Na podstawie art. 30 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (tj. Dz.U. z 2015r. poz. 1515 ze zm.) oraz w związku z wyrokiem Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 29 września 2015r. (C-276/14), a także w związku z uchwałą Naczelnego sądu Administracyjnego z dnia 26 października 2015e. (Sygn. I FPS 4/15) zarządza się, co następuje:
1. W celu zapewnienia poprawności i spójności rozliczeń podatku VAT w Gminie Woźniki i jej jednostkach ustala się – obowiązujące od 1 stycznia 2017r. – procedury w tym zakresie.
2. Procedury określone w niniejszym zarządzeniu obowiązują wszystkie gminne jednostki.
3. Centralizacja rozliczeń VAT obejmuje jednostki wg wykazu stanowiącego załącznik do niniejszego zarządzenia. Jest on sporządzony z podziałem na rodzaj tych jednostek oraz z podaniem pełnej oraz skróconej nazwy jednostki.
4. Zobowiązuje się wszystkich dyrektorów jednostek do dokonania przeglądu dochodów budżetowych osiąganych przez jednostkę i odprowadzanych do budżetu pod kątem opodatkowania ich podatkiem od towarów i usług VAT, a w konsekwencji podziału na trzy kategorie, tj. niepodlegające opodatkowaniu podatkiem VAT, objęte zwolnieniami od VAT oraz objęte obowiązującymi stawkami VAT.
5. Wszelkie odpłatne czynności jednostek wymienionych w załączniku na rzecz własnej gminy (i na odwrót), a także odpłatne czynności dokonywane pomiędzy tymi samymi jednostkami (w tym dostawa i refakturowanie mediów), od 1 stycznia 2017r. stają się świadczeniami wewnętrznymi. Zatem dokumentowane powinny być notą księgową i nie powinny być ujmowane w ewidencjach sprzedaży ani w cząstkowych deklaracjach VAT – 7 składanych przez te jednostki gminie.
Nie dotyczy to jednak odpłatnych świadczeń, jeśli stroną takiej transakcji będzie inna jednostka samorządu terytorialnego (inna gmina, powiat, województwo samorządowe). Wówczas taką transakcję dokumentuje się fakturą, a wynikające stąd kwoty ujmowane są w ewidencjach sprzedaży oraz cząstkowych deklaracjach VAT-7 składanych przez te jednostki gminie.
6. Umowy cywilnoprawne zawierane przez jednostki w imieniu i na rzecz gminy muszą zawierać właściwe dane identyfikacyjne podmiotu je zawierającego, czyli: pełną nazwę gminy, jej adres i jej NIP oraz dane jednostki jako podmiotu działającego w imieniu gminy, czyli pełną nazwę jednostki wraz z jej adresem, a także podpis dyrektora jednostki z upoważnienie burmistrza gminy.
Jeśli jednostki we wcześniej zawieranych umowach nie mają cen brutto ani klauzuli o doliczeniu właściwej kwoty VAT do ceny netto, to w aneksach do takich umów takie klauzule z zasady powinny się pojawić. Jeśli nie będzie to możliwe ze względów społecznych, a także zgodne z cenami zatwierdzonymi przez radnych, należy pozostawić cenę dotychczasową, a należny VAT obliczyć metodą „w stu” (tzn. od ceny brutto).
7. Faktury wystawiane przez jednostki muszą zawierać wszystkie niezbędne elementy, októrych mowa w art. 106e ustawy o VAT. Przy czym ustala się, że dane identyfikacyjne podmiotu dokonującego transakcji sprzedaży bądź zakupu wpisywane będą na fakturach następująco:
FAKTURA SPRZEDAŻY |
FAKTURA NABYCIA |
Sprzedawca: Gmina Woźniki ul. Rynek 11 42-289 Woźniki NIP: 575-18-65-134 |
Nabywca: Gmina Woźniki ul. Rynek 11 42-289 Woźniki NIP: 575-18-65-134 |
Wystawca – jednostka org. Gminy (jej nazwa i adres) |
Odbiorca - jednostka org. Gminy (jej nazwa i adres) |
W celu dochowania terminu płatności z w/w faktur nabycia i by nie powodować wydłużenia obiegu dokumentów, należy ich wystawcom jednoznacznie wskazać ich adresata. Oznacza to, iż faktura powinna być doręczona podmiotowi widniejącemu w niej jako odbiorca, a nie nabywca.
