprawy roli. Wariant ten wyklucza jednocześnie zapobiegnięcie emisji do atmosfery znaczących zanieczyszczeń, w szczególności gazów cieplarnianych, powstających w generowania energii elektrycznej z konwencjonalnych źródeł produkowania energii, a także środków ochrony roślin.

Wariant alternatywny-

Wygenerowana energia elektryczna dostarczana będzie do sieci energetycznej poprzez stacje transformatorową nn/SN oraz podziemną linię kablową SN do określonego w technicznych warunkach przyłączeniowych punkt wpięcia w sieć dystrybucyjną (wariant podstawowy: linia SN lub wariant alternatywny: inne miejsce wskazane przez Operatora sieci w warunkach przyłączeniowych, które zostanie określone w późniejszym etapie inwestycji.

 


Wariant wnioskodawcy


Wariant ten zakłada budowę elektrowni słonecznej o mocy do 2 MW. Wariant Wnioskodawcy jest wariantem najbardziej opłacalnym dla Inwestora — energia elektryczna będzie wykorzystywana do celów własnych przedsiębiorstwa - oraz według analiz najbardziej korzystnym dla środowiska. Inwestor brał także pod uwagę inne lokalizacje przedsięwzięcia, w wyniku przeprowadzonych analiz środowiskowych, ten wariant lokalizacyjny jako ekonomicznie uzasadniony oraz najkorzystniejszy dla środowiska.

Rozwiązania chroniące środowisko:
Sprzęt budowlany będzie pracował w porze dziennej.
W trakcie budowy nastąpi ruch kilku samochodów na dobę o masie do 3,5 t
Wytwarzane w trakcie budowy odpady będą składowane w kontenerach, w miejscach do tego przeznaczonych a następnie przekazane wyspecjalizowanym firmom. Kontenery należy zabezpieczyć przed dostępem osób postronnych
W trakcie budowy podjęte będą działania zmierzające do zapewnienia należytego stanu technicznego wykorzystywanych maszyn i urządzeń w celu zminimalizowana możliwości wycieku substancji niebezpiecznych (oleje, benzyna).
Należy zastosować właściwą technologię prac budowlanych oraz wybór lokalizacji placu i zaplecza budowy poza terenami szczególnie wrażliwymi na zanieczyszczenia 
Wykonawca prac budowlanych będzie wprowadzać najmniej uciążliwą akustycznie technologię prac budowlanych.
Okoliczni użytkownicy terenu będą poinformowani o planowanych pracach budowlanych i okresowych 
Zaplecze budowlane zlokalizowane będzie w oddaleniu od zabudowy.
Teren zostanie zabezpieczony i wyposażony w system odbioru i odprowadzania ścieków bytowych oraz odpadów
Zaleca się nieprowadzenie prac w czasie aktywności gadów i płazów.
Ogrodzenie inwestycji winno być podwieszone na wysokości co najmniej 20 cm (odstęp pomiędzy powierzchnią ziemi, a dolną jego krawędzią) i mieć gładkie wykończenie krawędzi
Prace ziemne nastąpią poza sezonem lęgowym ptaków i okresem rozrodu dzikich zwierząt
Odpady powstające z ewentualnych prac serwisowych segregowane będą i gromadzone w szczelnych pojemnikach
Odpady będą selektywnie gromadzone i przekazywane podmiotom zewnętrznym posiadającym stosowne zezwolenia
W wyniku eksploatacji farmy nie będą powstawać ścieki bytowe
W przypadku zastosowania transformatora olejowego w celu zabezpieczenia środowiska gruntowo-wodnego przed ewentualnym awaryjnym wyciekiem oleju, pod wszystkimi transformatorami wymagany jest montaż szczelnej misy olejowej o pojemności zapewniającej przejęcie powyżej 100% objętości oleju znajdującego się w transformatorze.  
Panele fotowoltaiczne zostaną zabezpieczone powłoką antyrefleksyjną. Ma to na celu złagodzenie bądź całkowite wyeliminowanie powstania zagrożeń związanych z imitacją powierzchni lustra wody, a także powstawaniem tak zwanego efektu olśnienia.
koszenie powinno rozpoczynać się od centrum farmy w kierunku jej brzegów, w celu umożliwienia ucieczki drobnych zwierząt

Możliwe transgraniczne oddziaływanie na środowisko:
Planowana inwestycja nie będzie oddziaływać transgranicznie na środowisko.


Podsumowanie i wnioski:
Z uwagi na zakres planowanego przedsięwzięcia, etap realizacji inwestycji nie będzie źródłem znaczących oddziaływań na poszczególne elementy środowiska. Inwestor realizujący przedsięwzięcie jest obowiązany uwzględnić ochronę środowiska w trakcie realizacji, eksploatacji i likwidacji planowanego przedsięwzięcia. Wytwarzanie energii elektrycznej ze słońca jest jednym z najbardziej proekologicznych sposobów pozyskiwania energii spośród wszystkich odnawialnych źródeł energii. 

 

Załączniki

Rejestr zmian

Data wytworzenia dokumentu: 21.04.2023
Osoba odpowiedzialna za treść dokumentu: Agata Tkocz - REFERAT NIERUCHOMOŚCI, OCHRONY ŚRODOWISKA I GOSPODARKI MIESZKANIOWEJ
Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 21 kwietnia 2023 14:35
Dokument wprowadzony do BIP przez: Daria Nowaczyk - Biegisz
Ilość wyświetleń: 346
21 kwietnia 2023 14:49 (Daria Nowaczyk - Biegisz) - Zmiana danych dokumentu. (Dokument opublikowany)
21 kwietnia 2023 14:41 (Daria Nowaczyk - Biegisz) - Dodanie załącznika [decyzja_ng622020532022.pdf] do dokumentu. (Dokument opublikowany)
21 kwietnia 2023 14:39 (Daria Nowaczyk - Biegisz) - Zmiana danych dokumentu. (Dokument opublikowany)
Zatrzymaj banner przewijany