Komunikaty - archiwum

DECYZJA o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia NG.6220.29.17.2022 z dn. 03.03.2023 r.

Woźniki, dn. 03.03.2023 r.

NG.6220.29.17.2022

 

D E C Y Z J A
o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia

 

            Na podstawie art. 104, art. 107 i art. 49 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r – Kodeks postępowania  administracyjnego (t.j. Dz.U. z 2022 r., poz. 2000 ze zm.) w związku z art. 71 ust.1 i ust. 2 pkt 2, art. 75 ust.1 pkt 4, art. 84, art. 85 ust. 1 i ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia  3 października 2008 r.
o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko  (t.j. Dz.U. 2022 r., poz. 1029 ze zm.) oraz § 3 ust. 1 pkt 54 lit. b Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia  10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko  (t.j. Dz.U. z 2019 r., poz. 1839), po rozpatrzeniu wniosku w sprawie o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia polegającego na ,,Budowie do 6 farm fotowoltaicznych o łącznej mocy do 6 MW wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną na działkach o nr ewid. 192/30, 193/30, 280/30, 281/30 w obrębie Kamienica w Gminie Woźniki”

 

o r z e k a m

 

stwierdzić brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedsięwzięcia polegającej „Budowie do 6 farm fotowoltaicznych o łącznej mocy do 6 MW wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną na działkach o nr ewid. 192/30, 193/30, 280/30, 281/30 w obrębie Kamienica w Gminie Woźniki” w miejscowości Kamienica na działkach 192/30, 193/30, 280/30, 281/30 k.m. 11 obręb Kamienica.

 

 

U Z A S A D N I E N I E

 

 W dniu 23.12.2022 r. zostało wszczęte postępowanie administracyjne na wniosek złożony dnia 17.11.2022 r./uzupełniony w dniu 23.12.2022 r./ przez inwestora PVE 279 Sp. z o.o. ul. J.K. Chodkiewicza 7/1C, 85-065 Bydgoszcz/ adres do korespondencji PVE 279 Sp. z o.o., Lisi Ogon, ul. Bydgoska 20, 86-065 Łochowo w sprawie o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia polegającego na „Budowie do 6 farm fotowoltaicznych o łącznej mocy do 6 MW wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną na działkach o nr ewid. 192/30, 193/30, 280/30, 281/30 w obrębie Kamienica w Gminie Woźniki”.

 Zgodnie z art. 75 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko, właściwym do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, zgody na realizację przedmiotowego przedsięwzięcia jest Burmistrz Woźnik.

            Postępowanie wszczęto w oparciu o złożoną dokumentację sporządzoną zgodnie
z art. 74  cytowanej wyżej ustawy. Strony postępowania zostały o tym fakcie zawiadomione, zgodnie z art. 49 kodeksu postępowania administracyjnego. W toku postępowania Strony nie zgłosiły żadnych uwag i wniosków.

W myśl § 3 ust. 1 pkt 54 lit b Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r.
w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko, planowane przedsięwzięcie  zakwalifikowano do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko.

Zgodnie z art. 64 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz  o ocenach oddziaływania na środowisko, uzyskano postanowienie Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Katowicach nr WOOŚ.4220.4.2023.AF1.1 z dnia  13.01.2023 r., /data wpływu: 16.01.2023 r./ jak również w myśl art. 64 ust.1 pkt 2 cytowanej wyżej ustawy, uzyskano opinię Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Lublińcu nr  NS-ZNS.9022.1.2023 z dnia 12.01.2023 r./data wpływu: 12.01.2023 r./ oraz zgodnie  z art. 64 ust. 1 pkt 4 opinię Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie  -Zarząd Zlewni w Sieradzu nr PO.ZZŚ.5.4901.6.2023.KOg z dnia 17.01.2023 r. /data wpływu: 17.01.2023 r./

Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Katowicach, Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Lublińcu jak również Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody  Polskie-Zarząd Zlewni
w Sieradzu, wyrazili opinię, że dla planowanego przedsięwzięcia nie zachodzi konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko. Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie - Zarząd Zlewni w Sieradzu w w/w opinii określiło warunki realizacji przedmiotowej inwestycji, które zostały zawarte poniżej.

 

W celu zminimalizowania oddziaływania inwestycji na środowisko określa się warunki realizacji przedmiotowego przedsięwzięcia:

 

1.    Zaplecze techniczne, miejsca magazynowania materiałów budowlanych i odpadów oraz  miejsca postoju maszyn budowlanych i sprzętu transportowego należy zorganizować na terenie utwardzonym, w sposób zabezpieczający przed przedostaniem się zanieczyszczeń do gruntu.

2.    W czasie prowadzenia robót budowlanych należy prowadzić stały monitoring stanu technicznego sprzętu budowlanego i transportowego oraz przypadków  wystąpienia zanieczyszczenia gruntu i neutralizację miejsc mogących powodować ewentualne zagrożenie dla środowiska gruntowo-wodnego.

3.    W przypadku przedostania się zanieczyszczeń do gruntu lub wód bezzwłocznie podjąć działania zmierzające do usunięcia skutków i przyczyn awarii.

4.   Czyszczenie elementów instalacji, w tym paneli słonecznych prowadzić z zastosowaniem metod bezwodnych lub z użyciem wody bez dodatku chemicznych środków myjących. 

5.  W przypadku zastosowania transformatorów olejowych, w celu zabezpieczenia środowiska gruntowo-wodnego przed ewentualnym awaryjnym wyciekiem oleju, pod wszystkimi transformatorami wykonać szczelna misę olejową o pojemności zapewniającej przejęcie powyżej 110% objętości oleju znajdującego się w transformatorze. 