8. Począwszy od stycznia 2017r. zobowiązuje się dyrektorów jednostek do obowiązkowego prowadzenia cząstkowych ewidencji sprzedaży za poszczególne miesiące rozliczeniowe.
Ewidencja dokonywanej sprzedaży powinna być prowadzona zarówno na podstawie wszelkich wystawianych przez jednostkę faktur, jak i na podstawie innych dokumentów niż faktury. Te inne dokumenty dotyczyć będą w szczególności sytuacji, gdy sprzedaż odbywa się na rzecz osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej. Wówczas ewidencja sprzedaży może być prowadzona np. na podstawie zestawień kwitariuszy wydanych obiadów na stołówce szkolnej.
9. W celu zapewnienia poprawności i jednolitości rozliczeń podatku VAT ustala się metodę bezpośredniego rozliczenia podatku naliczonego zgodnie z przepisami ustawy o podatku od towarów i usług. Należny podatek VAT wykazywany w cząstkowej deklaracji VAT – 7 jednostka powinna pomniejszyć o podatek naliczony od zakupów towarów i usług ściśle związanych ze sprzedażą opodatkowaną ale tylko wówczas, gdy możliwe jest bezpośrednie przyporządkowanie tych zakupów do sprzedaży opodatkowanej. Należy stosować w tym celu (szczególnie przy najmie i dzierżawie) metodę powierzchniową, powierzchniową – godzinową lub tylko godzinową.
10. Jeśli jednostce przysługuje prawo do odliczeń podatku naliczonego VAT, to począwszy od stycznia 2017r. zobowiązuje się dyrektorów tych jednostek do prowadzenia cząstkowych ewidencji zakupów za poszczególne miesiące rozliczeniowe.
Ewidencja dokonywanych zakupów powinna być prowadzona wyłącznie na podstawie otrzymywanych faktur i to jedynie takich, z których jednostka posiada – wynikające z ustawy o VAT – prawo do odliczeń podatku naliczonego VAT. Prawo takie jednostce przysługuje wyłącznie wówczas gdy dokonany zakup związany jest z czynnościami jednostki, które zostały lub zostaną opodatkowane stawkami podatku VAT wynikającymi z ustawy o podatku od towarów i usług.
11. W celu ujednolicenia numeracji prowadzonych cząstkowych ewidencji sprzedaży i zakupu ustala się w jednostkach następujący sposób ich oznaczania:
1) nazwa rejestru: rejestr sprzedaży/rejestr zakupu,
2) numer rejestru: „kolejny numer (…) / skrócona nazwa gminy (WG) / skrócona nazwa jednostki (…) wg wykazu stanowiącego załącznik do niniejszego Zarządzenia.
3) okres którego dotyczy: miesiąc/rok,
4) nazwa podmiotu: pełna nazwa gminy / pełna nazwa jednostki,
5) adres jednostki,
6) NIP gminy.
12. W przypadku posiadania przez jednostkę kasy rejestrującej dopuszcza się – zgodnie ze specustawą o centralizacji – dalsze jej używanie przez okres dwóch lat (2017 – 2018) bez zmiany danych identyfikacyjnych „sprzedawcy” na paragonach fiskalnych. Jednakże począwszy od dnia 1 stycznia 2019r. dalsze jej używanie uzależnione jest od doprowadzenia do poprawności danych identyfikacyjnych drukowanych na dokumentach generowanych przez te kasy (paragonach fiskalnych), poprzez zgłoszenie tej sprawy serwisantowi kas i dostosowanie się do jego zaleceń. Natomiast w jednostkach nie posiadających kasy rejestrującej zobowiązuje się ich dyrektorów do przeanalizowania przepisów prawnych w zakresie ewentualnego obowiązku jej zainstalowania. Informacje w tym zakresie należy przekazać do Urzędu Miejskiego w Woźnikach.
