Woźniki, dnia 20.06.2023 r.
NG.6220.3.26.2023
D E C Y Z J A
o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia
Na podstawie art. 104, art. 107 i art. 49 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r – Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz.U. z 2023 r., poz. 775 ze zm.) w związku z art. 71 ust.1 i ust. 2 pkt 2, art. 75 ust.1 pkt 4, art. 84, art. 85 ust. 1 i ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r.
o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (t.j. Dz.U. 2022 r., poz. 1029 ze zm.) oraz § 3 ust. 2 pkt 3 w związku z § 3 ust. 1 pkt 54 lit. b Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (t.j. Dz.U. z 2019 r., poz. 1839 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku w sprawie o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia polegającego na „Budowie farmy fotowoltaicznej wraz z infrastrukturą w obrębie działek o numerze 661/26 i 844/1 w Woźnikach.”
o r z e k a m
stwierdzić brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedsięwzięcia polegającego na „Budowie farmy fotowoltaicznej wraz z infrastrukturą w obrębie działek o numerze 661/26 i 844/1 w Woźnikach.” w miejscowości Woźniki na działkach 661/26 km. 1PGR i 844/1 km. 2 Łany Sulów, obręb Woźniki.
U Z A S A D N I E N I E
W dniu 3.03.2023 r. zostało wszczęte postępowanie administracyjne na wniosek złożony dnia 6.02.2023 r./uzupełniony w dniu 3.03.2023 r./ przez inwestora TAURON Zielona Energia Sp. z o.o., ul. Ściegiennego 3 40-114 Katowice w sprawie o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia polegającego na „Budowie farmy fotowoltaicznej wraz z infrastrukturą w obrębie działek o numerze 661/26 i 844/1 w Woźnikach.”
Zgodnie z art. 75 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko, właściwym do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, zgody na realizację przedmiotowego przedsięwzięcia jest Burmistrz Woźnik.
Postępowanie wszczęto w oparciu o złożoną dokumentację sporządzoną zgodnie
z art. 74 cytowanej wyżej ustawy. Strony postępowania zostały o tym fakcie zawiadomione, zgodnie z art. 49 kodeksu postępowania administracyjnego. W toku postępowania Strony nie zgłosiły żadnych uwag i wniosków.
W myśl § 3 ust. 1 pkt 54 lit b Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r.
w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko, planowane przedsięwzięcie zakwalifikowano do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko.
Zgodnie z art. 64 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, uzyskano postanowienie Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Katowicach nr WOOŚ.4220.162.2023.AF1.1 z dnia 30.03.2023 r., /data wpływu: 31.03.2023 r./, jak również w myśl art. 64 ust.1 pkt 2 cytowanej wyżej ustawy, uzyskano opinię Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Lublińcu nr NS-ZNS.9022.23.2023 z dnia 27.03.2023r. oraz zgodnie z art. 64 ust. 1 pkt 4 Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie - Zarząd Zlewni w Opolu wydało opinie nr GL.ZZS.3.4901.38.2023.MO z dnia 28.03.2023 r. /data wpływu: 30.03.2023 r./
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Katowicach, Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Lublińcu oraz Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie - Zarząd Zlewni w Opolu, wyrazili opinię, że dla planowanego przedsięwzięcia, nie zachodzi konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Katowicach oraz Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie - Zarząd Zlewni w Opolu w w/w opinii określili warunki realizacji przedmiotowej inwestycji, które zostały zawarte poniżej.
W celu zminimalizowania oddziaływania inwestycji na środowisko określa się warunki realizacji przedmiotowego przedsięwzięcia:
1) ogrodzenie inwestycji powinno być podwieszone na wysokości co najmniej 20 cm (odstęp pomiędzy powierzchnią ziemi, a dolną jego krawędzią) i mieć gładkie wykończenie krawędzi;
2) wszelkie prace w obrębie planowanej inwestycji należy wykonać przy użyciu sprawnego technicznie sprzętu, eksploatowanego i konserwowanego w sposób prawidłowy, który zapewni zabezpieczenie środowiska wodno-gruntowego przed wyciekami paliw i płynów technicznych;
3) wykopy należy zabezpieczyć przed przedostaniem się do gruntu substancji szkodliwych dla środowiska wodnego;
4) zaplecze budowy, a w szczególności miejsca postoju, tankowania i naprawy pojazdów, zabezpieczyć przed przedostaniem się substancji ropopochodnych do gruntu i wód oraz wyposażyć w środki do neutralizacji rozlanych substancji ropopochodnych (sorbenty), w sytuacjach awaryjnych takich jak np. wyciek paliwa, podjąć natychmiastowe działania w celu usunięcia zanieczyszczonego gruntu - zanieczyszczony grunt należy przekazać podmiotom uprawnionym do jego transportu i rekultywacji lub unieszkodliwienia;
5) zabiegu mycia paneli wykonać przy użyciu zdemineralizowanej wody bez dodatków chemicznych (detergentów) lub z użyciem środków biodegradowalnych
6) w przypadku zastosowania transformatorów olejowych, na wypadek awarii, w celu uniknięcia przedostania się oleju lub cieczy izolacyjnej do środowiska wodno-gruntowego, pod transformatorami należy zastosować szczelne misy olejowe, będące w stanie zmagazynować 100% oleju oraz wody z akcji gaśniczej, wykonane z takich materiałów, aby ciecz izolacyjna lub olej nie przedostały się do środowiska gruntowo-wodnego.
