Na podstawie art. 104 § 1, art. 1041 § 1 i § 2 , art. 1042 §2, art. 1043§1, ustawy z dnia 26 czerwca 1974r. Kodeks pracy (tj. Dz. U. z 2019 r., poz. 1040 ze zm.), art. 42 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (tj. Dz. U. z 2019 r. poz. 1282) oraz art. 33 ust. 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2020 r. poz. 713) zarządzam, co następuje:
§ 1.
Wprowadza się ,,Regulamin Pracy Urzędu Miejskiego w Woźnikach" stanowiący załącznik do niniejszego zarządzenia.
§ 2.
Wykonanie zarządzenia powierza się Sekretarzowi Gminy Woźniki.
§ 3.
Traci moc Zarządzenie Nr 13/2010 Burmistrza Woźnik z dnia 16 lutego 2010 r. w sprawie wprowadzenia regulaminu pracy ze zm.
§ 4.
Zarządzenie wchodzi w życie po upływie 2 tygodni od dnia podania go do wiadomości pracownikom.
Załącznik do Zarządzenia Nr OR.120.93.2020
Burmistrza Woźnik
z dnia 14 maja 2020 r.
REGULAMIN PRACY
Urzędu Miejskiego w Woźnikach
Rozdział I
Postanowienia ogólne
§ 1.
1) Regulaminie – oznacza to Regulamin Pracy Urzędu Miejskiego w Woźnikach;
2) Pracodawcy – oznacza to Urząd Miejski w Woźnikach, w imieniu którego czynności z zakresu prawa pracy wykonuje Burmistrz Woźnik;
3) Pracowniku – oznacza to osobę zatrudnioną w Urzędzie Miejskim w Woźnikach na podstawie stosunku pracy;
4) Urzędzie – oznacza to Urząd Miejski w Woźnikach;
5) terenie Urzędu, zakładzie pracy – oznacza to siedzibę Urzędu Miejskiego w Woźnikach;
6) pracowniku ds. kadr – oznacza to pracownika Referatu Organizacyjnego zajmującego się sprawami pracowniczymi;
7) kierowniku wyodrębnionej komórki organizacyjnej – oznacza to kierownika referatu;
8) komórkach organizacyjnych należy przez to rozumieć referaty i samodzielne stanowiska w Urzędzie Miejskim w Woźnikach;
9) bezpośrednim przełożonym - należy przez to rozumieć:
a) w stosunku do pracowników referatów – kierownika referatu,
b) w stosunku do kierowników referatów oraz pracowników zatrudnionych na samodzielnych stanowiskach – Burmistrza Woźnik, Zastępcę Burmistrza, Sekretarza Gminy, Skarbnika Gminy odpowiednio do zakresu sprawowanego nadzoru nad poszczególnymi komórkami urzędu i stanowiskami,
c) w stosunku do Zastępcy Burmistrza, Sekretarza Gminy, Skarbnika Gminy – Burmistrza Woźnik.
§ 2.
W sprawach nieuregulowanych w Regulaminie stosuje się przepisy Ustawy o pracownikach samorządowych, Kodeksu pracy oraz inne przepisy ustaw i aktów wykonawczych.
§ 3.
§ 4.
Wszelkie wnioski oraz uwagi dotyczące organizacji pracy, pytania, a także ewentualne kwestie problemowe Pracownik może zgłaszać do Burmistrza Woźnik, Zastępcy Burmistrza lub Sekretarza, który przyjmuje w powyższych sprawach w godzinach pracy.
§ 5.
Rozdział II
Prawa i obowiązki Pracodawcy
§ 6.
