Zarządzenie Nr KR.120.133.2014
Burmistrza Woźnik– SZEFA OBRONY CYWILNEJ GMINY
z dnia 24 października 2014 r.
w sprawie organizacji i działania systemu wykrywania i alarmowania w Gminie Woźniki
Na podstawie art. 33 ust. 1 i 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2013 r., poz. 594), art. 17 ust. 7 i art. 138 ust. 3 ustawy z dnia 21 listopada 1967 roku o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2012 r. Nr 461 z póź. zm.), § 3 pkt. 6 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 25 czerwca 2002 roku w sprawie szczegółowego zakresu działania Szefa Obrony Cywilnej Kraju, szefów obrony cywilnej województw, powiatów i gmin (Dz. U. z 2002 r. Nr 96, poz. 850), oraz § 7 ust. 2 zarządzenia Nr 22/2012 Starosty Lublinieckiego – Szefa Obrony Cywilnej Powiatu z dnia 16 maja 2012 r. w sprawie organizacji i zasad działania systemu wykrywania i alarmowania zarządza się, co następuje :
§ 1
1. Ustala się organizację i zasady działania systemu wykrywania i alarmowania, zwanego dalej „SWA”, w celu wykonywania zadań związanych z powszechnym ostrzeganiem i alarmowaniem ludności o zagrożeniach na terenie Gminy Woźniki.
2. Powszechne ostrzeganie i alarmowanie ludności o zagrożeniach obejmuje:
1) funkcjonujący w czasie pokoju system wczesnego ostrzegania o zagrożeniach (SWO);
2) system wykrywania i alarmowania (SWA);
3) systemy wykrywania skażeń i alarmowania wchodzące w skład Krajowego Systemu Wykrywania Skażeń i Alarmowania:
4) systemy powszechnego ostrzegania wojsk i ludności cywilnej o zagrożeniu uderzeniami z powietrza.
3. Systemy o których mowa w § 1 ust. 2 pkt. 1 - 4 funkcjonują lub są uruchamiane i rozwijane w celu zapobieżenia skutkom katastrofy naturalnej, awarii technicznej, działań terrorystycznych, w przypadku wprowadzenia stanów nadzwyczajnych, a także w przypadku przeprowadzania ćwiczeń i treningów.
4. SWA na terenie Gminy Woźniki organizuje Burmistrz Woźnik – Szef Obrony Cywilnej Gminy na potrzeby realizacji zadań związanych z informowaniem, ostrzeganiem oraz alarmowaniem ludności w sytuacji zagrożenia występującego na obszarze gminy.
5. Całkowite lub częściowe rozwinięcie SWA następuje na podstawie zarządzenia wydanego przez:
1) Szefa Obrony Cywilnej Województwa śląskiego - na terenie województwa śląskiego;
2) Szefa Obrony Cywilnej Powiatu - na terenie powiatu lublinieckiego;
3) Szefa Obrony Cywilnej Gminy - na terenie gminy.
§ 2
1. Jednostkami organizacyjnymi SWA na terenie Gminy Woźniki są:
1) Drużyna Wykrywania i Alarmowania – obsada etatowa 12 osób;
2) Posterunek Alarmowania Babienica – obsada etatowa 4 osoby;
3) Posterunek Alarmowania Czarny Las – obsada etatowa 4 osoby;
4) Posterunek Alarmowania Drogobycza – obsada etatowa 4 osoby;
5) Posterunek Alarmowania Dyrdy – obsada etatowa 4 osoby;
6) Posterunek Alarmowania Kamienica – obsada etatowa 4 osoby;
7) Posterunek Alarmowania Kamieńskie Młyny – obsada etatowa 4 osoby;
8) Posterunek Alarmowania Ligota Woźnicka – obsada etatowa 4 osoby;
9) Posterunek Alarmowania Lubsza – obsada etatowa 4 osoby;
10) Posterunek Alarmowania Piasek – obsada etatowa 4 osoby;
11) Posterunek Alarmowania Psary – obsada etatowa 4 osoby.
2. Struktury organizacyjne jednostek, których mowa w ust. 1 określa załącznik nr 1 do zarządzenia.
3. W skład SWA mogą zostać włączone inne podmioty tworzące SWO określone zarządzeniami Wojewody Śląskiego – Szefa Obrony Cywilnej Województwa oraz zakłady i instytucje, w których służby dyżurne na zasadach współdziałania z gminnymi elementami SWA będą przekazywać informację o nadzwyczajnych zagrożeniach.
