Projekty uchwał Rady Miejskiej - archiwum

PROJEKT Uchwały Rady Miejskiej w Woźnikach w sprawie: rozpatrzenia skargi Pana Zbigniewa Krauza na opieszałość, bezradność, brak kompetencji i odstępowanie od zasad postępowania zgodnie z Kodeksem postępowania administracyjnego pracowników Urzędu Miejskiego w Woźnikach

U C H W A Ł A   Nr projekt/……/2009

 

Rady Miejskiej w Woźnikach

z dnia 27 lutego 2009 r.

 

 

 

w sprawie: rozpatrzenia skargi Pana Zbigniewa Krauza na opieszałość, bezradność, brak kompetencji i odstępowanie od zasad postępowania zgodnie z Kodeksem postępowania administracyjnego pracowników Urzędu Miejskiego w Woźnikach

 

 

            Na podstawie art. 18 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. Nr 142, poz. 1591 z 2001 roku z późniejszymi zmianami) i art. 229 pkt. 3 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. Nr 98, poz. 1071 z 2000 roku z późniejszymi zmianami)

 

 

Rada Miejska w Woźnikach

 

u c h w a l a

 

 

§ 1.

 

Uznać skargę Pana Zbigniewa Krauza na opieszałość, bezradność, brak kompetencji i odstępowanie od zasad postępowania zgodnie z Kodeksem postępowania administracyjnego pracowników Urzędu Miejskiego w Woźnikach za ……………………….. .

 

§ 2.

 

Uzasadnienie niniejszej uchwały stanowi załącznik nr 1.

 

§ 3.

 

Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

 

 

 

 

 

 

 

 Załącznik nr 1 do uchwały

                                                                                                                                             Nr ………. RM w Woźnikach

z dnia 27 lutego 2009 r.

 

 

U z a s a d n i e n i e

 

 

Komisja rewizyjna RM w Woźnikach na posiedzeniu w dniu 12 lutego 2009 roku zajęła się rozpatrzeniem skargi Pana Zbigniewa Krauza na opieszałość, bezradność, brak kompetencji i odstępowanie od zasad postępowania zgodnie z Kodeksem postępowania administracyjnego pracowników Urzędu Miejskiego w Woźnikach.

Przewodniczący komisji odczytał treść skargi: Pan Zbigniew Krauza skarży się na brak działań w sprawie przywrócenia do stanu prawnego gruntu położonego w miejscowości Okrąglik, działka nr 71. Grunt ten od września 2003 roku w sposób bezzasadny, bezpodstawny i bezprawny został przejęty we władanie przez osoby sąsiadujące z w/w gruntem i tym samym, od 5 lat Pan Krauza nie ma dojazdu do swojej działki.

Swoje stanowisko w sprawie zajął Pan Krauza, przedstawiając problem zajęcia drogi przez osoby trzecie. W tej sytuacji, do chwili obecnej nie ma dojazdu do swojej posesji.

Komisja stwierdziła, że Pan Krauza pismem z tutejszego urzędu, został poinformowany o możliwości dojazdu od działki oznaczonej numerem geodezyjnym 72 stanowiącej drogę gminną.

Pan Krauza odpowiedział, że na tamtą chwilę dojazd był, natomiast obecnie takiej możliwości nie ma, ponieważ droga również została zagrodzona.

Komisja zapytała, czy Pan Krauza orientuje się ile trwa komunalizacja przejęcia mienia Skarbu Państwa na mienie gminne i czy został poinformowany o tym fakcie.

Pani Flakus odpowiedziała, że Pan Krauza na bieżąco był informowany na jakim etapie jest sprawa, gdyż na sam wpis do ksiąg wieczystych czeka się nawet rok.

Następnie stanowisko w sprawie przedstawiła Pani Teresa Flakus, inspektor ds. gospodarki gruntami.