Pracodawca jest obowiązany w szczególności:
1) szanować godność i inne dobra osobiste pracowników;
2) zaznajomić pracowników podejmujących pracę z zakresem ich obowiązków, sposobem wykonywania pracy na wyznaczonym stanowisku oraz ich podstawowymi uprawnieniami;
3) organizować pracę w sposób zapewniający pełne wykorzystanie czasu pracy, jak również osiąganie przez pracowników, przy wykorzystaniu ich uzdolnień i kwalifikacji, wysokiej wydajności i należytej jakości pracy;
4) przeciwdziałać dyskryminacji w zatrudnieniu. Szczegółowe Zasady i obowiązki równego traktowania w zatrudnieniu w Urzędzie Miejskim w Woźnikach stanowi Załącznik nr 2 do niniejszego Regulaminu;
5) przeciwdziałać mobbingowi. Wewnętrzna Polityka Antymobbingowa w Urzędzie Miejskim w Woźnikach stanowi Załącznik nr 3 do niniejszego Regulaminu;
6) zapewniać bezpieczne i higieniczne warunki pracy oraz prowadzić systematyczne szkolenie pracowników w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy;
7) zapoznać pracownika z kartą oceny ryzyka zawodowego na stanowisku pracy, co wymaga potwierdzenia przez pracownika odpowiednim pisemnym oświadczeniem;
8) zabezpieczyć warunki ochrony przeciwpożarowej w zakresie bezpieczeństwa osób i ochrony mienia oraz zaznajomić pracowników z przepisami przeciwpożarowymi;
9) terminowo i prawidłowo wypłacać wynagrodzenie;
10) ułatwiać pracownikom podnoszenie kwalifikacji zawodowych;
11) zaspokajać w miarę posiadanych środków socjalne potrzeby pracowników;
12) stosować obiektywne i sprawiedliwe kryteria oceny pracowników oraz wyników ich pracy;
13) prowadzić i przechowywać w postaci papierowej lub elektronicznej dokumentację w sprawach związanych ze stosunkiem pracy oraz akta osobowe pracowników (dokumentacja pracownicza);
14) przechowywać dokumentację pracowniczą w sposób gwarantujący zachowanie jej poufności, integralności, kompletności oraz dostępności, w warunkach niegrożących uszkodzeniem lub zniszczeniem przez okres zatrudnienia, a także przez okres 10 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym stosunek pracy uległ rozwiązaniu lub wygasł, chyba że odrębne przepisy przewidują dłuższy okres przechowywania dokumentacji pracowniczej;
15) wpływać na kształtowanie w zakładzie pracy zasad współżycia społecznego;
16) przetwarzać dane osobowe pracowników zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie wymogami.
§ 7.
§ 8.
Pracodawca przestrzega zasad równego traktowania zgodnie z art. 18 3a Kodeksu pracy.
§ 9.
Pracodawca nie ponosi odpowiedzialności za przechowywane przez Pracownika na terenie Urzędu lub w miejscu wykonywania pracy pieniądze, przedmioty wartościowe takie jak w szczególności biżuteria, zegarki, aparaty fotograficzne i radiowe, prywatne telefony komórkowe itp.
Rozdział III
Prawa i obowiązki Pracownika
§ 10.
1) przestrzegać Konstytucji Rzeczpospolitej Polskiej i innych przepisów prawa;
2) udzielać informacji organom, instytucjom i osobom fizycznym oraz udostępniać dokumenty znajdujące się w posiadaniu Urzędu, jeżeli prawo tego nie zabrania;
3) przestrzegać czasu pracy ustalonego w zakładzie pracy;
4) przestrzegać Regulaminu i ustalonego w zakładzie pracy porządku;
5) przestrzegać regulacji wewnątrzzakładowych obowiązujących w zakładzie pracy;
6) przestrzegać przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, a także przepisów przeciwpożarowych;
7) dbać o dobro zakładu pracy oraz chronić jego mienie;
8) przestrzegać w zakładzie pracy zasad współżycia społecznego;
9) zachowywać uprzejmość i życzliwość w kontaktach z klientami Urzędu, a także zapewniać im kompetentną i profesjonalną obsługę;
10) zachować uprzejmość i życzliwość w kontaktach ze zwierzchnikami, podwładnymi oraz współpracownikami;
11) stale podnosić swoje umiejętności i kwalifikacje zawodowe;
12) dbać o czystość i porządek w obrębie swojego stanowiska pracy;
13) nosić na terenie zakładu pracy w sposób widoczny kartę RFID przydzieloną przez pracodawcę lub jeśli nie został w taką wyposażony, nosić identyfikator;
14) zachowywać się z godnością zarówno w miejscu pracy, jak i poza nim;
15) używać powierzony sprzęt służbowy i narzędzia pracy zgodnie z ich przeznaczeniem, wyłącznie do wykonywania zadań służbowych;
16) zabezpieczać po zakończeniu pracy: dokumenty, materiały, narzędzia, urządzenia i pomieszczenia pracy;
17) dochować tajemnicy państwowej i służbowej oraz zachować w tajemnicy informacji, których ujawnienie mogłoby narazić Urząd na szkodę, także po ustaniu stosunku pracy;
18) przechowywać dokumenty w miejscu do tego przeznaczonym;
19) dbać o schludny i estetyczny wygląd;
20) niezwłocznie zawiadamiać pracownika ds. kadr o wszelkich zmianach dotyczących danych osobowych;
21) w przypadku zatrudnienia przy przetwarzaniu danych osobowych – dołożyć szczególnej staranności w celu zapewnienia, aby dane te były przetwarzane zgodnie z obowiązującymi wymogami, zbierane dla oznaczonych, zgodnych z prawem celów i nie poddawane dalszemu przetwarzaniu niezgodnemu z tymi celami, a także merytorycznie poprawne i adekwatne w stosunku do celów, w jakich są przetwarzane.
