Komunikaty - archiwum

POSTANOWIENIE NG.6220.3.14.2024 z dnia 17.06.2024 r.

 

Woźniki, 17.06.2024 r.

 

NG.6220.3.14.2024

 

POSTANOWIENIE

 

Na podstawie art. 123 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks Postępowania Administracyjnego (t.j. Dz.U. z 2024 r., poz. 572),  w związku z art. 59 ust. 1 pkt 2, art. 63 ust. 1 i ust. 4, art. 64 ust. 1 pkt 1, 2 i 4, art. 65 ust. 2, art. 66, art. 68, art. 78 ust.1 pkt 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnieniu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania  na środowisko (t.j. Dz.U. z 2023 r., poz. 1094 ze zm.),  oraz  § 3 ust. 1 pkt 54  rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz .U. z 2019 r., poz. 1839 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku inwestora firmy Plastimex Sp. z o.o.  z dnia 19 lutego 2024 r. o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia polegającego na „Budowie budynku hali produkcyjnej z budynkiem socjalnym, wiatą magazynową i instalacją fotowoltaiczną o mocy 0,5 MW” po zasięgnięciu opinii Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Lublińcu, Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Katowicach oraz Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie – Zarząd Zlewni w Opolu,

 

postanawiam

 

I. o potrzebie przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko dla planowanego przedsięwzięcia polegającego na „Budowie budynku hali produkcyjnej z budynkiem socjalnym, wiatą magazynową i instalacją fotowoltaiczną o mocy 0,5 MW”.

II. o zakresie sporządzenia raportu oddziaływania w/w przedsięwzięcia na środowisko.

 

Raport oddziaływania na środowisko powinien zawierać elementy wymienione w art. 66 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnieniu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania  na środowisko dalej jako Ustawy ooś oraz obejmować ocenę jakościową i ilościową wpływu realizacji ustaleń przedmiotowego dokumentu na poszczególne komponenty środowiska, oraz dać rzetelną ocenę oddziaływania na stan zdrowia oraz warunki i jakość życia ludzi (zwłaszcza zamieszkujących tereny w pobliżu planowanej inwestycji), ze szczególnym uwzględnieniem:

1. Aktualnego stanu miejsca lokalizacji przedsięwzięcia z uwzględnieniem sposobu zagospodarowania terenu, warunków meteorologicznych i hydrogeologicznych terenu oraz terenów bezpośrednio sąsiadujących.

2. Potencjalnego narażenia środowiskowego wynikającego z planowanego przedsięwzięcia, w szczególności szacowane wielkości emisji szkodliwych substancji na obszarze bezpośredniej lokalizacji przedsięwzięcia i jego oddziaływanie na tereny przyległe (zasięg, wielkość oddziaływania) na poszczególnych etapach jego realizacji – narażenie powinno obejmować czynniki chemiczne, fizyczne. 

3. Odniesienie się do oddziaływania na tereny zabudowy chronionej pod kątem zdrowia i bezpieczeństwa ludzi tam przebywających (związanych ze stałym lub czasowym pobytem dzieci i młodzieży).

4. Opis analizowanych wariantów popartych obliczeniami wraz z uzasadnieniem ich wyboru, w tym:

a) wariantu proponowanego przez wnioskodawcę oraz racjonalnego wariantu alternatywnego,

b) wariantu najkorzystniejszego dla środowiska i życia i zdrowia ludzi.

5. Określenie przewidywanego oddziaływania na środowisko analizowanych wariantów, w szczególności na zdrowie ludzi, w tym również w przypadku wystąpienia poważnej awarii.

6. Przepisów ppoż. i bhp.

7. Zastosowania metodyki obliczeniowej adekwatnej do analizowanego przypadku.

8. Opis przewidywanych działań mających na celu unikanie, zapobieganie, ograniczanie lub kompensację przyrodniczą negatywnych oddziaływań na środowisko, w szczególności na zdrowie ludzi.

