Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15, art. 40 ust. 1 i art. 41 ust. 1 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 40, 572,1463,1688) oraz art. 4 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1469) po zasięgnięciu opinii Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Lublińcu, Rada Miejska w Woźnikach uchwala, co następuje:
§ 1.
W Regulaminie utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Woźniki stanowiącym załącznik do Uchwały Nr 184/XVI/2020 Rady Miejskiej w Woźnikach z dnia 28 października 2020 r. wprowadza się następujące zmiany:
1. § 3. otrzymuje brzmienie:
„Właściciele nieruchomości obowiązani są do utrzymania na terenie swojej nieruchomości należytej czystości i porządku, w zakresie:
1. Prowadzenia selektywnej zbiórki następujących frakcji odpadów:
1) papier,
2) metale,
3) tworzywa sztuczne,
4) szkło,
5) odpady opakowaniowe wielomateriałowe,
6) bioodpady,
7) popiół
8) odpady niebezpieczne,
9) przeterminowane leki i chemikalia,
10) odpady niekwalifikujące się do odpadów medycznych powstałych w gospodarstwie domowym w wyniku przyjmowania produktów leczniczych w formie iniekcji i prowadzenia monitoringu poziomu substancji we krwi, w szczególności igły i strzykawki,
11) zużyte baterie i akumulatory,
12) zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny,
13) meble i inne odpady wielkogabarytowe,
14) zużyte opony,
15) odpady budowlane i rozbiórkowe,
16) odpady tekstyliów i odzieży.
2. Prowadzenia zbiórki niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych powstałych po wyselekcjonowaniu odpadów wymienionych w ust. 1.
3. Odpady o których mowa w ust. 1 pkt. 1-7, oraz ust. 2 będą odbierane od właścicieli nieruchomości sprzed nieruchomości z pojemników lub w workach na odpady komunalne, zgodnie z ustalonym harmonogramem odbioru odpadów komunalnych. Odpady, o których mowa w ust. 1 pkt. 8-16 należy na własny koszt dostarczyć do Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych (PSZOK) w Woźnikach.
4. Obowiązek selektywnego zbierania odpadów komunalnych realizuje się poprzez:
1) zbieranie wytworzonych na terenie nieruchomości odpadów komunalnych w workach, pojemnikach lub wydzielonych miejscach, znajdujących się na terenie nieruchomości, w sposób uniemożliwiający mieszanie się poszczególnych frakcji ze sobą;
2) pozbywanie się odpadów komunalnych odbywać się będzie zgodnie z częstotliwością i zasadami określanymi w niniejszym Regulaminie.
5. Na terenie nieruchomości zabudowanej budynkiem mieszkalnym jednorodzinnym, możliwe jest kompostowanie bioodpadów w przeznaczonych do tego w kompostownikach przydomowych, zlokalizowanych w miejscu wydzielonym na tej nieruchomości, w sposób niepowodujący uciążliwości dla terenów sąsiednich.
6. Właściciele nieruchomości zabudowanych budynkami mieszkalnymi jednorodzinnymi, którzy zadeklarowali posiadanie kompostownika są zwolnieni w całości z obowiązku posiadania pojemnika na bioodpady.
7. Właściciele nieruchomości zabudowanych budynkami mieszkalnymi jednorodzinnymi, którzy zgłosili brak wytwarzania popiołu przez gospodarstwa domowe, zwolnieni są w całości z obowiązku posiadania pojemnika na popiół.”.
2. § 6. ust. 1 pkt 15 otrzymuje brzmienie:
„ odpady tekstyliów i odzieży.”.
3. § 7. ust. 3 otrzymuje brzmienie: "3.Na terenie Gminy odpady komunalne należy zbierać w:
1) koszach ulicznych o pojemności co najmniej 20 l;
2) koszach ustawianych w miejscach publicznych (niebędących koszami ulicznymi) o pojemności co najmniej 20 l;
3) pojemnikach (kubłach) na odpady niesegregowane (zmieszane) o pojemności od 120 l – 1100 l;
4) pojemnikach (kubłach) na odpady segregowane BIO o pojemności 240 l dla nieruchomości zabudowanych budynkami mieszkalnymi jednorodzinnymi oraz domkami letniskowymi wykorzystywanymi na cele rekreacyjno- wypoczynkowe oraz 1100 l dla nieruchomości zabudowanej budynkiem wielolokalowym;
5) pojemnikach (kubłach) na popiół o pojemności 120 l dla nieruchomości zabudowanych budynkami mieszkalnymi jednorodzinnymi oraz domkami letniskowymi wykorzystywanymi na cele rekreacyjno- wypoczynkowe oraz 1100 l dla nieruchomości zabudowanej budynkiem wielolokalowym;
6) pojemnikach na odpady zbierane selektywnie dla nieruchomości zabudowanych budynkami wielolokalowymi o pojemności 1100 l dla każdej frakcji odpadów odpowiednio oznaczonych napisem, zgodnie z ich przeznaczeniem, tj.:
a) „Papier";
b) „Szkło";
d) „Metale i tworzywa sztuczne"
7) przezroczystych workach polietylenowych PE-HD na odpady zbierane selektywnie dla nieruchomości zabudowanych budynkami mieszkalnymi jednorodzinnymi oraz domkami letniskowymi wykorzystywanymi na cele rekreacyjno- wypoczynkowe o pojemności 120 l w następującej kolorystyce:
a) worek żółty oznaczony napisem „Metale i tworzywa sztuczne”,
b) worek niebieski oznaczony napisem „Papier”,
c) worek zielony oznaczony napisem „Szkło”.