4. Pracownik obowiązany jest przestrzegać zależności służbowej wypływającej z organizacji wewnętrznej i szczegółowego podziału czynności.
§ 11.
§ 12.
Pracownikowi bezwzględnie zabrania się:
1) opuszczania miejsca pracy w czasie pracy bez zgody bezpośredniego przełożonego, który prowadzi rejestr wyjść prywatnych i służbowych; w przypadku uzyskania zgody wyjście należy każdorazowo zarejestrować poprzez wybranie na czytniku kart odpowiednio rodzaju wyjścia- prywatne lub służbowe i przyłożenie do niego karty RFID przy wyjściu oraz przy powrocie - powrót prywatny lub powrót służbowy;
2) wykonywania na terenie zakładu pracy jakichkolwiek prac nie związanych z wykonywaniem zadań służbowych, zarówno z wykorzystaniem sprzętu służbowego jak i prywatnego, w godzinach pracy a także poza godzinami pracy;
3) wynoszenia z zakładu pracy bez zgody bezpośredniego przełożonego jakichkolwiek rzeczy nie będących własnością Pracownika, w szczególności dokumentów lub nośników danych;
4) wnoszenia na teren zakładu pracy napojów alkoholowych, a także spożywania alkoholu na terenie zakładu pracy w czasie godzin pracy, jak i po zakończeniu pracy oraz przychodzenia do pracy po ich spożyciu;
5) tworzenia nieuzasadnionego zgromadzenia, a także podejmowania działań, które mogą w jakikolwiek sposób szkodzić pracodawcy i wizerunkowi Urzędu;
6) korzystania z telefonów pracodawcy i poczty elektronicznej dla celów prywatnych;
7) palenia na terenie Urzędu poza miejscem do tego wskazanym. Miejscem do palenia jest część wewnętrznego podwórka oznaczona tabliczką „Tu wolno palić”.
§ 13.
1) zabezpieczyć dokumenty, pieniądze, druki, pieczątki, stemple itd. przed udostępnieniem ich osobom niepożądanym;
2) wyłączyć z sieci elektrycznej użytkowane urządzenia elektryczne;
3) pozamykać okna i pomieszczenia oraz pozostawić klucze w miejscu do tego wyznaczonym.
2. Sprzęt komputerowy oraz związane z tym sprzętem dane zachowane w systemie komputerowym, należy zabezpieczyć na zasadach określonych w odrębnym zarządzeniu w sprawie dokumentacji dotyczącej ochrony danych osobowych w Urzędzie Miejskim w Woźnikach.
§ 14.
§ 15.
§ 16.
Pracownik, który na skutek niewykonywania lub nienależytego wykonania obowiązków pracowniczych ze swej winy wyrządził pracodawcy szkodę, ponosi odpowiedzialność materialną, na zasadach wynikających z Działu V Kodeksu pracy.
§ 17.
Pracownik, którego stosunek pracy ustaje, obowiązany jest w ostatnim dniu pracy rozliczyć się z pobranych zaliczek i pożyczek, pobranych materiałów oraz sprzętu służbowego.
§ 18.
§ 19.
Rozdział IV
Zasady przebywania na terenie zakładu pracy
§ 20.
Podczas przebywania na terenie zakładu pracy pracownicy zobowiązani są do bezwzględnego przestrzegania zasad bezpieczeństwa i higieny pracy oraz przepisów przeciwpożarowych.
§ 21.