 

W ramach przedsięwzięcia planuje się montaż następujących elementów:

 

·         paneli fotowoltaicznych,  

·         dróg wewnętrznych, 

·          linii kablowych energetyczno — światłowodowych,  

·         przyłącza elektroenergetycznego,  

·         stacji transformatorowych,  

·         magazynów energii,   inwerterów,  

·         innych niezbędnych elementów infrastruktury związanych z budową i eksploatacją parku ogniw.

 

W ramach inwestycji planowany jest montaż paneli fotowoltaicznych monokrystlaicznych lub polikrystalicznych  o mocy jednostkowej od 200 Wp do 2000 Wp w ilości do 4500 sztuk paneli na 1 MW zainstalowanej mocy (w zależności od mocy paneli). Dla całej farmy do 27 000 sztuk paneli. Wysokość całkowita instalacji nad ziemią wyniesie do 5 m przy kącie pochylenia do ±60 º . Odległość pomiędzy rzędami paneli fotowoltaicznych wynosić będzie do 10 m. Projekt zakłada montaż do 14 sztuk inwerterów na 1 MW zainstalowanej mocy, do 84 sztuk dla przedmiotowej inwestycji. Inwertery będą montowane na konstrukcjach paneli fotowoltaicznych pod panelami lub na konstrukcji niezależnej, kotwionej bezpośrednio przy konstrukcji paneli. Przybliżone wymiary to około 1,2 m x 1,2 m. Liczba stacji transformatorowych usytuowanych na terenie inwestycji wyniesie: do 1 stacji na 1 MW zainstalowanej mocy do 6 stacji dla inwestycji. Dopuszcza się ulokowanie w każdej stacji do kilku transformatorów.

            Planowane przedsięwzięcie zlokalizowane będzie na części działek oznaczonych numerami  192/30, 193/30, 280/30, 281/30 k.m. 11 obręb Kamienica. Powierzchnia zajęta przez planowaną inwestycję to ok. 3, 17 ha. Wskazany obszar stanowi obecnie teren użytków rolnych o klasie bonitacyjnej IV, V oraz VI. Działki o nr ewid. 193/30, 280/30, 281/30 k,m. 11 obręb Kamienica znajdują się poza obszarem objętym Miejscowym Planem Zagospodarowania Przestrzennego, a w Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta i gminy Woźniki zatwierdzonym Uchwałą Nr 7MV111/2015 Rady Miejskiej w Woźnikach z dnia 25 czerwca 2015 r. tereny te położone są na obszarze oznaczonym jako R/ZL — tereny rolnicze z możliwością dolesień. Działka o nr ewid. 192/30 km. 11 obręb Kamienica znajdują się poza obszarem objętym Miejscowym Planem Zagospodarowania Przestrzennego, a w Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta i gminy Woźniki zatwierdzonym Uchwałą Nr 7MV111/2015 Rady Miejskiej w Woźnikach z dnia 25 czerwca 2015 r. tereny te  położone są na obszarze oznaczonym jako R/ZL — tereny rolnicze z możliwością dolesień oraz ZL- tereny lasów. W ramach planowanego przedsięwzięcia nie planuję się wycinki drzew i krzewów.

 

1.      Rodzaj i charakterystykę przedsięwzięcia z uwzględnieniem;

 

a) skali przedsięwzięcia i wielkości zajmowanego terenu oraz ich wzajemne proporcje,
a także istotnych rozwiązań charakteryzujących przedsięwzięcie – Farmy fotowoltaiczne o łącznej mocy do 6 MW planowane są na działkach o nr ewid, 192/30, 193/30, 280/30, 281/30 w obrębie Kamienica. Z obszaru inwestycji wyłącza się teren zadrzewiony, oznaczony w ewidencji gruntów jako Ls, znajdujący się na działkach 192/30 i 281/30. Powierzchnia całkowita inwestycji wyniesie 3,17 ha w tym powierzchnia instalacji do ok. 2,81 ha.

 b) powiązań z innymi przedsięwzięciami, w szczególności kumulowania się oddziaływań przedsięwzięć realizowanych i zrealizowanych, dla których została wydana decyzja
o środowiskowych uwarunkowaniach znajdujących się na terenie, na którym planuje się realizację przedsięwzięcia oraz w obszarze oddziaływania przedsięwzięcia lub których oddziaływania mieszczą się w obszarze oddziaływania planowanego przedsięwzięcia  w zakresie, w jakim ich oddziaływania mogą prowadzić do skumulowania oddziaływań z planowanym przedsięwzięciem –  w bliskim sąsiedztwie przedmiotowego przedsięwziecia nie planuje się budowy innej farmy fotowoltaicznej. Najbliższa inna planowana/zrealizowana farma fotowoltaiczna znajduje się w odległosci ok. 1,2 km na działkach nr 219/21, 220/21, 221/21 w obrębie Kamienica. Planowane do zrealizowania farmy fotowoltaiczne oraz inne planowane/zrealizowane farmy fotowoltaiczne nie są połączone ze sobą funkcjonanie, technologicznie, technicznie.