W ramach przedsięwzięcia planuje się montaż następujących elementów:
· paneli fotowoltaicznych,
· falowników (inwerterów),
· konstrukcji do montażu paneli fotowoltaicznych
· linii kablowych energetyczno-światłowodowych
· rozdzielnic elektrycznych i stacji transformatorowych,
· oświetlenia elektrowni fotowoltaicznej,
· magazynu energii (opcjonalnie).
W ramach inwestycji planowany jest montaż około 4 000 sztuk paneli fotowoltaicznych monokrystalicznych z powłoką antyrefleksyjną w przedziale mocy jednostkowej od 320 Wp do 700 Wp. Przyjęto założenie, że na 1 ha terenu będzie możliwość zainstalowania paneli o łącznej mocy ok. 1 MWp. Inwestor planuje zastosowanie inwerterów w układzie rozproszonym z systemem aktywnego chłodzenia - wentylatorami. Panele fotowoltaiczne będą zamocowane na konstrukcji stalowej wolnostojącej w rzędach, opierającej się na nogach kotwionych w gruncie metodą bezfundamentową (kafarownie). Opcjonalnie inwestor planuje montaż magazynu energii, którego szczegółowe rozwiązania techniczne z zakresu magazynowania energii zostaną wybrane na późniejszym etapie realizacji prac. Zakładana produkcja energii elektrycznej w ramach przedmiotowego przedsięwzięcia wynosić będzie ok. 10 000 MWh/rok (przy zakładanej produktywności ok. 1050 MWh/ MW mocy zainstalowanej).
Planowane przedsięwzięcie zlokalizowane będzie na działkach oznaczonych numerami 661/26 km. 1PGR i 844/1 km. 2 Łany Sulów, obręb Woźniki w Woźnikach. Powierzchnia całego terenu związanego z realizacją projektowanej inwestycji wynosi ok. 2,3 ha i zostanie ogrodzona. Przedmiotowy teren znajduje się poza granicami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, a w „Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego” miasta i gminy Woźniki, zatwierdzonym uchwałą Rady Miejskiej w Woźnikach nr 73/VIII/2015 z dnia 25 czerwca 2015 r. – teren ten leży w obszarze oznaczonym jako R/ZL – tereny rolnicze z możliwością dolesień. Dla potrzeb realizacji Inwestor nie będzie realizował wycinki drzew.
W omawianym przypadku nie zachodzą szczegółowe uwarunkowania zawarte w art. 63 ust.1 cytowanej w treści niniejszej decyzji ustawy, a w szczególności:
1. Rodzaj i charakterystykę przedsięwzięcia z uwzględnieniem:
a) skali przedsięwzięcia i wielkości zajmowanego terenu oraz ich wzajemne proporcje,
a także istotnych rozwiązań charakteryzujących przedsięwzięcie – Planowane przedsięwzięcie zlokalizowane będzie na działkach oznaczonych numerami 661/26 km. 1PGR i 844/1 km. 2 Łany Sulów, obręb Woźniki w Woźnikach. Łączna powierzchnia działek wynosi 2,6009 ha, z czego pod planowane przedsięwzięcie przeznaczona będzie powierzchnia wynosząca ok. 2,3 ha, która zostanie ogrodzona.
b) powiązań z innymi przedsięwzięciami, w szczególności kumulowania się oddziaływań przedsięwzięć realizowanych i zrealizowanych, dla których została wydana decyzja
o środowiskowych uwarunkowaniach znajdujących się na terenie, na którym planuje się realizację przedsięwzięcia oraz w obszarze oddziaływania przedsięwzięcia lub których oddziaływania mieszczą się w obszarze oddziaływania planowanego przedsięwzięcia w zakresie, w jakim ich oddziaływania mogą prowadzić do skumulowania oddziaływań z planowanym przedsięwzięciem – Nowa instalacja będzie zlokalizowana na terenie stanowiącym nieużytek. Planowana inwestycja nie ma powiązań z innymi przedsięwzięciami, jak również nie będzie prowadziła do kumulowania się na przedmiotowym obszarze oddziaływań z innymi przedsięwzięciami.
c) różnorodności biologicznej, wykorzystywania zasobów naturalnych, w tym gleby, wody
i powietrza ziemi - Przedmiotowa inwestycja nie spowoduje utraty różnorodności biologicznej - na etapie eksploatacji nie będą wykorzystywane surowce naturalne. Panele fotowoltaiczne będą zamontowane na stalowych ramach podpartych na słupach, a dolna krawędź najniższego rzędu paneli będzie znajdować się na wysokości nie mniejszej niż 0,7m. Dzięki takiemu rozwiązaniu, zachowana zostanie powierzchnia biologicznie czynna. Na etapie budowy będzie wykorzystywana woda do celów technologicznych i do celów socjalno - bytowych. Ilość wykorzystywanej wody będzie zmienna na różnych etapach prac, zakłada się, że przy największym poziomie zatrudnienia dobowe zużycie wody dla potrzeb socjalnych wynosić będzie 600l/dobę. Realizacja poszczególnych robót związanych z pracami budowlanymi nie wpłynie bezpośrednio na pogorszenie stanu gleb, wód powierzchniowych i podziemnych w powierzchniowej warstwie gleby.