Pracownik może przebywać na terenie zakładu pracy poza godzinami pracy lub w dniu wolnym od pracy jedynie za wyraźną zgodą bezpośredniego przełożonego lub na jego polecenie.
§ 22
Rozdział V
Monitoring
§ 23.
Rozdział VI
Czas pracy i porządek pracy
§ 24.
§ 25.
§ 26.
1. Dla pracowników zatrudnionych na stanowiskach urzędniczych w ramach równoważnego systemu czasu pracy ustala się pracę w następujących godzinach:
1) Poniedziałek 7.30-16.00
Wtorek 7.30-16.00
Środa 7.30-17.00
Czwartek 7.30-15.30
Piątek 7.30-13.00
2) Kasa urzędu czynna jest w godzinach:
Poniedziałek ,wtorek, czwartek, piątek 8.30-12.30
Środa 8.30-16.30
2. Czas pracy pracowników zatrudnionych na stanowiskach pomocniczych i obsługi powinien być ustalony w sposób pozwalający na wykonanie obowiązków pracowniczych w ramach przeciętnie 40 godzin pracy, w przeciętnie pięciodniowym tygodniu pracy. Pracownicy na stanowiskach pomocniczych i obsługi wykonują pracę w ramach równoważnego systemu czasu pracy w trybie zmianowym od godziny 7.00 do godziny 21.00, zgodnie z przyjętym harmonogramem pracy od poniedziałku do soboty:
1) I zmiana:
Poniedziałek 7.00 – 15.00
Wtorek 7.00 – 15.00
Środa 7.00 – 16.00
Czwartek 7.00 – 15.00
Piątek 7.00 – 14.00
2) II zmiana:
Poniedziałek 12.00-20.00
Wtorek 12.00-20.00
Środa 12.00-21.00
Czwartek 13.00-21.00
Piątek 14.00-21.00
3) III zmiana:
Wtorek 7.00-15.00
Środa 7.00-16.00
Czwartek 7.00-15.00
Piątek 7.00-14.00
Sobota 7.00-15.00
4) IV zmiana:
Wtorek 12.00 – 20.00
Środa 12.00 – 21.00
Czwartek 13.00 – 21.00
Piątek 13.00 – 20.00
Sobota 13.00 – 21.00
5) V zmiana
Poniedziałek 7.00 – 15.00
Wtorek 7.00 – 15.00
Środa 7.00 – 15.00
Czwartek 9.00 – 18.00
Piątek 11.00 – 18.00
6) VI zmiana
Wtorek 7.00-15.00
Środa 7.00-16.00
Czwartek 7.00-18.00
Piątek 7.00-13.00
Sobota 8.00-14.00
3. Kierownik/przełożony nadzorujący pracę pracowników zatrudnionych na stanowiskach pomocniczych i obsługi, przygotowuje grafik na kolejny miesiąc. Następnie przekazuje go pracownikowi ds. kadr oraz Pracownikowi, którego grafik ma obowiązywać, co najmniej na jeden tydzień przed rozpoczęciem pracy w okresie, na który został sporządzony ten rozkład.
4. Dla pracowników zatrudnionych na kierowniczych stanowiskach urzędniczych, dla Zastępcy Burmistrza, stosuje się zadaniowy system czasu pracy. W szczególnie uzasadnionych przypadkach zadaniowy system czasu pracy Burmistrz może ustalić dla innych pracowników.
5. W szczególnie uzasadnionych przypadkach Burmistrz może ustalić indywidualny czas pracy.
6. Dla kobiet w ciąży, pracowników sprawujących opiekę nad osobami wymagającymi stałej opieki oraz nad dziećmi do 8 lat niewyrażających zgody na rozkład czasu pracy wymieniony w ust. 1-2 ustala się czas pracy od poniedziałku do piątku w godz. 7.30 - 15.30. Wzór zgody na pracę w równoważnym systemie czasu pracy stanowi Załącznik nr 5 do niniejszego Regulaminu.
7. Niedziele i święta określone odrębnymi przepisami są dniami wolnymi. Za pracę w niedziele i święta uważa się pracę wykonywaną pomiędzy godziną 6.00 w tym dniu a godziną 6.00 następnego dnia.
8. Pora nocna obejmuje 8 godzin pomiędzy godziną 22.00 a godziną 6.00.
§ 27.