c) różnorodności biologicznej, wykorzystywania zasobów naturalnych, w tym gleby, wody
i powietrza ziemi – W trakcie prac realizacyjnych nastapi  usunięcie części szaty roślinnej związnej z przekształceniami terenu, zmieni się także sposób gospodarowania gruntem. Obszar pod  panelami oraz między rzędami paneli stanowić będzie łąkę, czyli powierzchnię biologicznie czynną, która w dalszym ciągu będzie mogła być wykorzystywana rolniczo. W ramach ochrony różnorodności biologicznej Polski planuje się obsiać teren inwestycji rodzimymi gatunkami traw, tak by nie zwiększać areału występowania gatunków obcych. W trakcie realizacji przedsiewziecia w celu dowozu i mozntażu elementów konstrukcyjnych nastąpi ruch kilku smochodów na dobę o masie do 3,5 t, w obrębie działek przeznaczonych pod inwestycję. Po zrealizowaniu przedsięwzięcia ruch pojazdów samochodowych odbywać się będzie kilka razy w roku w celu prac konserwująco-serwisowych. Inwestycja nie spowoduje fragmentacji lub zanieczyszczenia siedlisk cennych przyrodniczo. W trakcie realizacji inwestycji woda na cele socjalne i porządkowe będzie dowożona w  beczkowozie.

d) emisji i występowania innych uciążliwości - Faza budowy, z punktu widzenia ochrony powietrza, będzie wiązała się z emisją niezorganizowaną spalin z silników pojazdów i maszyn technologicznych. W trakcie realizacji inwestycji emisja zanieczyszczeń będzie miała charakter czasowy i lokalny. Farmy nie stanowią bezpośrednich źródeł emisji zanieczyszczeń do powietrza. Okresowy transport np. serwisantów, nie wpłynie na pogorszenie istniejącego stanu aerosanitarnego. Z uwagi na niewielką emisję substancji do atmosfery z planowanego przedsięwzięcia nie przewiduje się ograniczenia emisji za pomocą dodatkowych urządzeń. Elektrownie fotowoltaiczne są instalacją pracującą w sposób bez emisyjny, stąd też nie przewiduje się emisji gazów cieplarnianych na etapie eksploatacji inwestycji.

Do realizacji przedsięwzięcia zostanie wykorzystany bardzo niewielki park maszynowy, a ilości spalanego paliwa są pomijalne — dotyczą kilku samochodów ciężarowych i kilku osobowych. Na etapie budowy minimalizację emisji hałasu można uzyskać dzięki zastosowaniu poniższych rozwiązań: wykonawca prac budowlanych winien wprowadzić najmniej uciążliwą akustycznie technologię prac budowlanych takich jak:  prowadzenie prac wyłącznie w ciągu dnia pomiędzy 6.00 a 22:00, wykorzystywane maszyny i urządzenia powinny być sprawne i spełniać wymagania określone w rozporządzeniu Ministra Gospodarki z dnia 21 grudnia 2005 r. w sprawie zasadniczych wymagań dla urządzeń używanych na zewnątrz pomieszczeń w zakresie emisji hałasu do środowiska,   przygotowanie informacji  dla okolicznych użytkowników terenu o planowanych pracach budowlanych i okresowych uciążliwościach związanych z ich przeprowadzeniem. Dla danego przedsięwzięcia nie przewiduje się ograniczenia emisji za pomocą dodatkowych urządzeń. Emisja hałasu związana będzie również z pracą transformatorów i magazynów energii. Maksymalny poziom mocy akustycznej każdej stacji i każdego magazynu (po uwzględnieniu obudowy — jej izolacyjności) nie przekroczy 77 dB (A). Ewentualna obecność serwisantów związana będzie z dojazdem samochodu osobowego bądź ciężarowego, prace odbywać się będą za dnia, przez co nie będą uciążliwe, jako że wówczas poziom tła  akustycznego jest znacznie wyższy. Podczas eksploatacji instalacji fotowoltaicznej nie będą powstawać ścieki bytowe i technologiczne.

e) ocenionego w oparciu o wiedzę naukową ryzyka wystąpienia poważnych awarii lub katastrof naturalnych i budowlanych powstałych, przy uwzględnieniu używanych substancji i stosowanych technologii, w tym ryzyka związanego ze zmianą klimatu – ze względu na zastosowane rozwiązania techniczne i technologiczne planowanego przedsięwzięcia, nie przewiduje się wystąpienia poważnych awarii przemysłowych.

f) przewidywanych ilości i rodzaju wytwarzanych odpadów oraz ich wpływ na środowisko, w przypadku gdy planuje się ich powstanie – Prace przy budowie analizowanej instalacji wykonywane będą przez firmę zewnętrzną. Zgodnie z art. 3, ust. 1, pkt. 32 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach, wytwórcą odpadów powstających w wyniku świadczenia usług w zakresie budowy, rozbiórki, remontu obiektów, czyszczenia zbiorników i urządzeń do sprzątania, konserwacji i napraw będzie podmiot, który świadczy usługę, chyba że umowa o świadczenie usług stanowić będzie inaczej. Wytworzone odpady będą przekazywane podmiotom prowadzącym odzysk, a jeżeli będzie to niemożliwe, będą przekazane do unieszkodliwienia. Odbiorcy odpadów będą sprawdzani pod względem posiadanych pozwoleń zgodnie z ustawą o odpadach. Wytwarzane w trakcie budowy odpady komunalne i budowlane będą gromadzone w kontenerach, w miejscach do tego przeznaczonych zgodnie z wymogami ustawy. Na etapie eksploatacji elektrowni fotowoltaicznych powstawać będą odpady związane z funkcjonowaniem urządzeń farm. Eksploatacja instalacji może powodować powstawanie znikomych ilości odpadów związanych z serwisowaniem urządzeń.

g) zagrożenia dla zdrowia ludzi, w tym wynikającego z emisji – W razie hipotetycznego wystąpienia awarii nie powstanie zagrożenie dla człowieka ze względu na znaczne oddalenie zabudowań mieszkalnych, a także bezobsługową pracę instalacji. W przypadku elektrowni fotowoltaicznych generalnie nie występują konflikty społeczne. Potencjalnym powodem wystąpienia takiego zjawiska mogą być obawy ludności związane z powstawaniem  potencjalnego hałasu oraz pola elektromagnetycznego oraz ich wpływu na środowisko życia, a także obniżaniem walorów krajobrazowych terenu. Jednakże, jak wykazala przeprowadzona analiza, nie wystąpią przekroczenia poziomów obu tych czynników na obszarze zamieszkania ludności ze względu na znaczne oddalenie planowanych elektrowni od siedzib ludzkich.