9. Opis metod prognozowania zastosowanych przez wnioskodawcę oraz opis przewidywanych znaczących oddziaływań planowanego przedsięwzięcia na środowisko, obejmujący oddziaływania na środowisko:

a) bezpośrednie, pośrednie,

b) wtórne,

c)  skumulowane,

d) krótko-, średnio- i długoterminowe,

e) stałe i chwilowe,

wynikające ze znaczących oddziaływań dotyczących:

a) istnienia przedsięwzięcia,

b) wykorzystania zasobów środowiska,

c) emisji.

10. Szczegółową analizę konfliktów społecznych związanych z planowanym przedsięwzięciem.

11. Określenie docelowego usytuowania i parametrów wszystkich emitorów.

12.  Uwzględnienie w obliczeniach wszystkich źródeł emisji i emitorów (uwzględnienie rzeczywistego tła emisji zanieczyszczeń i hałasu, róży wiatrów).

13.  W przypadku rozbudowy instalacji o nowe emitory w obliczeniach należy przyjąć tło w oparciu o pomiary emisji pochodzących z istniejących emitorów.

Z uwagi na charakter oraz zasięg planowanego przedsięwzięcia oraz bliskie sąsiedztwo zabudowy mieszkaniowej zlokalizowanej w odległości ok 200 m w kierunku zachodnim należy mieć na uwadze, aby opracowany raport oddziaływania na środowisko dla przedmiotowego przedsięwzięcia zawierał rzetelnie sporządzone streszczenie w języku niespecjalistycznym, pozwalające wszystkim zainteresowanym, także tym nieposiadającym specjalistycznej wiedzy z zakresu ochrony środowiska, zapoznanie się z wynikami i wnioskami z oceny, a także uczestniczenie w dyskusji związanej z realizacją przedsięwzięcia i jego wpływem na zmiany stanu środowiska. 

Ponadto, w przypadku zidentyfikowania ryzyka wystąpienia negatywnych oddziaływań na zdrowie i życie ludzi, związanych z realizacją przedsięwzięcia, należy w raporcie oddziaływania na środowisko w sposób szczególny odnieść się do możliwych metod ich skutecznej eliminacji bądź maksymalnego ograniczenia.

 

UZASADNIENIE

 

Wnioskiem z dnia 19 lutego 2024 r. inwestor Plastimex Sp. z o.o. zwrócił się o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia pn.
„Budowa budynku hali produkcyjnej z budynkiem socjalnym, wiatą magazynową i instalacją fotowoltaiczną o mocy 0,5 MW”.

Do wniosku dołączona została karta informacyjna przedsięwzięcia oraz kopia mapy obejmująca teren, na którym będzie realizowane przedsięwzięcie. Karta informacyjna przedsięwzięcia została uzupełniona pismem Inwestora z dnia 22.03.2024 r. / data wpływu 04.04.2024 r./

Na podstawie przedłożonych dokumentów ustalono, że planowana inwestycja należy do kategorii przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, na podstawie §3 ust. 2. pkt 3 w związku z osiągnięciem progów określonych w § 3 ust.1 pkt 54 lit b Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko.

Na podstawie art. 59 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnieniu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, planowane przedsięwzięcie zaliczane jest do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, dla których obowiązek przeprowadzania oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko może zostać stwierdzony na podstawie art. 63 ust. 1 w/w ustawy.

Zgodnie z art. 63 ust. 1 cytowanej ustawy, obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko, stwierdza w drodze postanowienia organ właściwy do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.

 W toku prowadzonego postępowania administracyjnego uzyskano opinię Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Katowicach nr WOOŚ.4220.166.2024.AF1.1 z dnia 25.04.2024 r. o braku konieczności przeprowadzania oceny oddziaływania na środowisko dla planowanej inwestycji oraz opinię Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Lublińcu nr NS-ZNS.9022.53.2024 z dnia 22.04.2024 r. o konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla planowanego przedsięwzięcia oraz zakresem Raportu, który został uwzględniony w niniejszym postanowieniu.

Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie – Zarząd Zlewni w Opolu dalej jako PGW WP, pismem nr CO.ZZŚ.4901.53.2024.DG z dnia 16.04.2024r. /data wpływu 18.04.2024r./ zwrócił się o uzupełnienie KIP, którą Inwestor uzupełnił pismem z dnia 26.04.2024 /data wpływu 30.04.2024r./, a tut. organ przesłał do PGW WP dnia 07.05.2024 /data odbioru 09.05.2024/. PGW WP pismem CO.ZZŚ.4901.53.2024.DG z dnia 21.05.2024r. / data wpływu 03.06.2024r./ wyraził opinię o braku potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko. Jednocześnie zgodnie z art. 64. ust. 3a ustawy ooś organ opiniujący PGW WP określił warunki tej realizacji, tj.:

1) wszelkie prace w obrębie planowanej inwestycji wykonać przy użyciu sprawnego technicznie sprzętu, eksploatowanego i konserwowanego w sposób prawidłowy, który zapewni zabezpieczenie środowiska wodno-gruntowego przed wyciekami paliw i płynów technicznych;

2) zaplecze, a w szczególności miejsca postoju, tankowania i naprawy pojazdów, zabezpieczyć przed przedostaniem się substancji ropopochodnych do gruntu i wód oraz wyposażyć w środki do neutralizacji rozlanych substancji ropopochodnych (sorbenty), w sytuacjach awaryjnych, takich jak np. wyciek paliwa, podjąć natychmiastowe działania w celu usunięcia awarii oraz usunięcia zanieczyszczonego gruntu — zanieczyszczony grunt należy przekazać podmiotom uprawnionym do jego transportu i rekultywacji lub unieszkodliwiania;

3) zastosować rozwiązania technologiczne oraz materiały o odpowiedniej jakości, spełniające wymogi ochrony środowiska, które nie wpływają na pogorszenie stanu środowiska wodnego;

4) wykopy zabezpieczyć przed przedostaniem się do gruntu substancji szkodliwych dla środowiska wodnego;

5) w przypadku konieczności odwodnienia wykopów: prace odwodnieniowe prowadzić bez konieczności trwałego obniżenia poziomu wód gruntowych; do minimum ograniczyć czas odwadniania wykopów oraz ograniczyć wpływ prac do terenu działki inwestycyjnej; wody z odwodnienia odprowadzać w sposób nie powodujący zalewania terenów sąsiednich oraz niezmieniający stanu wody na gruncie, w szczególności kierunku odpływu wód opadowych ze szkodą dla gruntów sąsiednich;

6) nawierzchnie drogowe, plac manewrowy, magazyn wyrobów, wiatę magazynową oraz nawierzchnie przeznaczone pod miejsca postojowe dla samochodów wykonać jako szczelne;

7) budynek hali wyposażyć w szczelną, nienasiąkliwą posadzkę;

8) wodę w procesie produkcyjnym używać w obiegu zamkniętym;

9) pod transformatorem zastosować szczelną misę na olej, na wypadek awarii w celu uniknięcia przedostania się oleju lub cieczy izolacyjnej do środowiska wodno-gruntowego, będącą w stanie zmagazynować 100% oleju oraz wody z akcji gaśniczej, wykonaną z takich materiałów, aby ciecz izolacyjna lub olej nie przedostały się do środowiska gruntowo-wodnego;

10) zabiegi mycia paneli wykonywać przy użyciu zdemineralizowanej wody bez dodatków chemicznych (detergentów) lub z użyciem środków biodegradowalnych, lub zastosować bezwodną technologię czyszczenia;

11)  odpady inne niż niebezpieczne magazynować na utwardzonym podłożu, w kontenerach, pojemnikach, workach, big-bagach — w zależności od rodzaju odpadu, tak aby nie stanowiły zagrożenia dla środowiska gruntowo-wodnego;

12)  odpady niebezpieczne gromadzić i przechowywać w wyodrębnionych do tego celu miejscach, w opakowaniach lub pojemnikach odpornych na działanie składników tych odpadów, posiadających szczelne zamknięcie, uniemożliwiające przypadkowe przedostanie się tych odpadów do środowiska podczas ich zbierania, załadunku, transportu i rozładunku, na szczelnych posadzkach, odpornych na działanie substancji niebezpiecznych;

13) miejsca magazynowania odpadów wyposażyć w neutralizatory i sorbenty do neutralizacji oraz likwidacji ewentualnych wycieków (ilość oraz rodzaj stosowanych środków powinien być odpowiednio dobrany do składowanych odpadów);

14) wody opadowe i roztopowe ujmować w szczelny układ kanalizacyjny i przed odprowadzeniem do odbiornika lub rozsączeniem do gruntu, oczyszczać w separatorze substancji ropopochodnych i osadniku;

15) systematycznie czyścić separator, aby utrzymać system odwodnienia w pełnej sprawności.