d) emisji i występowania innych uciążliwości – Inwestycja w fazie eksploatacji nie będzie źródłem emisji gazów cieplarnianych ani emisji zanieczyszczeń do powietrza. Nie wymaga poboru wody ani nie powoduje powstawania ścieków technologicznych. Farma fotowoltaiczna nie wiąże się z pojawieniem się nowych źródeł emisji hałasu. Inwestycja nie spowoduje zmiany w dotychczasowym sposobie użytkowania terenu poza działkami, na których będzie zlokalizowana farma. Natomiast na etapie realizacji nie będzie źródłem emisji zorganizowanej zanieczyszczeń pyłowo-gazowych do powietrza atmosferycznego. Wystąpi krótkotrwała, nieznaczna emisja niezorganizowana, której źródłem będą silniki urządzeń budowlano-montażowych, sprzętu i samochodów transportowych. Wyżej wymienione prace będą prowadzone w godzinach dziennych, aby zminimalizować uciążliwości związane z etapem realizacji inwestycji. Wszystkie komponenty dostarczane będą na miejsce samochodami dostawczymi jako elementy częściowo przygotowane do montażu, zminimalizuje to hałas oraz ilość powstających odpadów. Do tego wykorzystana będzie istniejąca infrastruktura drogowa. Przewiduje się wykorzystanie kilku samochodów ciężarowych i dostawczych oraz sprzęt budowlany w postaci koparek, wiertni, palownic, maszyn do zagęszczania (takich jak płyty wibracyjne, ubijaki wibracyjne), wózki widłowe. Urządzenia emitujące hałas o dużym natężeniu, nie będą pracować równocześnie; będą eliminowane prace maszyn i urządzeń na biegu jałowym.
e) ocenionego w oparciu o wiedzę naukową ryzyka wystąpienia poważnych awarii lub katastrof naturalnych i budowlanych powstałych, przy uwzględnieniu używanych substancji i stosowanych technologii, w tym ryzyka związanego ze zmianą klimatu – W planowanej inwestycji nie występuje ryzyko poważnej awarii lub katastrofy naturalnej i budowlanej. Ochrona przed porażeniem prądem elektrycznym zostanie zapewniona przez: zachowanie odległości izolacyjnych, izolację roboczą, dla urządzeń nN (oświetlenie obiektu, gniazda) szybkie samoczynne wyłączenie, dla urządzeń SN „sieć z izolowanym punktem neutralnym”. Uziemieniu ochronnemu podlegać będą metalowe części, normalnie nie przewodzące prądu, lecz mogące stanowić niebezpieczeństwo porażenia. W przypadku opcjonalnego magazynu energii planuje się automatyczny system gaszenia pożaru w każdym pomieszczeniu bateryjnym.
f) przewidywanych ilości i rodzaju wytwarzanych odpadów oraz ich wpływ na środowisko, w przypadku, gdy planuje się ich powstanie - Planowane przedsięwzięcie na etapie prac budowlano-montażowych będzie się wiązać z powstawaniem odpadów. Wytwórcą tych odpadów będą firmy wykonujące prace budowlane i to one będą odpowiedzialne za ich zagospodarowanie zgodnie z obowiązującymi przepisami prawnymi w tym zakresie. Powstałe odpady będą gromadzone selektywnie w kontenerach bądź w wydzielonym, zabezpieczonym miejscu na placu budowy. Odpady będą następnie przekazywane do zagospodarowania podmiotom, które spełniają wymogi formalno-prawne w zakresie gospodarowania odpadami. W związku z potencjalnymi pracami budowlano-montażowymi szacuje się powstanie 85 Mg odpadów z grupy 17 oraz 20 Mg odpadów z grupy 15. Wpływ na środowisko odpadów w postaci uszkodzonych paneli będzie znikomy, a ograniczanie niekorzystnego wpływu może być realizowane poprzez zastosowanie procesów napraw i recyclingu. Zagospodarowanie uszkodzonych paneli będzie odbywało się w oparciu o kompetencje firm zewnętrznych, specjalizujących się w takich pracach i posiadających stosowne zezwolenia. Poszczególne zdemontowane elementy instalacji będą przekazywane wyspecjalizowanym podmiotom, które po wyborze w trybie konkurencyjnym będą decydowały, co się stanie z poszczególnymi elementami instalacji po zakończeniu eksploatacji farmy.
g) zagrożenia dla zdrowia ludzi, w tym wynikającego z emisji – Inwestycja nie będzie miała negatywnego wpływu na zdrowie ludzi.