2 . Usytuowanie przedsięwzięcia, z uwzględnieniem możliwego zagrożenia dla środowiska, w szczególności przy istniejącym i planowanym użytkowaniu terenu, zdolności samooczyszczania się środowiska i odnawiania się zasobów naturalnych, walorów przyrodniczych i krajobrazowych oraz uwarunkowań miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego – uwzględniające:

 

a) obszary wodno-błotne, inne obszary o płytkim zaleganiu wód podziemnych, w tym siedliska łęgowe oraz ujęcia rzek – Zgodnie z Konwencją o obszarach wodno blolnych mających znaczenie międzynarodowe, zwłaszcza jako środowisko życiowe ptactwa wodnego, zwana Konwencją Ramsarską, podpisaną w Ramsarze 2 lutego 1971 roku, na terenie Polski znajduje się 19 obszarów wodno — błotnych. Analizowana inwestycja nie jest położona na terenie żadnego z obszarów wskazanych w ww. Konwencji. Na terenie przeznaczonym pod przedsięwzięcie nie znajdują się siedliska łęgowe chronione

b) obszary wybrzeży i środowisko morskie – Przedmiotowe przedsięwzięcie nie jest usytuowane na obszarach wybrzeży oraz na terenie środowiska morskiego.

c) obszary górskie i leśne –  Planowane przedsięwzięcie położone jest poza obszarami górskimi i leśnymi.

d) obszary objęte ochroną, w tym strefy ochronne ujęć wód i obszary ochronne zbiorników wód śródlądowych – brak ich w terenie inwestycji

e) obszary wymagające specjalnej ochrony ze względu na występowanie gatunków roślin, grzybów i zwierząt lub ich siedlisk lub siedlisk przyrodniczych objętych ochroną, w tym obszary Natura 2000 oraz pozostałe formy ochrony przyrody – Zasięg oddziaływania planowanego przedsięwzięcia ogranicza się do terenu inwestycji, w związku, z czym nie przewiduje się wpływu na zmianę funkcjonowania najbliższych form ochrony przyrody

f) obszary, na których standardy jakości środowiska zostały przekroczone –  Planowane przedsięwzięcie położone jest poza obszarami, na których standardy jakości środowiska zostały przekroczone lub istnieje prawdopodobieństwo ich przekroczenia.

g) obszary o krajobrazie mającym znaczenie historyczne, kulturowe lub archeologiczne– na terenie przedsięwzięcia, w jego sąsiedztwie oraz w bezpośrednim zasięgu oddziaływania inwestycji, nie ma zlokalizowanych obiektów zabytkowych i stanowisk archeologicznych chronionych na podstawie przepisów o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami, dlatego planowane przedsięwzięcie nie będzie stanowić zagrożenia dla zabytków zlokalizowanych na terenie Gminy. Ponadto tereny objęte inwestycją nie są położone w strefie ochrony konserwatorskiej.

h) gęstość zaludnienia –  Planowana inwestycja usytuowana jest na terenie gminy Woźniki. Główny Urząd Statystyczny wynika, iż teren gminy w 2019 roku zamieszkiwało 9619 osób, co daje 75 osób na 1 km². Teren inwestycji stanowią grunty niezabudowane. Najbliższa zabudowa mieszkaniowa znajduje się w kierunku południowym , w odległości ok. 415 m od granicy powierzchni inwestycyjnej.

i) obszary przylegające do jezior – Inwestycja nie jest planowana na obszarach przylegających do jezior.

j) uzdrowiska i obszary ochrony uzdrowiskowej – Planowana inwestycja nie jest położona na obszarach uzdrowisk i obszarach ochrony uzdrowiskowej.

k) wody i obowiązujące dla nich cele środowiskowe – Teren inwestycji znajduje się w granicach Głównego Zbiornika Wód Podziemnych — Zbiornik Lubiniec Myszków nr 327. Ze względu na charakterystykę inwestycji, w tym zabezpieczenia techniczne, inwestycja nie będzie negatywnie oddziaływać na wody podziemne. Sieć rzeczna na terenie gminy Woźniki jest dobrze rozwinięta. W gminie nie ma większych zbiorników wodnych. W lasach znajdują się małe oczka pełniące głównie funkcje przeciwpożarowe, na pozostałych terenach istnieją zbiorniki powstałe po wyrobiskach lub sztuczne stawy, głównie o funkcjach hodowlano-rekreacyjnych np. stawy w Czarnym Lesie, Woźnikach, zbiornik Widawa.