4. Szczegółowe zadania formacji obrony cywilnej tworzonych na potrzeby SWA określa załącznik nr 2 do zarządzenia.
5. Do podstawowych zadań jednostek, o których mowa w § 2 ust. 1 należy w szczególności:
1) wykrywanie niebezpiecznych dla ludzi emisji do środowiska, substancji
promieniotwórczych i niebezpiecznych substancji chemicznych oraz uderzeń bronią
masowego rażenia i środkami zapalającymi, skażeń i zakażeń;
2) rozpoznawanie skażeń promieniotwórczych, chemicznych, skażeń biologicznych,
określenie dawek napromieniowania, wykrywanie innych nadzwyczajnych zagrożeń
oraz oznaczenie stref niebezpiecznych;
3) określenie warunków meteorologicznych w przyziemnych warstwach atmosfery;
4) pobieranie próbek w celu określenia stopnia skażenia produktów żywnościowych, płodów rolnych, pasz, wody pitnej, wód powierzchniowych, gleby i powietrza;
5) przekazywanie danych z rozpoznania do jednostek zbierania i przetwarzania
informacji oraz alarmowania;
6) przekazywanie komunikatów, ostrzeżeń i sygnałów alarmowych dla ludności, instytucji i podmiotów gospodarczych.
§ 3
Ustala się obszar odpowiedzialności jednostek organizacyjnych SWA Gminy Woźniki:
a) drużyna wykrywania i alarmowania (dwa) wiodąca jednostka SWA gminy,
b) posterunki alarmowania w sołectwach (pal) na podstawie planu alarmowania gminy.
§ 4
W celu zapewnienia sprawnego rozwinięcia i funkcjonowania systemu, ustala się następujące zasady działania SWA:
1) system wykrywania i alarmowania osiąga pełną gotowość do działania przez rozwinięcie jednostek organizacyjnych w miejscach formowania;
2) formacje obrony cywilnej wchodzące w skład systemu wykrywania i alarmowania działają na podstawie planów opracowanych przez komendantów tych formacji;
3) plany, o których mowa w pkt. 2 zatwierdza szef obrony cywilnej gminy;
4) w stanie stałej gotowości obronnej państwa zobowiązuje się do:
a) utrzymania stopnia ukompletowania formacji stanów osobowych na poziomie nie mniej niż 90 %,
b) utrzymania nie mniej niż 50 % stanów osobowych w gotowości do działania w czasie 4-6 godzin od przekazania sygnału,
c) zapewnienia osiągnięcia pełnej gotowości do działania przez minimum 90 % stanu osobowego w czasie 12 - 16 godzin od przekazania sygnału,
d) aktualizowania planów działania poszczególnych formacji;
5) jednostki wykrywania i alarmowania współdziałają ze służbami i instytucjami, których statutowa działalność jest związana z monitorowaniem zjawisk stanowiących zagrożenie dla ludności oraz koordynują ich działania w okresie wystąpienia tego zagrożenia, Współdziałanie polega na wzajemnej wymianie informacji uzyskanych w toku własnej statutowej działalności, a mających bezpośredni lub pośredni związek z występowaniem zagrożeń ludności, ich wykrywaniem oraz informowaniem, ostrzeganiem i alarmowaniem;
6) w sytuacji nadzwyczajnej Szef Obrony Cywilnej Gminy w porozumieniu z Szefem Obrony Cywilnej Powiatu może doraźnie określić sposób postępowania dla jednostek współdziałających, adekwatny do sytuacji.
§ 5
1. Ustala się następujące zasady przekazywania informacji w systemie wykrywania i alarmowania dla jednostek nadrzędnych, podległych i współdziałających:
1) natychmiast, na hasło „POWIETRZE” przekazuje się informację:
a) o wykryciu wybuchu jądrowego,
b) o wykryciu skażenia promieniotwórczego - natychmiast po wzroście dawki tła promieniowania gamma powyżej dwukrotnej wartości oraz po ponownym jej wzroście o dowolną wartość,
c) o wykryciu skażeń chemicznych - natychmiast po zaobserwowaniu użycia bojowych środków trujących (BST) lub wyzwoleniu niebezpiecznych materiałów chemicznych (NMCh) i określeniu kierunku przesuwania się obłoku skażonego powietrza oraz po określeniu rodzaju środka lub materiału i ewentualnej granicy terenu skażonego (zasięgu obłoku skażonego powietrza),
d) o wykryciu innych zagrożeń - określając rodzaj zagrożenia;
2) okresowo przekazuje się informacje dotyczące pomiarów mocy dawki promieniowania gamma, kontroli napromieniowania ludności, skażenia komponentów środowiska i żywności oraz warunków meteorologicznych. Częstotliwość przekazywanych okresowo informacji określa się według odrębnych ustaleń;
3) treść przekazywanych informacji przechowuje się na nośnikach trwałych.