W październiku 2005 roku, celem ustalenia stanu prawnego Urząd w Woźnikach wystąpił do Sądu Rejonowego w Lublińcu o przesłanie odpisu całkowitego z księgi wieczystej. Do czasu rozstrzygnięcia sporu Pan Krauza miał możliwość korzystania z dojazdu do parceli od drogi oznaczonej działką nr 72.

Z otrzymanego odpisu całkowitego z księgi wieczystej wynikało, że obecnie sporna działka nr 71 jest własnością Skarbu Państwa. W związku z powyższym Urząd poczynił starania i przystąpił do komunalizacji w celu przejęcia na rzecz gminy tej drogi. Chcąc rozwiązać ugodowo sąsiedzki spór, zamierzono przeprowadzić rozgraniczenie pomiędzy działkami nr 71 i 26 w celu ustalenia prawnego przebiegu drogi o numerze geodezyjnym 71, ponieważ jednoznacznie nie można było stwierdzić, kto jest właścicielem gruntu, na którym postawiono drewnianą barierkę. W terenie droga ta nie ma ustalonego wyraźnego przebiegu – nawierzchnia nieutwardzona gruntowa porośnięta trawą, a więc bez przeprowadzenia rozgraniczenia nie jest możliwe odtworzenie prawnego przebiegu drogi na działce nr 71. Przeprowadzenie rozgraniczenia stało się jednak niemożliwe, ponieważ właścicielka nieruchomości przyległej do drogi zmarła.

Po zaciągnięciu opinii prawnej, skoro spadkobierców wezwać nie można i nie chcą oni wystąpić do sądu z wnioskiem o stwierdzenie nabycia spadku, należy wystąpić do sądu z wnioskiem o ustanowienie kuratora spadku.

We wrześniu 2008 roku Urząd Miejski w Woźnikach otrzymał nieprawomocny wpis do ksiąg wieczystych, w związku z tym dopiero w październiku 2008 roku gmina stała się właścicielem spornej działki i można było podjąć dalsze działania.

Ponieważ nie można było rozpocząć rozgraniczenia gruntu ze względu na brak spadkobierców, po ponownej konsultacji w Radcą Prawnym zapadła decyzja o wystąpieniu do Sądu z wnioskiem o ustanowienie kuratora spadku. Z związku z tym, Pani Flakus zwróciła się do Radcy Prawnego o przygotowanie takiego wniosku.

 

Wobec tego o przedstawienie dalszego ciągu sprawy i wyjaśnienie kwestii prawnej poproszono Radcę Prawnego Panią Annę Barszcz.

Zgodnie z opinią prawną wydaną dnia 5.12.2008 w postępowaniu rozgraniczeniowym rozróżnić należy, po pierwsze ustalenie stanu prawnego nieruchomości rozgraniczanych, a po drugie konieczność zapewnienia udziału stron, względnie ich reprezentacji w tym postępowaniu.

W pierwszym rzędzie zgodnie z art. 10 kpa obowiązek zapewnienia udziału stron w postępowaniu administracyjnym obciąża organ, a więc należy podjąć próbę wezwania spadkobierców do udziału w sprawie, lub wykorzystania możliwości, którym mowa w art. 30 § 5 kpa, mianowicie ,,w sprawach dot. spadków nie objętych jako strony działają osoby sprawujące zarząd majątkiem masy spadkowej, a w ich braku – kurator wyznaczony przez sąd na wniosek organu administracji publicznej”. 

W tym przypadku organ powinien wystąpić do sądu o ustanowienie kuratora spadku, skoro spadkobierców wezwać nie można i nie chcą oni wystąpić do sądu z wnioskiem o stwierdzenie nabycia spadku.