2. Usytuowanie przedsięwzięcia, z uwzględnieniem możliwego zagrożenia dla środowiska, w szczególności przy istniejącym i planowanym użytkowaniu terenu, zdolności samooczyszczania się środowiska i odnawiania się zasobów naturalnych, walorów przyrodniczych i krajobrazowych oraz uwarunkowań miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego – uwzględniające:
a) obszary wodno-błotne, inne obszary o płytkim zaleganiu wód podziemnych, w tym siedliska łęgowe oraz ujęcia rzek – Inwestycja realizowana będzie na terenie, na którym nie występują obszary: wodno-błotne oraz inne obszary o płytkim zaleganiu wód podziemnych.
b) obszary wybrzeży i środowisko morskie – Przedmiotowe przedsięwzięcie nie jest usytuowane na obszarach wybrzeży oraz na terenie środowiska morskiego.
c) obszary górskie i leśne – Teren obszaru inwestycji znajduje się w granicach korytarza ornitologicznego „Lasy Lublinieckie” o znaczeniu ponadlokalnym. Ogrodzenie planowanej inwestycji nie powinno stanowić zagrożenia oraz bariery ze względu na swoją niewielką wysokość całkowitą ponad grunt (ptaki swobodnie i bez ryzyka kolizji będą przelatywały ponad terenem planowanej inwestycji). Wygrodzenie terenu nie stworzy bariery dla większych zwierząt w tym dużych kopytnych, które swobodnie mogą się przemieszczać terenami leśnymi czy też po gruntach ornych, które sąsiadują z planowaną inwestycją.
![]() |
W ramach zamierzenia nie planuje się wycinki drzew i krzewów. Możliwa będzie wycinka pojedynczych drzew z centralnej części terenu przeznaczonego pod inwestycję, lecz będzie to realizować właściciel gruntu (Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe Nadleśnictwo Koszęcin) w ramach odrębnej własnej procedury.
d) obszary objęte ochroną, w tym strefy ochronne ujęć wód i obszary ochronne zbiorników wód śródlądowych – Planowana inwestycja nie znajduje się w obszarze chronionym.
e) obszary wymagające specjalnej ochrony ze względu na występowanie gatunków roślin, grzybów i zwierząt lub ich siedlisk lub siedlisk przyrodniczych objętych ochroną, w tym obszary Natura 2000 oraz pozostałe formy ochrony przyrody – Planowana inwestycja nie znajduje się w obszarze chronionym. Zgodnie z opinią Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Katowicach z dnia 30.03.2023 najbliższym obszarem Natura 2000 jest obszar specjalnej ochrony siedlisk - Bagno Bruch koło Pyrzowic PLH240035 (w odległości ok. 6 km od granic inwestycji) położone jest na północ od lotniska w Pyrzowicach i na zachód od autostrady A1, w obrębie kompleksu Lasów Lublinieckich. Obszar Natura 2000 Bagno Bruch koło Pyrzowic PLH240035 został zatwierdzony decyzją Komisji Europejskiej 2011/64/UE z 10 stycznia 2011 r. i uznany jako obszar mający znaczenie dla Wspólnoty, a Rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 25 marca 2022 r. (Dz. U. z 2022 r., poz.831) wyznaczony jako specjalny obszar ochrony siedlisk. Mając na uwadze przedmioty ochrony ww. obszaru wymienione w Standardowym Formularzu Danych dla tego obszaru i zakres przedsięwzięcia należy wykluczyć możliwość negatywnego wpływu na te siedliska i gatunki oraz inne objęte ochroną w ramach sieci obszarów Natura 2000. Dla ww. obszaru ustanowiono plan zadań ochronnych (Zarządzenie Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Katowicach z dnia 27 listopada 2020 r. w sprawie ustanowienia planu zadań ochronnych dla obszaru Natura 2000 Bagno Bruch koło Pyrzowic PLH240035, opublikowane w Dzienniku Urzędowym Województwa Śląskiego z dnia 30 listopada 2020 r. (poz. 8372), https://www.gov.pl/web/rdos-katowice/bagno-bruch-kolo-pyrzowic-plh2400351. Przedmiotowa inwestycja nie będzie źródłem zidentyfikowanych zagrożeń dla przedmiotów ochrony, nie wpłynie na możliwość osiągnięcia celów działań ochronnych ani nie wpłynie na realizację zaplanowanych działań ochronnych.
f) obszary, na których standardy jakości środowiska zostały przekroczone – Planowana inwestycja nie znajduje się w takim obszarze.
g) obszary o krajobrazie mającym znaczenie historyczne, kulturowe lub archeologiczne – W rejonie oddziaływania planowanego przedsięwzięcia nie występują obszary ważne z punktu widzenia wartości kulturowych, historycznych lub naukowych.
h) gęstość zaludnienia – Przedmiotowe przedsięwzięcie pozostaje bez wpływu na gęstość zaludnienia na terenie miasta Woźniki.
i) obszary przylegające do jezior – Inwestycja nie jest planowana na obszarach przylegających do jezior.
j) uzdrowiska i obszary ochrony uzdrowiskowej – Planowana inwestycja nie jest położona na obszarach uzdrowisk i obszarach ochrony uzdrowiskowej.
k) wody i obowiązujące dla nich cele środowiskowe – Analizowane przedsięwzięcie położone jest w Jednolitej Części Wód Podziemnych (JCWPd) o kodzie PLGW6000110, w regionie wodnym Górnej Odry, w Jednolitej Części Wód Powierzchniowych (JCWP) o kodzie PLRW600015118113 — nazwie Mała Panew od źródła do Ligockiego Potoku, statusie naturalnej część wód. W wyniku analizy dokumentów uznano, że planowane działania w ramach przedsięwzięcia nie wpłyną negatywnie na możliwość osiągnięcia celów środowiskowych.