 

3. Rodzaj, cechy i skalę możliwego oddziaływania rozważanego w odniesieniu do kryteriów wymienionych w pkt 1 i 2 oraz w art. 62 ust 1 pkt 1 wynikające z:

a) zasięgu oddziaływania  - obszaru geograficznego i liczby ludności  na którą przedsięwzięcie może oddziaływać –  Zasięg oddziaływania planowanego przedsięwzięcia ogranicza się do terenu objętego wnioskiem, dlatego nie przewiduje się wpływu na zmianę funkcjonowania najbliższych form ochrony przyrody. W świetle powyższego, nie przewiduje się zagrożenia związanego z niedotrzymaniem standardów jakości środowiska w wyniku tzw. oddziaływania skumulowanego. Oddziaływanie na etapie budowy będzie mieć charakter chwilowy i krótkotrwały

b) transgranicznego charakteru oddziaływania przedsięwzięcia na poszczególne elementy przyrodnicze – Z uwagi na charakter, skalę oraz lokalizację przedsięwzięcia jak również zasięg potencjalnych oddziaływań generowanych przez przedmiotową inwestycję, nie przewiduje się możliwości wystąpienia oddziaływań transgranicznych.

c) charakteru, wielkości, intensywności i złożoności oddziaływania, z uwzględnieniem obciążenia istniejącej infrastruktury technicznej oraz przewidywanego momentu rozpoczęcia oddziaływania –  Budowa będzie trwała ok. 6,5 miesiąca, w tym czas kafarowania (proces generujący najwięcej hałasu w trakcie realizacji przedsięwzięcia) będzie trwał ok. 3 tygodni. Za przewidywany czas eksploatacji przyjęto okres 30 lat, jako że tyle wynosi średnio rynkowa gwarancja trwałości produktu. W aspekcie długofalowym przedsięwzięcie będzie mieć dalekosiężny i długookresowy  korzystny wpływ na stan powietrza atmosferycznego i zużycie surowców naturalnych (paliw energetycznych), wynikający z wykorzystania alternatywnego „czystego ekologicznie” źródła energii jakim jest energia słoneczna. W przeciwieństwie do tradycyjnych form wytwarzania energii w procesach spalania paliw, energetyka odnawialna nie powoduje emisji zanieczyszczeń do atmosfery przyczyniając się do ochrony powietrza i klimatu. Nie wpływa także na wykorzystanie zasobów nieodnawialnych surowców energetycznych i nie powoduje degradacji środowiska związanej z ich eksploatacją.

d) prawdopodobieństwo oddziaływania – Oddziaływanie planowanego przedsięwzięcia będzie  miało charakter odwracalny i będzie krótkotrwałe.

e) czasu trwania, częstotliwości i odwracalności oddziaływania – Wszystkie ewentualne oddziaływania niekorzystne będą odwracalne, więc w przypadku likwidacji inwestycji środowisko zostanie przywrócone do stanu pierwotnego.

f) powiązań z innymi przedsięwzięciami, w szczególności kumulowania się oddziaływań przedsięwzięć realizowanych i zrealizowanych, dla których została wydana decyzja
o środowiskowych uwarunkowaniach, znajdujących się na terenie, na którym planuje się realizację przedsięwzięcia oraz w obszarze oddziaływania przedsięwzięcia  lub których oddziaływania mieszczą się w obszarze oddziaływania planowanego przedsięwzięcia w zakresie, w jakim ich oddziaływania mogą prowadzić do skumulowania oddziaływań z planowanym przedsięwzięciem –  nie przewiduje się zagrożenia związanego z niedotrzymaniem standardów jakości środowiska w wyniku tzw. oddziaływania skumulowanego. Zasięg oddziaływania planowanego przedsięwzięcia ogranicza się do terenu objętego wnioskiem.

g) możliwości ograniczenia oddziaływania – Inwestor planuje ograniczenie oddziaływania poprzez zastosowanie następujących rozwiązań: prace wykonywane będą wyłącznie w porze dziennej, stosowany sprzęt będzie w dobrym stanie technicznym, odpowiednio zaplanowane prace budowlane pozwola maksymalnie ograniczyć czas budowy, a okresowy transport serwisantów ograniczy emisję źródeł zanieczyszczeń do powietrza.

 

Biorąc powyższe po uwagę, a także uwzględniając kryteria określone w art. 63 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska  oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, jak również posiadaną przez tut. Organ wiedzę o rodzaju, skali i charakterze planowanego przedsięwzięcia, uwzględniając opinię Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Katowicach, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Lublińcu oraz Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie- Zarząd Zlewni w Sieradzu, postanowiono jak w sentencji niniejszej decyzji.

 

Integralną częścią niniejszej decyzji jest załącznik nr 1, stanowiący charakterystykę przedsięwzięcia.

 

Załączniki:

1. Charakterystyka całego przedsięwzięcia.

 

 

Klauzula Informacyjna

Administratorem danych osobowych w stosunku do danych osobowych przekazywanych podczas każdorazowego kontaktu z Urzędem Miejskim w Woźnikach jest Burmistrz Woźnik, którego siedziba mieści się
w Urzędzie Miejskim w Woźnikach przy ul. Rynek 11, 42-289 Woźniki; kontakt mailowy: urzad@wozniki.pl; kontakt telefoniczny: 34 36 69 911.

Administrator wyznaczył Inspektora Ochrony Danych, z którym można się skontaktować
w sprawach związanych z ochroną danych osobowych w następujący sposób: kontakt mailowy: urzad@wozniki.pl; kontakt telefoniczny: 34 36 69 911; pisemnie na adres Urzędu Miejskiego  w Woźnikach, ul. Rynek 11, 42-289 Woźniki.

Dane osobowe przetwarzane są w celach przeprowadzenia postepowania o wydanie decyzji
o środowiskowych uwarunkowaniach wynikającą z przepisów prawa na podstawie art. 6 ust 1 lit. c Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 roku w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (dalej jako RODO).