Ponieważ ze strony Urzędu padło rozważenie możliwości skierowania przez organ wniosku o stwierdzenie nabycia spadku, w opinii prawnej wyjaśniono, że wniosek taki może złożyć wyłącznie osoba zainteresowana. Zgodnie z art. 510 § 1 kpc zainteresowanym w sprawie jest każdy, czyich praw dotyczy wynik postępowania. Postępowanie o stwierdzenie nabycia spadku jest postępowaniem wszczynanym przez sąd, na wniosek spadkobiercy, lub innej osoby zainteresowanej tj. takiej, której praw dotyczy wynik postępowania spadkowego. Organ administracji publicznej nie spełnia tych wymogów, nie ma więc uprawnień by skutecznie wystąpić do sądu z tego rodzaju wnioskiem.

W grudniu zapadła decyzja, że sprawa będzie prowadzona według wydanej opinii prawnej, w związku z czym zwrócono się do Radcy Prawnego o przygotowanie wniosku do Sądu o ustanowienie kuratora spadku.

Po sądownym wyznaczeniu kuratora spadku zostanie wszczęte postępowanie rozgraniczeniowe, gdyż na dzień dzisiejszy nie wiadomo gdzie droga przebiega.

Sprawa jest skomplikowana i nie ma możliwości skrócenia czasu jej załatwienia, a ponieważ sąsiedzi biorący udział w sporze, odmówili uczestnictwa w rozgraniczeniu i nabyciu spadku należy wyznaczyć kuratora, który będzie reprezentował ich w sądzie i prowadził sprawę w ich imieniu.

Komisja zapytała więc, ile czasu zajmuje przygotowanie takiego wniosku i jak długo będzie jeszcze przygotowywany, gdyż decyzja o przygotowaniu wniosku zapadła w grudniu, jest luty, a wniosek nie jest gotowy.

Pani Prawnik odpowiedziała, że wniosek jest w trakcie przygotowywania i będzie gotowy w przeciągu tygodnia.

Komisja zapoznała się z pismami wystosowanymi do Pana Krauza. Sprawa cały czas jest w toku i Urząd nie ma wpływu na długość jej załatwiania w sądzie, jak np. o wpis do księgi wieczystej gdzie czeka się nawet rok. Należy zaznaczyć, że faktycznie sprawa przez Urząd prowadzona jest od października 2008, gdyż dopiero od tego czasu gmina jest właścicielem. Wiadome jest także, że w ciągu 3 miesięcy przeprowadzenie rozgraniczenia jest niemożliwe.

Nie ma również mowy o opieszałości i braku kompetencji ze strony Urzędu, ze względu na złożoność sprawy, w związku z czym przymiotniki podane przez Pana Krauza są bezpodstawne. Urząd nie działa bezczynnie zmierzając do przeprowadzenia postępowania rozgraniczeniowego w celu wyznaczenia przejazdu.

Po wysłuchaniu stron i przeprowadzeniu dyskusji przewodniczący komisji zawnioskował o uznanie skargi za bezzasadną, po czym przeprowadził głosowanie. Członkowie komisji byli jednogłośni, uznając skargę Pana Zbigniewa Krauza na opieszałość, bezradność, brak kompetencji i odstępowanie od zasad postępowania zgodnie z KPA pracowników Urzędu Miejskiego w Woźnikach za bezzasadną.

Komisja nie dopatrzyła się uchybień ze strony Urzędu, gdyż sprawa cały czas jest w toku. Gmina dopiero od października 2008 roku jest właścicielem gruntu i mogła rozpocząć postępowanie rozgraniczeniowe, natomiast złożoność sprawy wymaga  ustanowienia kuratora spadku. Wniosek do Sądu jest w trakcie przygotowywania przez Radcę Prawnego. W związku z powyższym, ze względu na złożoność sprawy bezpodstawne są określenia opieszałości, bezradności i braku kompetencji.

Na tym temat zakończono.

 

Rejestr zmian

Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 23 lutego 2009 13:39
Dokument wprowadzony do BIP przez: Daria Nowaczyk
Ilość wyświetleń: 814
23 lutego 2009 13:39 (Daria Nowaczyk) - Utworzenie dokumentu.
Zatrzymaj banner przewijany