3. Rodzaj, cechy i skalę możliwego oddziaływania rozważanego w odniesieniu do kryteriów wymienionych w pkt 1 i 2 oraz w art. 62 ust 1 pkt 1 wynikające z:
a) zasięgu oddziaływania - obszaru geograficznego i liczby ludności, na którą przedsięwzięcie może oddziaływać – Planowane zamierzenie inwestycyjne jest neutralne dla ludzi.
b) transgranicznego charakteru oddziaływania przedsięwzięcia na poszczególne elementy przyrodnicze - Ze względu na zakres przedsięwzięcia oraz znaczną odległość inwestycji od granic państwowych (ok. 90 km w linii prostej) należy wykluczyć transgraniczne oddziaływanie na środowisko.
c) charakteru, wielkości, intensywności i złożoności oddziaływania, z uwzględnieniem obciążenia istniejącej infrastruktury technicznej oraz przewidywanego momentu rozpoczęcia oddziaływania – Oddziaływanie planowanego przedsięwzięcia rozpocznie się z dniem rozpoczęcia się prac budowlanych i zakończy się z dniem oddania farmy fotowoltaicznej do eksploatacji.
d) prawdopodobieństwo oddziaływania – Oddziaływanie planowanego przedsięwzięcia będzie miało charakter odwracalny i będzie krótkotrwałe;
e) czasu trwania, częstotliwości i odwracalności oddziaływania – Oddziaływanie to będzie miało charakter okresowy, krótkotrwały, niepowodujący negatywnego wpływu na środowisko.
f) powiązań z innymi przedsięwzięciami, w szczególności kumulowania się oddziaływań przedsięwzięć realizowanych i zrealizowanych, dla których została wydana decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach, znajdujących się na terenie, na którym planuje się realizację przedsięwzięcia oraz w obszarze oddziaływania przedsięwzięcia lub których oddziaływania mieszczą się w obszarze oddziaływania planowanego przedsięwzięcia w zakresie, w jakim ich oddziaływania mogą prowadzić do skumulowania oddziaływań z planowanym przedsięwzięciem – Planowana inwestycja nie ma powiązań z innymi przedsięwzięciami, jak również nie będzie prowadziła do kumulowania się na przedmiotowym obszarze oddziaływań z innymi sieciami i urządzeniami.
g) możliwości ograniczenia oddziaływania – Inwestor planuje ograniczenie oddziaływania poprzez zastosowanie następujących rozwiązań: prace budowlane i montażowe będą wykonywane tylko w godzinach dziennych, stosowany sprzęt będzie w dobrym stanie technicznym, odpowiednie zaplanowanie prac budowlanych zgodnie z przepisami BHP pozwoli maksymalnie ograniczyć czas budowy. Pierwszym etapem realizacji inwestycji jest wygrodzenie terenu, co zabezpiecza teren przed możliwością dostania się osób i zwierząt na teren budowy. W ramach przedsięwzięcia planuje się zastosowanie paneli fotowoltaicznych z powłoką antyrefleksyjną, co zapobiega niepożądanemu efektowi odbicia światła od powierzchni paneli (olśnienie) i stanowi wystarczające zabezpieczenie. Nie planuje się dodatkowych działań minimalizujących negatywne oddziaływanie inwestycji na zwierzęta poza dbałością o jakość ogrodzenia i monitoring prawidłowości działania farmy.
Biorąc powyższe po uwagę, a także uwzględniając kryteria określone w art. 63 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, jak również posiadaną przez tut. Organ wiedzę o rodzaju, skali i charakterze planowanego przedsięwzięcia, uwzględniając opinię Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Katowicach, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Lublińcu oraz Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie- Zarząd Zlewni w Opolu, postanowiono jak w sentencji niniejszej decyzji.
Integralną częścią niniejszej decyzji jest załącznik nr 1, stanowiący charakterystykę przedsięwzięcia.
Załączniki:
1. Charakterystyka całego przedsięwzięcia.
Klauzula Informacyjna
Administratorem danych osobowych w stosunku do danych osobowych przekazywanych podczas każdorazowego kontaktu z Urzędem Miejskim w Woźnikach jest Burmistrz Woźnik, którego siedziba mieści się
w Urzędzie Miejskim w Woźnikach przy ul. Rynek 11, 42-289 Woźniki; kontakt mailowy: urzad@wozniki.pl; kontakt telefoniczny: 34 36 69 911.
Administrator wyznaczył Inspektora Ochrony Danych, z którym można się skontaktować
w sprawach związanych z ochroną danych osobowych w następujący sposób: kontakt mailowy: urzad@wozniki.pl; kontakt telefoniczny: 34 36 69 911; pisemnie na adres Urzędu Miejskiego w Woźnikach, ul. Rynek 11, 42-289 Woźniki.
Dane osobowe przetwarzane są w celach przeprowadzenia postepowania o wydanie decyzji
o środowiskowych uwarunkowaniach wynikającą z przepisów prawa na podstawie art. 6 ust 1 lit. c Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 roku w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (dalej jako RODO).