1. Pracodawca prowadzi ewidencję czasu pracy pracownika, w szczególności do celów prawidłowego ustalenia świadczeń związanych z pracą.
2. Pracodawca prowadzi odrębnie dla każdego Pracownika kartę ewidencji czasu pracy w zakresie określonym w przepisach prawa pracy.
3. Pracodawca udostępnia ewidencję czasu pracy pracownikowi na jego żądanie.
4. Ewidencja czasu pracy w Urzędzie Miejskim w Woźnikach prowadzona jest w następujący sposób:
1) elektroniczna ewidencja czasu pracy pracowników – prowadzona jest w programie kadrowym,
2) ewidencja wyjść służbowych pracowników w godzinach pracy – prowadzona jest elektronicznie (rejestracja godziny wyjścia i powrotu) oraz w rejestrach papierowych prowadzonych przez kierowników poszczególnych referatów. Kierownicy zakładają zeszyt wyjść służbowych w których uwzględniają dzień, godzinę wyjścia i powrotu oraz cel wyjścia służbowego pracownika.
W/w rejestr dla pracowników zatrudnionych na samodzielnych stanowiskach, radców prawnych prowadzi Referat Organizacyjny,
3) ewidencja wyjść prywatnych pracowników w godzinach pracy – prowadzona jest elektronicznie (rejestracja godziny wyjścia i powrotu) oraz w rejestrach papierowych prowadzonych przez kierowników poszczególnych referatów (Rejestr wniosków o udzielenie zwolnienia). W/w rejestr dla pracowników zatrudnionych na samodzielnych stanowiskach, radców prawnych prowadzi Referat Organizacyjny,
4) ewidencja pracy w godzinach nadliczbowych pracowników - prowadzona jest elektronicznie (rejestracja godziny wyjścia i powrotu) oraz w wersjach papierowych (Rejestr zleceń wykonania pracy w godzinach nadliczbowych, niedziele i święta). W/w rejestr dla pracowników zatrudnionych na samodzielnych stanowiskach, radców prawnych prowadzi Referat Organizacyjny,
5) ewidencja wyjazdów służbowych (delegacje pracowników) – prowadzona jest przez Referat Organizacyjny. Po otrzymaniu karty polecenia wyjazdu służbowego, pracownik samodzielnie dopełnia wszelkich formalności związanych z akceptacją polecenia wyjazdu służbowego. Z chwilą otrzymania pierwszego polecenia wyjazdu służbowego w danym miesiącu kalendarzowym jest on zobowiązany do wypełniania na bieżąco karty ewidencji przebiegu pojazdu oraz wniosku pracownika o wyrażenie zgody na przejazd w podróży służbowej samochodem osobowym. Podpisana przez Pracodawcę karta oraz wniosek pracownik, powinien oddać na koniec miesiąca do Referatu Organizacyjnego.
5. Wyjścia prywatne i służbowe mające miejsce w godzinach pracy wymagają rejestracji w czytniku elektronicznym.
6. Pracownicy, z wyłączeniem pracowników wymienionych w ust. 9, zostają wyposażeni w kartę RFID zawierającą identyfikujące go dane.
7. Pracownik zobowiązany jest potwierdzić swoją obecność w pracy poprzez przyłożenie karty RFID do czytnika lub poprzez podpis na liście obecności.
8. Każdorazowo, wchodząc na teren urzędu lub wychodząc z niego, pracownik przykłada swoją kartę do czytnika.
9. Pracownicy wykonujący prace poza budynkiem Urzędu Miejskiego w Woźnikach, ul. Rynek 11 oraz pracownicy zatrudnieni w związku z zawarciem przez Urząd Miejski w Woźnikach umowy z podmiotem trzecim, obowiązany jest potwierdzać swoje przybycie do pracy przez złożenie własnoręcznego podpisu na liście obecności przed rozpoczęciem pracy w danym dniu. O miejscu wyłożenia listy obecności Pracownik powinien być poinformowany przez przełożonego przed rozpoczęciem pracy.
10. Opuszczenie i powrót do pracy w trakcie czasu pracy wymagają zgłoszenia u przełożonego Pracownika.
§ 28.
§ 29.
§ 30.
1. Pracownik może być zwolniony od pracy przez Pracodawcę na czas niezbędny do załatwienia spraw osobistych, które wymagają załatwienia w godzinach pracy.