13. W celu prawidłowego rozliczenia przez Gminę Woźniki podatku VAT z Urzędem Skarbowym zobowiązuje się dyrektorów jednostek do:
1) Wyznaczenia osób odpowiedzialnych za prawidłowość rozliczeń podatku od towarów i usług VAT w jednostce i przekazanie tych danych do Wydziału Finansowego Urzędu Miejskiego w Woźnikach.
2) Dostarczania cząstkowej ewidencji sprzedaży (jeśli takowa jako „podstawa opodatkowania” występuje w deklaracji VAT – 7) oraz jeśli jednostce przysługuje prawo do odliczeń podatku naliczonego VAT i z niego korzysta cząstkowej ewidencji zakupu do Wydziału Finansowego Urzędu Miejskiego w Woźnikach na stanowisko pracownika zajmującego się rozliczeniem podatku VAT Gminy Woźniki z Urzędem Skarbowym, w nieprzekraczalnym terminie do 10-tego dnia każdego miesiąca za miesiąc poprzedni. Łącznie z ewidencjami należy przedłożyć odpowiednie wydruki kont księgowych w zakresie rozliczanego podatku VAT. Ewidencje oraz wydruki muszą być podpisane przez dyrektora i głównego księgowego jednostki.
3) Przekazanie do Wydziału Finansowego Urzędu przez każdą jednostkę za dany miesiąc do 10-ego dnia następnego miesiąca comiesięcznej cząstkowej deklaracji VAT – 7 (na wzorze aktualnie obowiązującym, w tym również deklaracji zerowej) a także ewentualnie, jeśli taki będzie wynik rozliczenia podatku przez jednostkę, obliczoną do zapłaty kwotę zobowiązania w podatku VAT,
4) Dokonanie stosownych zmian w polityce rachunkowości obowiązującej w jednostce, w szczególności w zasadach funkcjonowania kont związanych z rozliczeniem podatku VAT.
14. Agregacja danych zawartych w cząstkowych rejestrach sprzedaży i zakupu prowadzonych dla celów prawidłowego sporządzenia cząstkowych deklaracji VAT – 7 dostarczonych przez jednostki oraz Urząd Miejski, następować będzie w zbiorczym rejestrze sprzedaży i zakupu w Wydziale Finansowym Urzędu przez pracownika zajmującego się rozliczaniem podatku VAT i sporządzaniem zbiorczej deklaracji podatkowej dla Gminy.
15. Zarządzenie niniejsze należy traktować jako jeden z elementów polityki rachunkowości Gminy Woźniki.
16. Zobowiązuje się dyrektorów jednostek do ścisłego przestrzegania postanowień zarządzenia oraz uwzględnienia jego zapisów w polityce rachunkowości jednostki.
17. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania z mocą obowiązującą od 1 stycznia 2017r.
Załącznik do Zarządzenia nr KR.120.139.2016r. z dnia 26.10.2016r.
Wykaz jednostek Gminy Woźniki (WG) oraz ich skrócone nazwy
1. SPW Szkoła Podstawowa w Woźnikach
2. SP LiW Szkoła Podstawowa w Ligocie Woźnickiej
3. SPL Szkoła Podstawowa w Lubszy
4. SPK Szkoła Podstawowa w Kamienicy
5. SPP Szkoła Podstawowa w Psarach
6. GW Gimnazjum w Woźnikach
7. GP Gimnazjum w Psarach
8. ZW Zespół Ekonomiczno – Administracyjny Szkół
9. UM Urząd Miejski w Woźnikach
10. MGOPS Miejsko – Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Woźnikach
11. PW Przedszkole w Woźnikach
12. PP Przedszkole w Psarach
13. LOP Liceum Ogólnokształcące w Psarach
Realizacja: IDcom.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone © 2025 Urząd Miejski w Woźnikach