Projekt
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2024 r. poz. 1465 ze zm.) oraz art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o petycjach (Dz. U. z 2018 r. poz. 870) Rada Miejska w Woźnikach uchwala, co następuje:
§ 1.
1. Rada Miejska w Woźnikach przekazuje Zarządowi Powiatu w Lublińcu według właściwości do rozpatrzenia petycję z dnia 15 lutego 2025 r. w sprawie zmiany organizacji ruchu drogowego na jednostronny.
2. Uzasadnienie stanowiska Rady Miejskiej w Woźnikach zawiera załącznik do niniejszej uchwały.
§ 2.
Zobowiązuje się Przewodniczącą Rady Miejskiej w Woźnikach do przekazania petycji Zarządowi Powiatu w Lublińcu i zawiadomienia podmiotu składającego petycję o jej przekazaniu.
§ 3.
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Załącznik do uchwały Nr ....................
Rady Miejskiej w Woźnikach
z dnia 17 marca 2025 r.
W dniu 20 lutego 2025 r. wpłynęła do biura Rady Miejskiej w Woźnikach petycja z dnia 15 lutego 2025 r. w sprawie zmiany organizacji ruchu drogowego na jednostronny.
Petycja została przekazana do Komisji Skarg, Wniosków i Petycji, celem zajęcia stanowiska. Po zapoznaniu się ze stanowiskiem Komisji, Rada Miejska w Woźnikach ustaliła, co następuje:
Zgodnie z treścią art. 3 ustawy o petycjach o tym, czy pismo jest petycją, decyduje treść żądania, a nie jego forma zewnętrzna. Ponadto wniesienie petycji nakłada na adresata obowiązek zbadania swojej właściwości. Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o petycjach, adresat petycji, który jest niewłaściwy do jej rozpatrzenia, przesyła ją niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie 30 dni od dnia jej złożenia, do podmiotu właściwego do rozpatrzenia petycji, zawiadamiając o tym równocześnie podmiot wnoszący petycję.
Autorzy petycji zwracają się z prośbą o rozważenie zmiany organizacji ruchu drogowego na ulicy Krakowskiej w Woźnikach na ruch jednokierunkowy. Powyższa propozycja wynika z problemów związanych z bezpieczeństwem mieszkańców, trudności poruszania się po wąskich odcinkach drogi, a także z braku odpowiednich rozwiązań infrastrukturalnych w postaci wąskich chodników lub ich braku.
Zgodnie bowiem z art. 7 Konstytucji RP organy władzy publicznej mogą działać jedynie na podstawie i w granicach przyznanych im uprawnień (vide Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 6 października 2021 r. III OSK 3984/21 Konstytucyjna zasada praworządności. Teza: "Organy władzy publicznej działają na podstawie i w granicach prawa. Każde działanie organu samorządu terytorialnego musi mieć oparcie w obowiązującym prawie. Działanie na podstawie i w granicach prawa to takie działania organu, którego umocowanie wynika z właściwego przepisu prawa. O związaniu zasadą praworządności w zakresie stanowienia prawa miejscowego przez organy samorządu terytorialnego stanowi art. 94 Konstytucji RP").
Zgodnie z art. 20 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (t.j. Dz. U. z 2024 r., poz. 320 ze zm.) do Zarządcy drogi należy m.in. realizacja zadań w zakresie inżynierii ruchu oraz zarządzaniem bezpieczeństwem dróg. Z kolei art. 19 ust.2 pkt 3 ww. ustawy określa, iż Zarządcą dróg powiatowych jest Zarząd Powiatu. Zgodnie z powyższym Rada Miejska w Woźnikach nie jest podmiotem właściwym do rozpatrzenia ww. petycji, gdyż do jej kompetencji nie należy zmiana organizacji ruchu na drodze powiatowej. W ocenie organu uchwałodawczego właściwym organem do rozpatrzenia przedmiotowej petycji jest Zarząd Powiatu w Lublińcu, do którego właściwości należą sprawy z zakresu organizacji ruchu drogowego na drogach powiatowych.
W związku z powyższym zasadne i konieczne stało się podjęcie przedmiotowej uchwały w celu konwalidowania podjętych czynności.
Mając powyższe na uwadze, Rada Miejska w Woźnikach przekazuje petycję zgodnie z kompetencją Zarządowi Powiatu w Lublińcu celem rozpatrzenia.
Realizacja: IDcom.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone © 2025 Urząd Miejski w Woźnikach