Odbiorcą danych osobowych będzie Urząd Miejski w Woźnikach, podmioty udzielające wsparcia Urzędowi Miejskiemu w Woźnikach na zasadzie zleconych usług i zgodnie z zawartymi umowami powierzenia oraz podmioty uprawnione na podstawie przepisów prawa. Dane osobowe przechowywane będą przez okres niezbędny w ramach  obowiązujących przepisów prawa. Posiadają Państwo prawo dostępu do treści swoich danych oraz ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, a także o prawie do przenoszenia danych oraz prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, gdy uznają, iż przetwarzanie Państwa danych osobowych narusza przepisy RODO. Dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, jednak nie będzie to prowadziło do zautomatyzowanego podejmowania decyzji,  w tym nie będą podlegały profilowaniu. Podanie danych jest dobrowolne.

 

 

POUCZENIE

 

1.      Od niniejszej decyzji służy Stronom prawo wniesienia odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Częstochowie za pośrednictwem Burmistrza Woźnik w terminie 14 dni od dnia doręczenia niniejszej decyzji. Termin ten liczony jest od upływu 14 dnia od dnia publicznego ogłoszenia.

2.         Zgodnie z art. 74 ust. 3 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, jeżeli liczba stron postępowania w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach lub innego postępowania dotyczącego tej decyzji przekracza 10, stosuj się art. 49 Kodeksu postępowania administracyjnego zgodnie z którym jeżeli przepis szczególny tak stanowi, zawiadomienie stron o decyzjach i innych czynnościach organu administracji publicznej może nastąpić w formie publicznego obwieszczenia, w innej formie publicznego ogłoszenia zwyczajowo przyjętej w danej miejscowości lub przez udostępnienie pisma w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej właściwego organu administracji publicznej.  Dzień, w którym nastąpiło publiczne obwieszczenie, inne publiczne ogłoszenie lub udostępnienie pisma w Biuletynie Informacji Publicznej wskazuje się w treści tego obwieszczenia, ogłoszenia lub w Biuletynie Informacji Publicznej. Zawiadomienie uważa się za dokonane po upływie czternastu dni od dnia, w którym nastąpiło publiczne obwieszczenie, inne publiczne ogłoszenie lub udostępnienie pisma w Biuletynie Informacji Publicznej.

3.      W trakcie biegu terminu do wniesienia odwołania strona może zrzec się prawa do wniesienia odwołania wobec organu administracji publicznej, który wydał decyzję. Z dniem doręczenia Organowi administracji publicznej oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania przez ostatnią ze stron postępowania, decyzja staje się ostateczna i prawomocna.

4.      Zgodnie z art. 86 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnieniu informacji
o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie  środowiska oraz
o ocenach oddziaływania na środowisko, który stanowi, że decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach wiąże organy:

·         wydający decyzje określające warunki korzystania ze środowiska w zakresie, w jakim ma być uwzględniona przy wydaniu tych decyzji,

·         wydające decyzje o których mowa w art. 72 ust. 1,

·         przyjmujące zgłoszenia, o których mowa w art. 72 ust.1a

5.      Ważność decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach została określona w art. 72 ust. 1 i 3

6.      Niniejsza decyzja nie rodzi praw do terenu oraz nie narusza  prawa własności
i uprawnień osób trzecich.

7.      Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia nie uprawnia do wycinki drzew.

8.      Warunkiem realizacji inwestycji jest uzyskanie ostatecznej decyzji o pozwoleniu na budowę (wraz z uzyskaniem opinii uzgodnień i decyzji wymaganych przepisami prawa budowlanego, prawa ochrony środowiska, prawa wodnego itp.).

 

Pobrano opłatę skarbową w wysokości 205,00 zł (słownie: dwieście pięć złotych 00/100), zgodnie  z cz. I kol. 3 pkt 45 załącznika do ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (t.j. Dz. U. z 2019 r., poz. 1000).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Otrzymują:

1.         Inwestor - PVE 279 Sp. z o.o., ul. J. K. Chodkiewicza 7/1c, 86-065 Bydgoszcz;

Adres do korespondencji: PVE 279 Sp. z o.o., Lisi Ogon ul. Bydgoska 20, 86-065 Łochowo

2.         Właściciel nieruchomości

3.         Zawiadomienie stron zgodnie z art. 49 KPA- niniejsze zawiadomienie zostaje podane do publicznej wiadomości poprzez zamieszczenie go na tablicy ogłoszeń Urzędu Miejskiego w Woźnikach /parter/, na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Miejskiegow Woźnikach (www.bip.wozniki.pl) oraz przekazane sołtysowi sołectwa Kamienica celem wywieszenia na sołeckich tablicach ogłoszeń.

4.         A/a

Do wiadomości:

1.      Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Katowicach, Plac Grunwaldzki 8-10,40-127 Katowice

2.      Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Lublińcu, ul. Dworcowa 17,
42-700 Lubliniec

3.      Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie - Zarząd Zlewni w Sieradzu, Plac Wojewódzki 1, 98-200 Sieradz

4.      Starostwo Powiatowe w Lublińcu, ul. Paderewskiego 7, 42-700 Lubliniec

 

 

Wyk.:A. Tkocz
Zatw.: X.Sudakowska

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Załącznik nr 1 do decyzji Burmistrza Woźnik  
            NG.6220.29.17.2022 z dnia 3 marca 2023 r.