Odbiorcą danych osobowych będzie Urząd Miejski w Woźnikach, podmioty udzielające wsparcia Urzędowi Miejskiemu w Woźnikach na zasadzie zleconych usług i zgodnie z zawartymi umowami powierzenia oraz podmioty uprawnione na podstawie przepisów prawa. Dane osobowe przechowywane będą przez okres niezbędny w ramach obowiązujących przepisów prawa. Posiadają Państwo prawo dostępu do treści swoich danych oraz ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, a także o prawie do przenoszenia danych oraz prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, gdy uznają, iż przetwarzanie Państwa danych osobowych narusza przepisy RODO. Dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, jednak nie będzie to prowadziło do zautomatyzowanego podejmowania decyzji, w tym nie będą podlegały profilowaniu. Podanie danych jest dobrowolne.
POUCZENIE
1. Od niniejszej decyzji służy Stronom prawo wniesienia odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Częstochowie za pośrednictwem Burmistrza Woźnik w terminie 14 dni od dnia doręczenia niniejszej decyzji. Termin ten liczony jest od upływu 14 dnia od dnia publicznego ogłoszenia.
2. Zgodnie z art. 74 ust. 3 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, jeżeli liczba stron postępowania w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach lub innego postępowania dotyczącego tej decyzji przekracza 10, stosuj się art. 49 Kodeksu postępowania administracyjnego zgodnie z którym jeżeli przepis szczególny tak stanowi, zawiadomienie stron o decyzjach i innych czynnościach organu administracji publicznej może nastąpić w formie publicznego obwieszczenia, w innej formie publicznego ogłoszenia zwyczajowo przyjętej w danej miejscowości lub przez udostępnienie pisma w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej właściwego organu administracji publicznej. Dzień, w którym nastąpiło publiczne obwieszczenie, inne publiczne ogłoszenie lub udostępnienie pisma w Biuletynie Informacji Publicznej wskazuje się w treści tego obwieszczenia, ogłoszenia lub w Biuletynie Informacji Publicznej. Zawiadomienie uważa się za dokonane po upływie czternastu dni od dnia, w którym nastąpiło publiczne obwieszczenie, inne publiczne ogłoszenie lub udostępnienie pisma w Biuletynie Informacji Publicznej.
3. W trakcie biegu terminu do wniesienia odwołania strona może zrzec się prawa do wniesienia odwołania wobec organu administracji publicznej, który wydał decyzję. Z dniem doręczenia Organowi administracji publicznej oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania przez ostatnią ze stron postępowania, decyzja staje się ostateczna i prawomocna.
4. Zgodnie z art. 86 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnieniu informacji
o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz
o ocenach oddziaływania na środowisko, który stanowi, że decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach wiąże organy:
· wydający decyzje określające warunki korzystania ze środowiska w zakresie, w jakim ma być uwzględniona przy wydaniu tych decyzji,
· wydające decyzje o których mowa w art. 72 ust. 1,
· przyjmujące zgłoszenia, o których mowa w art. 72 ust.1a
5. Ważność decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach została określona w art. 72 ust. 1 i 3
6. Niniejsza decyzja nie rodzi praw do terenu oraz nie narusza prawa własności i uprawnień osób trzecich.
7. Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia nie uprawnia do wycinki drzew.
8. Warunkiem realizacji inwestycji jest uzyskanie ostatecznej decyzji o pozwoleniu na budowę (wraz z uzyskaniem opinii uzgodnień i decyzji wymaganych przepisami prawa budowlanego, prawa ochrony środowiska, prawa wodnego itp.).
Pobrano opłatę skarbową w wysokości 205,00 zł (słownie: dwieście pięć złotych 00/100), zgodnie z cz. I kol. 3 pkt 45 załącznika do ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (t.j. Dz. U. z 2022 r., poz. 2142 ze zm.).
Otrzymują:
1. Inwestor – TAURON Zielona Energia Sp. z o.o., ul. Księdza Piotra Ściegiennego 3 40-114 Katowice
2. Zawiadomienie stron zgodnie z art. 49 KPA - niniejsze zawiadomienie zostaje podane do publicznej wiadomości poprzez zamieszczenie go na tablicy ogłoszeń Urzędu Miejskiego w Woźnikach /parter/, na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Miejskiego w Woźnikach (www.bip.wozniki.pl).
3. A/a
Do wiadomości:
1. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Katowicach, Plac Grunwaldzki 8-10,40-127 Katowice
2. Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Lublińcu, ul. Dworcowa 17,
42-700 Lubliniec
3. Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie - Zarząd Zlewni w Opolu, ul. Odrowążów 2, 45-089 Opole
Wyk.: E.Szkoła
Zatw.: X.Sudakowska
Załącznik nr 1 do decyzji Burmistrza Woźnik
NG.6220.3.26.2023 z dnia 20 czerwca 2023 r.
C H A R A K T E R Y S T Y K A P R Z E D S I Ę W Z I Ę C I A
„Budowa farmy fotowoltaicznej wraz z infrastrukturą w obrębie działek o numerze 661/26 i 844/1 w Woźnikach.”
Rodzaj przedsięwzięcia
Planowane przedsięwzięcie polegać będzie na budowie farmy fotowoltaicznej wraz z infrastrukturą towarzyszącą o łącznej mocy zainstalowanej do 2 MW w obrębie części działki o numerze 661/26 i działki o numerze 844/1 w Woźnikach, województwo śląskie.
