Na podstawie art. 30 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2016 r., poz. 446, z późn. zm.) zarządza się, co następuje:
Zważywszy, że:
1. Gmina Woźniki (dalej Gmina, Gmina Woźniki) jest jednostką samorządu terytorialnego zarejestrowaną dla celów podatku od towarów i usług (dalej: VAT) w Polsce jako podatnik VAT czynny, prowadzącą różnorodną działalność podlegającą opodatkowaniu, a także działalność niepodlegającą opodatkowaniu VAT zgodnie z ustawą z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (j.t. Dz. U. z 2016 r., poz. 710 , dalej: ustawa o VAT).
2. Kwalifikacja podatkowa zdarzeń gospodarczych w Gminie wymaga szczegółowej wiedzy w zakresie zarówno stosowania przepisów prawa podatkowego jak i zdarzeń gospodarczych występujących w poszczególnych jednostkach organizacyjnych Gminy.
3. Wadliwe wykonywanie obowiązków wynikających z przepisów podatkowych może skutkować:
- odpowiedzialnością finansową Gminy jako podatnika VAT,
- odpowiedzialnością karną-skarbową osób odpowiedzialnych za rozliczenia VAT w Gminie, Urzędzie Miejskim oraz jednostkach budżetowych za czyny zabronione przewidziane w ustawie z dnia 10 września 1999 r. – Kodeks karny skarbowy (j.t. Dz. U. z 2013 r., poz. 186 ze zm.),
- odpowiedzialnością w/w osób z ustawy z dnia 17 grudnia 2004 r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych (j.t. Dz. U. z 2013 r., poz. 168 ze zm.).
4. Dotychczas Gmina wraz z Urzędem Miejskim była traktowana jako odrębny podatnik dla celów VAT natomiast jednostki budżetowe z uwagi na brak sprzedaży lub jej niewielką skalę nie były w ogólne zarejestrowane dla celów VAT.
5. W konsekwencji:
- wydania przez Naczelny Sąd Administracyjny uchwały z dnia 24 czerwca 2013 r. (sygn. I FPS 1/13), w myśl której w świetle art. 15 ust. 1 i 2 ustawy o VAT gminne jednostki budżetowe nie są podatnikami VAT odrębnymi od gminy,
- wydania w dniu 29 września 2015 r. przez Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wyroku w sprawie C-276/14 oraz opinii w tej sprawie wydanej przez Rzecznika Generalnego Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej w dniu 30 czerwca 2015 r.,
Gmina oraz jej jednostki budżetowe są zobowiązane do prowadzenia wspólnych rozliczeń VAT. Oznacza to, że Gmina, Urząd Miejski oraz jednostki budżetowe będą zobowiązane do sporządzania jednej wspólnej deklaracji podatkowej VAT-7 (dalej: skonsolidowana deklaracja VAT-7). Dlatego też konieczne jest ustanowienie w Gminie nowych ram organizacyjnych zapewniających prawidłowe wykonywanie obowiązków wynikających z powyższych rozstrzygnięć.
6. Niezależnie od zmiany sposobu prowadzenia rozliczeń VAT w Gminie, nie nastąpi zmiana sposobu funkcjonowania Urzędu Miejskiego oraz jednostek budżetowych, które dysponują szczegółową wiedzą o charakterze zdarzeń gospodarczych rodzących skutki podatkowe (m. in. w postaci nabycia, sprzedaży, dysponowania majątkiem itp.) jak również odpowiednimi dokumentami takimi jak umowy czy faktury, stąd zasadne jest utrzymanie zasadniczych funkcji podatkowych, w tym w zakresie identyfikacji zdarzenia podatkowego, właściwej kwalifikacji podatkowej oraz rejestrowania dla celów VAT zdarzeń gospodarczych w Urzędzie Miejskim oraz jednostkach budżetowych (dalej: Jednostki organizacyjne).