Oprócz w/w opinii, jak i informacji zawartych w załączonej do wniosku karcie informacyjnej przedsięwzięcia, w przedmiotowym rozstrzygnięciu zostały uwzględnione także szczegółowe uwarunkowania określone w art. 63 ust.1 ustawy o udostępnieniu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko.

Planowane przedsięwzięcie będzie realizowane w miejscowości Psary na części działek
o nr ewid. 370/11, 381/11, 306/11 k.m. 1PIASEK obręb Lubsza.

Teren planowanej inwestycji położony w Psarach oznaczony jako działki nr 370/11, 381/11, 306/11 k.m. 1PIASEK obręb Lubsza na głębokości około 160 m od ulicy Powstańców, znajduje się poza granicą miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. W studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta i gminy Woźniki, zatwierdzonym uchwałą rady Miejskiej w Woźnikach nr 73/VIII/2015 z dnia 25 czerwca 2015 r. – część działki nr 381/11 leży w obszarze oznaczonym jako MN/RM/U (zabudowa jednorodzinna, zabudowa zagrodowa, usługi) oraz na obszarze oznaczonym jako P/U (zabudowa produkcyjna, usługowa, składy, magazyny); część działki nr 370/11 leży w obszarze oznaczonym jako MN/RM/U (zabudowa jednorodzinna, zabudowa zagrodowa, usługi); część działki nr 306/11 leży w obszarze oznaczonym jako R (tereny rolnicze).

 Planowane przedsięwzięcie polega na budowie hali produkcyjnej z budynkiem socjalnym, wiatą magazynową i instalacją fotowoltaiczną o mocy 0,5 MW, w tym 0,2MW na dachu hali i 0,3 MW na gruncie o powierzchni 50 m2 obok istniejącej instalacji fotowoltaicznej. Powierzchnia działek przeznaczonych pod inwestycję wynosi ok 3,0327 ha. Projektowana hala produkcyjna o powierzchni 1500 m2 wyposażona będzie w linię do produkcji rur z polipropylenu w cyklu zamkniętym. Przy hali przewiduje się budowę budynku socjalnego oraz wiaty o łącznej powierzchni ok 350 m2.  Projektowana powierzchnia utwardzona pod plac manewrowy oraz magazyn wynosi ok. 9266 m2.  Dojazd do projektowanej hali odbywać będzie się poprzez teren istniejącego zakładu, działki o numerze 1254/229 i 1218/229 k.m. 1PIASEK obręb Lubsza.

Istniejąca zabudowa przemysłowa zakładu, wraz z towarzyszącą infrastrukturą o łącznej powierzchni 22700 m2 znajduje się w odległości ok 70 m. Najbliższe tereny zabudowy mieszkaniowej zlokalizowane w kierunku zachodnim znajdują się w odległości ok 200 m.

Woda do celów bytowych pobierana będzie z istniejącej sieci wodociągowej. Ścieki bytowe odprowadzane będą do istniejącej sieci kanalizacji sanitarnej. Wody opadowe i roztopowe
z terenu inwestycji odprowadzane będą do sieci kanalizacji deszczowej, z terenów niezabudowanych na tereny zielone.

Planowane przedsięwzięcie znajduje się w granicach Jednolitej Części Wód Podziemnych (JCWPd) o kodzie PLGW6000110, w regionie wodnym Górnej Odry, w Jednolitej Części Wód Powierzchniowych (JCWP): Babieniczka o kodzie RW600010118129.