C H A R A K T E R Y S T Y K A   P R Z E D S I Ę W Z I Ę C I A

„Budowa do 6 farm fotowoltaicznych o łącznej mocy do 6 MW wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną na działkach o nr ewid. 192/30, 193/30, 280/30, 281/30 w obrębie Kamienica w Gminie Woźniki”

 

Rodzaj przedsięwzięcia

 Planowane przedsiewzięcie polegać będzie na budowie do 6 farm fotowoltaicznych o łącznej mocy do 6 MW. Podczas planowanej inwestycji, dopuszcza się jej etapowanie (maksymalnie 6 etapów). Farmy fotowoltaiczne składać się będą z następująyc elementów::

·         Paneli fotowoltaicznych

·         Dróg wewnętrznych

·         Linii kablowych energetyczno- światlowodowych

·         Przyłącza elektroenergetycznego,

·         Stacji transformatorowych

·         Magazynóww energii

·         Inwerterów

·         Innych niezbędnych elementów infrastruktury związanych z budową i eksploatacją paneli

 

W ramach inwestycji planowany jest montaż paneli fotowoltaicznych o mocy jednostkowej od 200 Wp do 2000 Wp w ilości do 4500 sztuk o łącznej mocy do 1 MW. Dla całej farmy do 27 000 sztuk paneli

Miejsce usytuowania przedsięwzięcia:

Planowane przedsięwzięcie zlokalizowane będzie  na terenie działek nr 192/30, 193/30, 280/30, 281/30 k.m. 11 w obrębie Kamienica. Powierzchnia całkowita terenu przeznaczonego pod planowane przedsięwzięcie wynosić będzie około 3,17  ha, w tym powierzchnia instalacji do 2,81 ha. Inwestor dopuszcza możliwość budowy farmy w 6 etapach. Działki o nr ewid. 193/30, 280/30, 281/30 k,m. 11 obręb Kamienica znajdują się poza obszarem objętym Miejscowym Planem Zagospodarowania Przestrzennego, a w Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta i gminy Woźniki zatwierdzonym Uchwałą Nr 7MV111/2015 Rady Miejskiej w Woźnikach z dnia 25 czerwca 2015 r. tereny te położone są na obszarze oznaczonym jako R/ZL — tereny rolnicze z możliwością dolesień. Działka o nr ewid. 192/30 km. 11 obręb Kamienica znajdują się poza obszarem objętym Miejscowym Planem Zagospodarowania Przestrzennego, a w Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta i gminy Woźniki zatwierdzonym Uchwałą Nr 7MV111/2015 Rady Miejskiej w Woźnikach z dnia 25 czerwca 2015 r. tereny te  położone są na obszarze oznaczonym jako R/ZL — tereny rolnicze z możliwością dolesień oraz ZL- tereny lasów. W ramach planowanego przedsięwzięcia nie planuję się wycinki drzew i krzewów.

 

 

Rodzaj technologii

Panele fotowoltaiczne

 

Budowa farmy obejmuje montaż ogniw fotowoltaicznych monokrystalicznych lub polikrystialicznych o mocy jednostkowej od 200 do 2000 Wp. Planuje się montaz do 4500 sztuk paneli na 1 MW zainstalowanej mocy ( w zalezności od mocy użytych paneli). Dla całej farmy do 27 000 sztuk paneli. Wysokość całkowita instalacji nad ziemią wyniesie do 5 m przy kącie pochylenia do± 60º. Odległość między rzędami paneli fotowoltaicznych wynosić będzie do 10 m.

 

 

 

Inwertery

 

Projekt zakłada montaż do 14 sztuk inwerterów na 1 MW zainstalowanej mocy i do 84 sztuk dla przedmiotowej inwestycji. Inwertery będą montowane na konstrukcjach paneli fotowoltaicznych pod panelami lub na konstrukcji niezaleznej, kotwionej bezpośrednio przy konstrukcji paneli. Przybliżone rozmiary to 1,2x 1,2 m.

 

 Prefabrykowane kontenerowe stacje transformatorowe

 

Budynek stacji to prefabrykat betonowy o kolorystyce neutralnej, o wysokości do 5 m. W budynku stacji będą znajdowały się: rozdzielnia SN (średniego napięcia), rozdzielnia nn (niskiego napięcia), transformatory — żywiczne lub olejowe; tablica pomiarowa służąca do pomiaru wyprodukowanej i pobranej energii elektrycznej. Stacja zostanie posadowiona bezpośrednio w wykopie na cienkiej warstwie betonu. Liczba stacji transformatorowych wyniesie do 1 stacji na 1 MW zainstalowanej mocy i   do 6 stacji dla przedmiotowej inwestycji. Należy podkreślić, iż dopuszcza się ulokowanie w każdej stacji do kilku transformatorów.

 

Okablowanie po stronie DC

 

 

Pomiędzy inwerterami, a panelami PV okablowanie będzie prowadzone w korytkach kablowych zamontowanych na konstrukcjach pod panelami fotowoltaicznymi, bądź umieszczone w gruncie. Okablowanie zostanie wykonane kablami  dedykowanymi do instalacji fotowoltaicznych.

 

Okablowanie po stronie AC

 

Pomiędzy inwerterami, a stacją transformatorową okablowanie po stronie AC zostanie wykonane kablami układanymi bezpośrednio w ziemi.

 

Magazyny mocy

Zespoły baterii będą znajdowały się w niewielkim budynku — kontenerze o wysokość do 5 m. Wewnątrz oprócz zespołu baterii, który może magazynować energię wyprodukowaną przez instalację będzie niewielki transformator, a także urządzenia dostosowujące parametry wychodzącego prądu do tego w systemie elektroenergetycznym. Magazyny mocy nie będą trwale związane z gruntem.  Znajdować się będą na terenie inwestycji w bezpośrednim bądź bliskim sąsiedztwie stacji transformatorowych.

 

Ewentualne warianty przedsięwzięcia:

Rozpatruje się następujące warianty planowanego przedsięwzięcia:


Wariant „0” zerowy - bezinwestycyjny

W wariancie tym nie występują zmiany w użytkowaniu terenu, brak będzie nowego oddziaływania na środowisko, teren będzie użytkowany jak dotychczas.