7. W celu złożenia skonsolidowanej deklaracji VAT-7 konieczne jest uwzględnienie rozliczeń wszystkich Jednostek organizacyjnych, dlatego też należy ustanowić na poziomie centralnych jednostek Gminy jednostkę skupiającą osoby posiadające wiedzę na temat rozliczeń podatkowych z zakresu VAT, które będą odpowiedzialne za:
- konsolidację danych podatkowych przekazywanych przez Urząd Miejski jak i przez jednostki budżetowe) oraz
- składanie na tej podstawie skonsolidowanej deklaracji VAT-7.
Warunki te spełnia Referat Finansowy (dalej: Centrala).
8. W celu zapewnienia skutecznego zarządzania procesami podatkowymi Gminy w ramach poszczególnych Jednostek organizacyjnych konieczne jest wyznaczenie osoby sprawującej kierownictwo nad wykonywaniem zadań z zakresu rozliczeń VAT. Kierownictwo to w poszczególnych Jednostkach organizacyjnych powinno zostać przekazane osobie lub osobom, których obowiązki koncentrują się na zarządzaniu działalnością Jednostki, w tym jej działalnością gospodarczo-finansową. Warunek ten spełniają łącznie osoby zajmujące stanowisko Kierownika Jednostki organizacyjnej oraz osoba odpowiedzialna za rozliczenia finansowe w danej Jednostce organizacyjnej (taką osobą może być Główny Księgowy, jeśli został on powołany).
9. W celu zapewnienia należytego nadzoru organizacyjnego nad wykonywaniem zadań z zakresu rozliczeń VAT przez Gminę konieczne jest ustanowienie osoby sprawującej nadzór nad prawidłowością wykonywania zadań przez Kierowników oraz osób odpowiedzialnych za rozliczenia finansowe poszczególnych Jednostek organizacyjnych. Nadzór ten sprawuje Skarbnik Gminy.
10. Na poziomie Centrali bieżące nadzorowanie procesu konsolidacji danych podatkowych przekazywanych przez jednostki budżetowe i składanie skonsolidowanej deklaracji VAT-7 zostanie przekazane osobie posiadającej niezbędną wiedzę z zakresu prawa podatkowego, której obowiązki koncentrują się wokół bieżących rozliczeń VAT Gminy. Zważywszy, że Skarbnik Gminy będzie sprawować nadzór organizacyjny nad wykonywaniem zadań z zakresu rozliczeń VAT Gminy, bieżący nadzór nad procesem konsolidacji w ramach rozliczeń VAT na poziomie Centrali powinien być przekazany osobie mu podległej tj. osobie odpowiedzialnej za rozliczenia finansowe Gminy w Referacie Finansowym.
11. Aby zapewnić skuteczność niniejszego zarządzenia, jego zapisy co do obowiązków niewymagających wydania pisemnych poleceń, powinny mieć od momentu wejścia w życie charakter nadrzędny w stosunku do postanowień innych aktów wewnętrznych w zakresie prowadzenia rozliczeń VAT oraz innych niezbędnych do tego kwestii.
12. Przypisanie zadań z zakresu odpowiedzialności za rozliczenia VAT skutkuje przyjęciem odpowiedzialności indywidualnej przez wyznaczone osoby za należyte wypełnienie obowiązków nałożonych przez przepisy prawa podatkowego, w tym odpowiedzialności przewidzianej przez przepisy prawa karnego skarbowego. Dlatego konieczne jest pisemne poinformowanie osób, którym zleca się wykonywanie funkcji w zakresie procesów podatkowych o przyjętej odpowiedzialności.
§ 1
W celu zapewnienia prawidłowości rozliczeń podatku od towarów i usług dokonywanych przez Gminę Woźniki (dalej: Gmina) wprowadza się „Procedurę sporządzenia deklaracji podatkowej VAT-7 przez jednostki budżetowe Gminy Woźniki” – stanowiącą Załącznik nr 1 do niniejszego zarządzenia,
§ 2
Wykonanie zarządzenia powierza się Skarbnikowi Gminy, Kierownikom i pracownikom jednostek budżetowych Gminy.
§ 3
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 01 stycznia 2017 roku.
Realizacja: IDcom.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone © 2025 Urząd Miejski w Woźnikach