W ramach przedsięwzięcia planuje się montaż następujących elementów:
· paneli fotowoltaicznych o mocy jednostkowej od 320 Wp do 700 Wp,
· falowników (inwerterów),
· konstrukcji do montażu paneli fotowoltaicznych
· linii kablowych energetyczno-światłowodowych
· rozdzielnic elektrycznych i stacji transformatorowych,
· oświetlenia elektrowni fotowoltaicznej,
· magazynu energii (opcjonalnie).
Miejsce usytuowania przedsięwzięcia:
Planowane przedsięwzięcie zlokalizowane będzie na działkach oznaczonych numerami 661/26 km. 1PGR i 844/1 km. 2 Łany Sulów, obręb Woźniki w Woźnikach. Łączna powierzchnia działek wynosi 2,6009 ha, z czego pod planowane przedsięwzięcie przeznaczona będzie powierzchnia wynosząca ok. 2,3 ha. Przedmiotowy teren znajduje się poza granicami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, a w „Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego” miasta i gminy Woźniki, zatwierdzonym uchwałą Rady Miejskiej w Woźnikach nr 73/VII/2015 z dnia 25 czerwca 2015 r. – teren ten leży w obszarze oznaczonym jako R/ZL – tereny rolnicze z możliwością dolesień.
Rodzaj technologii
Panele fotowoltaiczne
stanowiące podstawowe elementy instalacji fotowoltaicznej, w których za pośrednictwem elementów półprzewodnikowych (ogniw słonecznych, wykorzystujących zjawisko fotowoltaiczne), następuje konwersja promieniowania słonecznego (światła) w energię elektryczną (prąd stały). W ramach przedsięwzięcia planuje się zastosowanie paneli fotowoltaicznych z powłoką antyrefleksyjną, co zwiększy absorpcję energii promieniowania słonecznego oraz zapobiegnie niepożądanemu efektowi odbicia światła od powierzchni paneli (olśnienie). Planuje się zastosowanie w przedziale mocy od 400 Wp do 600 Wp.
Falowniki
stanowiące specjalistyczne urządzenia elektroenergetyczne, odpowiadające za transformację pozyskanego z instalacji fotowoltaicznej prądu stałego, na prąd zmienny. Inwestor planuje zastosowanie inwerterów w układzie rozproszonym, z systemem aktywnego chłodzenia – wentylatorami.
Konstrukcje do montażu paneli fotowoltaicznych
Inwestor planuje zamocowanie paneli fotowoltaicznych na konstrukcji stalowej wolnostojącej, opierającej się na nogach (podporach) kotwionych w gruncie metodą bezfundamentową, czyli poprzez kafarownie (konstrukcje nie będą trwale związane z gruntem). Panele zorientowane będą pionowo lub poziomo, i mocowane do konstrukcji stalowej w rzędach, przy czym dolna krawędź najniższego rzędu paneli będzie znajdować się na wysokości nie mniejszej niż 0,7 m od poziomu gruntu, natomiast górna krawędź najwyższego rzędu paneli zamocowana będzie na wysokości do 4,0 m od poziomu gruntu. Alternatywnie inwestor planuje montaż konstrukcji ruchomej (tzw. trackery), w zależności od dalszej oceny uwarunkowań techniczno-ekonomicznych przedsięwzięcia.
Linie kablowe (energetyczne i światłowodowe)
wyprowadzane z elektrowni fotowoltaicznej planuje się prowadzić w gruncie, zgodnie z obowiązującymi normami i przepisami prawa.
Rozdzielnice elektryczne i stacje transformatorowe
Planuje się zastosowanie transformatorów olejowych, pod którymi umieszczone zostaną szczelne misy olejowe, które będą w stanie zebrać cały olej wyciekający z kadzi transformatora w przypadku jego nieszczelności lub awarii. Alternatywnie planuje się zastosowanie transformatorów suchych (żywicznych). Zarówno transformatory, jak i rozdzielnice elektryczne będą zamontowane wewnątrz stacji transformatorowych.
Oświetlenie
Do oświetlenia elektrowni fotowoltaicznej planuje się wykorzystanie technologii energooszczędnych, tj. na przykład lampy LED oraz instalację systemów ochrony i dozoru - system telewizji CCTV i/lub kabel sensoryczny.
Magazyn energii (opcjonalnie)
Montaż magazynu energii, niemniej szczegółowe rozwiązania techniczne z zakresu magazynowania energii zostaną wybrane na późniejszym etapie realizacji prac koncepcyjnych i projektowych. Jednocześnie inwestor informuje, że wybrane rozwiązanie będzie ogólnodostępnym na rynku rozwiązaniem systemowym, spełniającym wymogi prawa, w tym przepisów p.poż i BHP.
Ewentualne warianty przedsięwzięcia:
Rozpatruje się następujące warianty planowanego przedsięwzięcia:
Wariant - niepodejmowanie przedsięwzięcia:
W przypadku niepodejmowania przedsięwzięcia nie nastąpią żadne zmiany w użytkowaniu terenu, teren będzie stanowił nieużytek w identyczny sposób jak dotychczas. Tym samym wariant ten wyklucza możliwość generacji energii elektrycznej neutralnej klimatycznie.