1) Wyjście z pracy dla załatwienia ważnych spraw prywatnych następuje po uprzednim złożeniu Pracodawcy przez Pracownika pisemnego wniosku o udzielenie zwolnienia, którego wzór stanowi Załącznik nr 8 do niniejszego Regulaminu.
2) Kierownik referatu prowadzi ewidencję zwolnień od pracy w godzinach pracy.
Zgody na wyjście z pracy Pracownika dla załatwienia ważnych spraw prywatnych udziela pisemnie Pracodawca, a w razie jego nieobecności osoba działająca w jego imieniu. Po wypełnieniu wniosku, pracownik samodzielnie dopełnia wszelkich formalności związanych z jego akceptacją.
3) Zaakceptowany i podpisany przez Pracodawcę wniosek przekazuje się kierownikowi Referatu, natomiast kserokopię przekazuje się pracownikowi ds. kadr w celu uzupełnienia ewidencji.
4) Pracodawca nie ma obowiązku uwzględniać wniosku Pracownika.
5) W czasie wyjścia prywatnego Pracownik nie pozostaje w dyspozycji Pracodawcy.
6) Pracownik zachowuje prawo do wynagrodzenia za czas zwolnienia od pracy, udzielonego pracownikowi, jeżeli odpracuje tą nieobecność do końca okresu rozliczeniowego. Czas tego odpracowania nie stanowi pracy w godzinach nadliczbowych.
7) Odpracowanie zwolnienia od pracy nie może naruszać prawa pracownika do odpoczynku dobowego i tygodniowego.
8) W sytuacji jeśli pracownik nie ma możliwości odpracowania wyjść prywatnych w okresie rozliczeniowym, godziny te rozliczane są w ramach jego urlopu wypoczynkowego. W tym celu pracownik składa do Pracodawcy wniosek urlopowy z załączonym uzasadnieniem. Zaakceptowany przez Pracodawcę wniosek Pracownik przekazuje do pracownika ds. kadr w celu poprawnego rozliczenia urlopu wypoczynkowego.
Rozdział VII
Nieobecności i spóźnienia
§ 31.
Pracownik zobowiązany jest do punktualnego rozpoczynania pracy. Pracownik powinien stawić się do pracy z takim wyprzedzeniem, by w godzinach rozpoczęcia pracy znajdował się na stanowisku pracy, gotów do świadczenia pracy.
§ 32.
1. Pracownik powinien uprzedzić pracodawcę o przyczynie i przewidywanym okresie nieobecności w pracy, jeżeli przyczyna tej nieobecności jest z góry wiadoma lub możliwa do przewidzenia.
2. W razie zaistnienia przyczyn uniemożliwiających stawienie się do pracy, Pracownik jest obowiązany niezwłocznie zawiadomić pracodawcę o przyczynie swojej nieobecności i przewidywanym okresie jej trwania, nie później jednak niż w drugim dniu nieobecności w pracy. Zawiadomienia tego Pracownik dokonuje osobiście, przez inną osobę lub telefonicznie.
3. Niedotrzymanie terminu przewidzianego w ust. 2 może być usprawiedliwione szczególnymi okolicznościami uniemożliwiającymi terminowe dopełnienie przez Pracownika obowiązku określonego w tym przepisie, zwłaszcza jego obłożną chorobą połączoną z brakiem lub nieobecnością domowników albo innym zdarzeniem losowym.
4. Pracownik jest obowiązany usprawiedliwić nieobecność w pracy przedstawiając niezbędne dowody usprawiedliwiające nieobecność w pracy, szczegółowo określone przepisami wykonawczymi do Kodeksu pracy.
§ 33.
1. W przypadku spóźnienia do pracy Pracownik powinien bezzwłocznie usprawiedliwić swoją nieobecność u bezpośredniego przełożonego.
2. Decyzja w sprawie usprawiedliwienia spóźnienia należy do bezpośredniego przełożonego Pracownika.
3. Za czas spóźnienia Pracownikowi nie przysługuje prawo do wynagrodzenia z wyłączeniem czasu spóźnienia, który został przez niego odpracowany.
Rozdział VIII.
Udzielanie urlopów
§ 34.
§ 35.
§ 36.
§ 37.