W fazie eksploatacji źródłami emisji do powietrza będą spaliny z silników samochodów osobowych i ciężarowych poruszających się po parkingach naziemnych, drogach wewnętrznych i placach manewrowych oraz z silników pracujących na biegu jałowym – emisja niezorganizowana.

Realizacja inwestycji spowoduje wzrost ilości zanieczyszczeń do powietrza, co z kolei może mieć negatywny wpływ na życie i zdrowie ludzi zamieszkujących tereny, które oznaczono jako tereny zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej oraz zagrodowej. Emisja hałasu pochodzić będzie z samochodów poruszających się po terenie zakładu oraz z urządzeń wentylacji mechanicznej i klimatyzacji zamontowanych na dachu projektowanego budynku.

Po analizie dokumentów zebranych w przedmiotowej sprawie pod kątem uwarunkowań związanych z kwalifikowaniem przedsięwzięcia do przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko, ustalono, że w przedmiotowym przypadku zachodzą szczegółowe uwarunkowania określone w art. 63 ust. 1 ustawy ooś, w szczególności:

- przedsięwzięcie realizowane będzie w sąsiedztwie zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej, zagrodowej i usługowej,

- występuje ryzyko wystąpienia konfliktów społecznych,

- eksploatacja przedsięwzięcia będzie związana z emisją hałasu i zanieczyszczeń do powietrza.

W związku z powyższym tut. Organ podziela stanowisko PPIS uznał zasadne przeprowadzenie oceny oddziaływania na środowisko dla planowanego przedsięwzięcia i określił szczególne elementy wymagające analizy oraz sposób opracowania streszczenia w języku niespecjalistycznym, pozwalający wszystkim zainteresowanym zapoznanie się z wynikami i wnioskami z oceny.

W ramach KIP przedstawiono wprawdzie analizę wpływu na środowisko jednak, z uwagi na skalę i lokalizację przedsięwzięcia nie może to być podstawa do odstąpienia od konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.

Raport o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko pozwoli ocenić wpływ planowanej inwestycji na wszystkie komponenty środowiska, w tym również na zdrowie ludzi. Na podstawie przeprowadzonych analiz możliwe będzie ustalenie warunków dzięki którym ograniczany będzie wpływ przedsięwzięcia na środowisko na etapie realizacji i eksploatacji. 

Mając powyższe na uwadze postanowiono jak w sentencji.

 

Postanowienie uważa się za dokonane po upływie 14 dni od dnia publicznego ogłoszenia.

 

Pouczenie

Na niniejsze postanowienie służy stronom prawo wniesienia zażalenia do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Częstochowie, za pośrednictwem Burmistrza Woźnik w terminie 7 dni od daty jego otrzymania.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Otrzymują:

1. PLASTIMEX Sp. z o.o., Psary ul. Powstańców 37 42-287 Lubsza

2. Zawiadomienie stron zgodnie z art. 49 KPA - niniejsze zawiadomienie zostaje podane do publicznej wiadomości poprzez zamieszczenie go na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Miejskiego w Woźnikach (www.bip.wozniki.pl), na tablicy ogłoszeń Urzędu Miejskiego w Woźnikach, ul. Rynek 11 (parter) oraz na sołeckiej tablicy ogłoszeń w Psarach.

3. A/a

 

Wyk.: E.Szkoła

Zatw.: X. Sudakowska

Załączniki

Rejestr zmian

Osoba odpowiedzialna za treść dokumentu: Ewelina Szkoła - Referat Nieruchomości, Ochrony Środowiska i Gospodarki Mieszkaniowej
Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 17 czerwca 2024 16:53
Dokument wprowadzony do BIP przez: Daria Nowaczyk - Biegisz
Ilość wyświetleń: 144
17 czerwca 2024 16:53 (Daria Nowaczyk - Biegisz) - Dodanie załącznika [ng62203142024_postanowienie_o_potrzebie_przeprowadzenia_raportu.pdf] do dokumentu. (Dokument opublikowany)
17 czerwca 2024 16:53 (Daria Nowaczyk - Biegisz) - Dodanie dokumentu. (Dokument opublikowany)
Zatrzymaj banner przewijany