Wariant alternatywny:
Wariantem alternatywnym mogłaby być, prawdopodobnie tańsza w realizacji, farma z zastosowaniem paneli w technologii polikrystalicznej (Risen) o sprawności 16,5 % i mocy minimalnej 275 Wp. Zaproponowana aktualnie technologia monokrystaliczna gwarantuje wyższą sprawność do 20,9 %, co w konsekwencji przy takiej samej ilości modułów o niższej mocy, a więc porównywalnej ingerencji terenowej jak w wariancie wybranym dawałoby niższą produkcję energii.
Wariant wnioskodawcy
Wariant ten zakłada budowę elektrowni słonecznej o mocy do 2 MW. Zaproponowany i wnioskowany wariant farmy fotowoltaicznej jest korzystniejszy z punktu widzenia środowiskowego. Dzięki produkcji i dostarczaniu energii z farmy fotowoltaicznej, powstanie większa ilość energii odnawialnej. Farma oddziałuje jedynie na obszar, na którym jest posadowiona – jakiekolwiek oddziaływanie nie będzie wykraczało poza granice działek objętych inwestycją. Warto zaznaczyć, że obszar położony bezpośrednio pod panelami fotowoltaicznymi będzie nadal powierzchnią biologicznie czynną. Fotowoltaika, z uwagi na potencjał związany z bezpośrednią konwersją promieniowania słonecznego na energię elektryczną, ma szanse stać się alternatywą dla energetyki konwencjonalnej, tym samym przyczynić się do transformacji w kierunku gospodarki zeroemisyjnej.
Rozwiązania chroniące środowisko:
• Sprzęt budowlany będzie pracował w porze dziennej.
• W trakcie budowy nastąpi ruch kilku samochodów na dobę o masie do 3,5 t
• Wytwarzane w trakcie budowy odpady będą składowane w kontenerach, w miejscach do tego przeznaczonych a następnie przekazane wyspecjalizowanym firmom. Kontenery należy zabezpieczyć przed dostępem osób postronnych
• W trakcie budowy podjęte będą działania zmierzające do zapewnienia należytego stanu technicznego wykorzystywanych maszyn i urządzeń w celu zminimalizowana możliwości wycieku substancji niebezpiecznych (oleje, benzyna).
• Należy zastosować właściwą technologię prac budowlanych oraz wybór lokalizacji placu i zaplecza budowy poza terenami szczególnie wrażliwymi na zanieczyszczenia
• Wykonawca prac budowlanych będzie wprowadzać najmniej uciążliwą akustycznie technologię prac budowlanych.
• Okoliczni użytkownicy terenu będą poinformowani o planowanych pracach budowlanych i okresowych.
• Zaplecze budowlane zlokalizowane będzie w oddaleniu od zabudowy.
• Teren zostanie zabezpieczony i wyposażony w system odbioru i odprowadzania ścieków bytowych oraz odpadów
• Zaleca się nieprowadzenie prac w czasie aktywności gadów i płazów.
• Ogrodzenie inwestycji winno być podwieszone na wysokości co najmniej 20 cm (odstęp pomiędzy powierzchnią ziemi, a dolną jego krawędzią) i mieć gładkie wykończenie krawędzi
• Prace ziemne nastąpią poza sezonem lęgowym ptaków i okresem rozrodu dzikich zwierząt
• Odpady powstające z ewentualnych prac serwisowych segregowane będą i gromadzone w szczelnych pojemnikach
• Odpady będą selektywnie gromadzone i przekazywane podmiotom zewnętrznym posiadającym stosowne zezwolenia
• W wyniku eksploatacji farmy nie będą powstawać ścieki bytowe
• W przypadku zastosowania transformatora olejowego w celu zabezpieczenia środowiska gruntowo-wodnego przed ewentualnym awaryjnym wyciekiem oleju, pod wszystkimi transformatorami wymagany jest montaż szczelnej misy olejowej o pojemności zapewniającej przejęcie powyżej 100% objętości oleju znajdującego się w transformatorze.
• Panele fotowoltaiczne zostaną zabezpieczone powłoką antyrefleksyjną. Ma to na celu złagodzenie bądź całkowite wyeliminowanie powstania zagrożeń związanych z imitacją powierzchni lustra wody, a także powstawaniem tak zwanego efektu olśnienia.
• Koszenie powinno rozpoczynać się od centrum farmy w kierunku jej brzegów, w celu umożliwienia ucieczki drobnych zwierząt
Możliwe transgraniczne oddziaływanie na środowisko:
Planowana inwestycja nie będzie oddziaływać transgranicznie na środowisko.
Podsumowanie i wnioski:
Z uwagi na zakres planowanego przedsięwzięcia, etap realizacji inwestycji nie będzie źródłem znaczących oddziaływań na poszczególne elementy środowiska. Inwestor realizujący przedsięwzięcie jest obowiązany uwzględnić ochronę środowiska w trakcie realizacji, eksploatacji i likwidacji planowanego przedsięwzięcia. Wytwarzanie energii elektrycznej ze słońca jest jednym z najbardziej proekologicznych sposobów pozyskiwania energii spośród wszystkich odnawialnych źródeł energii.
Realizacja: IDcom.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone © 2025 Urząd Miejski w Woźnikach