2. W celu zapewnienia sprawnego obiegu informacji wykorzystuje się:
1). radiotelefoniczną sieć kierowania Wojewody Śląskiego i Starosty Lublinieckiego do:
a) przekazywania sygnałów ostrzegania i alarmowania w relacjach: Powiatowy Ośrodek Analizy Danych i Alarmowania (POADA) - drużyny wykrywania i alarmowania,
b) przekazywania meldunków i informacji w relacjach: Powiatowy Ośrodek Analizy Danych i Alarmowania (POADA) - drużyny wykrywania i alarmowania
2) telekomunikacyjną sieć użytku publicznego do:
a) bezpośredniego przekazywania informacji o zagrożeniach w relacji Powiatowy Ośrodek Analizy Danych i Alarmowania (POADA) - drużyny wykrywania i alarmowania,
b) bezpośredniego przekazywania informacji o zagrożeniach w relacji drużyna wykrywania i alarmowania (dwa) – posterunki alarmowania (pal).
3. Zapewnienia się łączność radiotelefoniczną i telefoniczną dla potrzeb działającego na terenie gminy systemu w oparciu o sprzęt przewidziany w tabelach należności, określonych w wytycznych Wojewody Śląskiego – Szefa Obrony Cywilnej Województwa z dnia 16 stycznia 2008 r. w sprawie rodzajów formacji obrony cywilnej tworzonych na terenie województwa śląskiego, ich struktur organizacyjnych, czasów osiągania gotowości do działania oraz wyposażenia
§ 6
1. Ustala się ogólne zasady ostrzegania i alarmowania:
1) do powszechnego ostrzegania i alarmowania stosuje się rodzaje alarmów, treści komunikatów ostrzegawczych, sygnały alarmowe i sposób ich ogłaszania określony w załączniku do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 7 stycznia 2013 r. w sprawie systemów wykrywania skażeń i powiadamiania o ich wystąpieniu oraz właściwości organów w tych sprawach (Dz. U. z 2013 r. poz. 96);
2) do ogłaszania alarmu o skażeniach akustycznym sygnałem alarmowym stosuje się modulowany dźwięk syreny nadawany przez okres trzech minut;
3) przekazywanie informacji o zagrożeniach, komunikatów ostrzegawczych i sygnałów alarmowych odbywa się w pierwszej kolejności za pośrednictwem dostępnych środków łączności oraz środków masowego przekazu;
4) dopuszcza się przekazywanie ostrzeżeń i alarmowanie ludności w formie ustnej przez posłańców.
2. Do ostrzegania i alarmowania ludności wykorzystuje się:
1) rozgłośnie radiowe i ośrodki telewizyjne;
2) syreny alarmowe;
3) urządzenia nagłaśniające na pojazdach.
3. W przypadku zakłóceń lub uszkodzeń w sieciach radiotelefonicznych kierowania Wojewody Śląskiego lub Starosty Lublinieckiego oraz telekomunikacyjnych sieciach publicznych, do przekazywania sygnałów alarmowych i informacji o zagrożeniach można wykorzystywać sieci telefoniczne i radiowe innych dysponentów w szczególności sieci Państwowej Straży Pożarnej i Policji.
4. W przypadku utraty zdolności do wykonywania zadań przez Powiatowy Ośrodek Analizy Danych i Alarmowania (POADA) jego zadanie przyjmuje drużyna wykrywania i alarmowania (dwa) w Lublińcu.
§7
Ćwiczenia i treningi systemu SWA oraz próby systemów alarmowych odbywać się będą w terminach określonych w wytycznych Starosty Lublinieckiego do działania obrony cywilnej w danym roku.
§8
Zobowiązuje się pracownika ds. obrony cywilnej do aktualizacji planów działania oraz dostosowania struktur jednostek SWA zgodnie z zarządzeniem.
§9
Nadzór nad wykonaniem zarządzenia powierza się Kierownikowi Referatu Spraw Obywatelskich i Społecznych.
§10
Traci moc Zarządzenie nr 59/08 Burmistrza Woźnik z dnia 28 lipca 2008 roku w sprawie organizacji i zasad działania systemu wykrywania i alarmowania.
§11
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
Realizacja: IDcom.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone © 2025 Urząd Miejski w Woźnikach