4. §7. ust. 5 otrzymuje brzmienie:
„ Odpady komunalne zbierane w sposób selektywny należy gromadzić w następujący sposób:
1) dla nieruchomości zabudowanych budynkami mieszkalnymi jednorodzinnymi oraz na których znajdują się domki letniskowe lub inne nieruchomości wykorzystywane na cele rekreacyjno - wypoczynkowe – do pojemników, o których mowa w ust. 3. pkt.4) i 5) przypadających po 1 szt. na każde gospodarstwo domowe i do worków o których mowa w ust. 3. pkt 7).
2) dla nieruchomości zabudowanych budynkami wielolokalowymi – do pojemników, o których mowa w ust. 3 pkt 4-6);”.
5. § 8. ust. 1 otrzymuje brzmienie :
„1. Ustala się następującą częstotliwość usuwania odpadów komunalnych z nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy:
1) niesegregowane (zmieszane) odpady komunalne:
a) dla nieruchomości zabudowanej budynkiem jednorodzinnym: ᠆w miesiącach: styczeń, luty, marzec, listopad, grudzień –jeden raz w miesiącu, ᠆w miesiącach: kwiecień, maj, czerwiec, lipiec, sierpień, wrzesień, październik – dwa razy w miesiącu
b) dla nieruchomości zabudowanej budynkiem wielolokalowym: ᠆w miesiącach: styczeń, luty, marzec, listopad, grudzień -dwa razy w miesiącu, ᠆w miesiącach: kwiecień, maj, czerwiec, lipiec, sierpień, wrzesień, październik – cztery razy w miesiącu,
c) domki letniskowe lub inne nieruchomości wykorzystywane na cele rekreacyjno – wypoczynkowe – w miesiącach: styczeń, luty, marzec, listopad, grudzień –jeden raz w miesiącu, ᠆w miesiącach: kwiecień, maj, czerwiec, lipiec, sierpień, wrzesień, październik – dwa razy w miesiącu
2) bioodpady, które stanowią odpady komunalne:
a) dla nieruchomości zabudowanej budynkiem jednorodzinnym: ᠆w miesiącach: styczeń, luty, marzec, listopad, grudzień – jeden raz w miesiącu, ᠆w miesiącach: kwiecień, maj, czerwiec, lipiec, sierpień, wrzesień, październik – dwa razy w miesiącu,
b) dla nieruchomości zabudowanej budynkiem wielolokalowym: ᠆w miesiącach: styczeń, luty, marzec, listopad, grudzień –dwa razy w miesiącu, ᠆w miesiącach: kwiecień, maj, czerwiec, lipiec, sierpień, wrzesień, październik – cztery razy w miesiącu,
c) domki letniskowe lub inne nieruchomości wykorzystywane na cele rekreacyjno – wypoczynkowe ᠆w miesiącach: styczeń, luty, marzec, listopad, grudzień – jeden raz w miesiącu, ᠆w miesiącach: kwiecień, maj, czerwiec, lipiec, sierpień, wrzesień, październik – dwa razy w miesiącu, .
3) selektywnie zbierane odpady komunalne, tj. papier, metale, odpady opakowaniowe wielomateriałowe i tworzywa sztuczne:
a) dla nieruchomości zabudowanej budynkiem jednorodzinnym– jeden raz w miesiącu,
b) dla nieruchomości zabudowanej budynkiem wielolokalowym – dwa razy w miesiącu,
c) domki letniskowe lub inne nieruchomości wykorzystywane na cele rekreacyjno – wypoczynkowe – jeden raz w miesiącu.”.
6. W § 8 ust. 1 dodaje się punkt 4 o następującym brzmieniu:
„4) selektywnie zbierane szkło i odpady opakowaniowe ze szkła:
a) dla nieruchomości zabudowanej budynkiem jednorodzinnym –jeden raz na dwa miesiące
b) dla nieruchomości zabudowanej budynkiem wielolokalowym –jeden raz w miesiącu,
c) domki letniskowe lub inne nieruchomości wykorzystywane na cele rekreacyjno – wypoczynkowe – jeden raz na dwa miesiące”.
7. W § 8. ust. 1 dodaje się punkt 5 o następującym brzmieniu:
„5) selektywnie zbierany popiół:
a) dla nieruchomości zabudowanej budynkiem jednorodzinnym:
- w miesiącach: styczeń, luty, marzec, kwiecień, maj, sierpień, październik, listopad, grudzień- jeden raz w miesiącu,
- w miesiącach: czerwiec, lipiec, wrzesień – nie będzie odbioru
b) dla nieruchomości zabudowanej budynkiem wielolokalowym:
- w miesiącach: styczeń, luty, marzec, kwiecień, maj, październik, listopad, grudzień- dwa razy w miesiącu
- w miesiącu sierpniu – odbiór jeden raz w miesiącu
- w miesiącach: czerwiec, lipiec, wrzesień- nie będzie odbioru
c) domki letniskowe lub inne nieruchomości wykorzystywane na cele rekreacyjno – wypoczynkowe:
- w miesiącach: styczeń, luty, marzec, kwiecień, maj, sierpień, październik, listopad, grudzień- jeden raz w miesiącu,
- w miesiącach: czerwiec, lipiec wrzesień – nie będzie odbioru”.
§ 2.
Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Woźnik.
§ 3.
Uchwała podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Śląskiego i wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2024 r.
Przewodnicząca Rady Miejskiej w Woźnikach |
Realizacja: IDcom.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone © 2025 Urząd Miejski w Woźnikach