 

Wariant alternatywny-

Jako wariant alternatywny przyjęto zagospodarowanie terenu inwestycji przez panele fotowoltaiczne o mniejszej mocy, dające sumarycznie moc do 4 MW. Na etapie budowy przedsięwzięcia wariant alternatywny i inwestorski zakładają praktycznie takie samo oddziaływanie wynikające z zajęcia powierzchni, ruchu maszyn i pracy urządzeń wykorzystywanych do montażu elementów infrastruktury technicznej, zużycia materiałów i wody. W okresie realizacji przedsięwzięcia (niezależnie od wariantu) na terenie objętym niniejszym wnioskiem przeprowadzone zostaną pracę montażowe.

 

Wariant wnioskodawcy

 

Wariant wnioskodawcy jest wariantem najbardziej korzystnym dla Inwestora oraz według analiz dla środowiska. Wariant ten zakłada budowę do 6 farm fotowoltaicznych o łącznej mocy do 6 MW.

 

Rozwiązania chroniące środowisko:

•          Sprzęt budowlany będzie pracował w porze dziennej w godzinach między 6:00 a 22:00.

•          W trakcie budowy nastąpi ruch kilku samochodow na dobę o masie do 3,5 t

•          Wytwarzane w trakcie budowy odpady będą składowane w kontenerach, w miejscach do tego przeznaczonych a następnie przekazane wyspecjalizowanym firmom.

•          W trakcie budowy podjęte będą działania zmierzające do zapewnienia należytego stanu technicznego wykorzystywanych maszyn i urządzeń w celu zminimalizowana możliwości wycieku substancji niebezpiecznych (oleje, benzyna).

•          Wykonawca prac budowlanych będzie wprowadzać najmniej uciążliwą akustycznie technologię prac budowlanych.

•          Okoliczni użytkownicy terenu będą poinformowani o planowanych pracach budowlanych i okresowych

•          Zaplecze budowlane zlokalizowane będzie w oddaleniu od zabudowy.

•          Pracownicy wykonujący prace budowlane będą korzystać ze specjalnie do tego przytransportowanych kontenerów sanitarnych na terenie inwestycji.

•          Na terenie przedmiotowego przedsięwzięcia nie będą powstawały ścieki bytowe ani technologiczne

•          Wykopy zostaną zabezpieczone przed dostępem płazów przez zastosowanie wygrodzeń zabezpieczających

•          Teren przedsięwzięcia zostanie zabezpieczony poprzez zastosowanie ażurowego ogrodzenia, który nie będzie zaburzać dyspersji zwierząt

•          Prace ziemne nastąpią poza sezonem lęgowym ptaków i okresem rozrodu dzikich zwierząt

•          Prace będą prowadzone w sposób umożliwiający przemieszczania się ze stref zagrożenia zwierząt, które mimo zastosowanych zabezpieczeń przedostały się na obszar objęty inwestycją.

•          Odpady powstające z ewentualnych prac serwisowych segregowane będą i gromadzone w szczelnych pojemnikach

•          Do czyszczenia paneli będzie stosowana czysta woda, która będzie odprowadzana do gruntu.

•          Odpady będą selektywnie gromadzone i przekazywane podmiotom zewnętrznym posiadajacym stosowne zezwolenia

•          W przypadku zastosowania transormatora olejowego w celu zabezpieczenia środowiska gruntowo-wodnego przed ewentualnym awaryjnym wyciekiem oleju, pod wszystkimi transformatorami wymagany jest montaż szczelnej misy olejowej o pojemności zapewniającej przejęcie powyżej 110% objętości oleju znajdującego się w transformatorze. 

•          Panele fotowoltaiczne zostaną zabezpieczone powłoką antyrefleksyjną. Ma to na celu złagodzenie bądź całkowite wyeliminowanie powstania zagrożeń związanych z imitacją powierzchni lustra wody, a także powstawaniem tak zwanego efektu olśnienia.

 

Możliwe transgraniczne oddziaływanie na środowisko:

Planowana inwestycja nie będzie oddziaływać transgranicznie na środowisko.

Podsumowanie i wnioski:

Z uwagi na zakres planowanego przedsięwzięcia, etap realizacji inwestycji nie będzie źródłem znaczących oddziaływań na poszczególne elementy środowiska. Inwestor realizujący przedsięwzięcie jest obowiązany uwzględnić ochronę środowiska w trakcie realizacji, eksploatacji i likwidacji planowanego przedsięwzięcia. Wytwarzanie energii elektrycznej ze słońca jest jednym z najbardziej proekologicznych sposobów pozyskiwania energii spośród wszystkich odnawialnych źródeł energii.

 

Załączniki

Rejestr zmian

Osoba odpowiedzialna za treść dokumentu: Agata Tkocz - REFERAT NIERUCHOMOŚCI, OCHRONY ŚRODOWISKA I GOSPODARKI MIESZKANIOWEJ
Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 03 marca 2023 13:30
Dokument wprowadzony do BIP przez: Daria Nowaczyk - Biegisz
Ilość wyświetleń: 216
03 marca 2023 13:33 (Daria Nowaczyk - Biegisz) - Zmiana danych dokumentu. (Dokument opublikowany)
03 marca 2023 13:32 (Daria Nowaczyk - Biegisz) - Zmiana danych dokumentu. (Dokument opublikowany)
03 marca 2023 13:32 (Daria Nowaczyk - Biegisz) - Zmiana danych dokumentu. (Dokument opublikowany)
Zatrzymaj banner przewijany