1. Pracownikowi przysługuje zwolnienie od pracy z zachowaniem prawa do wynagrodzenia (Załącznik nr 11do niniejszego Regulaminu) w wymiarze:
1) 2 dni – w razie ślubu pracownika lub urodzenia się jego dziecka albo zgonu i pogrzebu małżonka lub dziecka, ojca, matki, ojczyma bądź macochy, a na
2) 1 dzień - w razie ślubu dziecka pracownika albo zgonu i pogrzebu jego siostry, brata, teściowej, teścia, babki, dziadka, a także innej osoby pozostającej na utrzymaniu pracownika lub pod jego bezpośrednią opieką.
2. Zwolnienia wymienione w ust. 1 udzielone są w dniach następujących po zdarzeniu uzasadniających ich udzielenie, ewentualnie w dniu wystąpienia zdarzenia.
3. Akceptacja wniosku o urlop okolicznościowy odbywa się zgodnie z procedurą opisaną w § 35 ust. 2 i ust. 3
4. Po wykorzystaniu przedmiotowego zwolnienia pracownik obowiązany jest przedstawić odpis skróconego aktu cywilnego, dotyczący zdarzenia uzasadniającego udzielenie zwolnienia.
§ 38.
Rozdział IX
Termin, miejsce i czas wypłaty wynagrodzenia za pracę
§ 39.
Rozdział X
Bezpieczeństwo i higiena pracy
§ 40.
1. Za stan bezpieczeństwa i higieny pracy w zakładzie pracy odpowiada pracodawca.
2. Pracodawca obowiązany jest chronić zdrowie i życie pracowników przez zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków pracy przy odpowiednim wykorzystaniu osiągnięć nauki i techniki. W szczególności pracodawca jest obowiązany:
1) organizować pracę w sposób zapewniający bezpieczne i higieniczne warunki pracy;
2) zapewniać przestrzeganie w zakładzie pracy przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, wydawać polecenia usunięcia uchybień w tym zakresie oraz kontrolować wykonanie tych poleceń;
3) reagować na potrzeby w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa i higieny pracy oraz dostosowywać środki podejmowane w celu doskonalenia istniejącego poziomu ochrony zdrowia i życia pracowników, biorąc pod uwagę zmieniające się warunki wykonywania pracy;
4) zapewnić rozwój spójnej polityki zapobiegającej wypadkom przy pracy i chorobom zawodowym uwzględniającej zagadnienia techniczne, organizację pracy, warunki pracy, stosunki społeczne oraz wpływ czynników środowiska pracy;
5) uwzględniać ochronę zdrowia pracownic w ciąży lub karmiących dziecko piersią oraz pracowników niepełnosprawnych w ramach podejmowanych działań profilaktycznych;
6) zapewniać wykonanie nakazów, wystąpień, decyzji i zarządzeń wydawanych przez organy nadzoru nad warunkami pracy;
7) zapewniać wykonanie zaleceń społecznego inspektora pracy.
3. Pracodawca wykonuje spoczywające na nim obowiązki z zakresu bhp w szczególności w drodze:
1) stałej dbałości o stan techniczny oraz bezpieczeństwo w budynku, w którym mieści się zakład pracy, zainstalowanych w nim urządzeń oraz stanowisk pracy;
2) bezwzględnego przestrzegania przepisów i zasad bhp oraz przepisów przeciwpożarowych, jak również przepisów o szkoleniu pracowników w tym zakresie;
3) wprowadzenia oraz rygorystycznego egzekwowania zakazu wnoszenia na teren zakładu pracy napojów alkoholowych, a także spożywania alkoholu na terenie zakładu pracy, jak również zakazu palenia tytoniu poza miejscem w tym celu wyznaczonym.
4. Szczegółowe obowiązki pracodawcy w zakresie bhp regulują przepisy Kodeksu pracy oraz przepisy wykonawcze.
§ 41.
§ 42.
Przestrzeganie przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy jest podstawowym obowiązkiem Pracownika. W szczególności Pracownik jest obowiązany:
1) znać przepisy i zasady bezpieczeństwa i higieny pracy, brać udział w szkoleniu i instruktażu z tego zakresu oraz poddawać się wymaganym egzaminom sprawdzającym;
2) wykonywać pracę w sposób zgodny z przepisami i zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy oraz stosować się do wydawanych w tym zakresie poleceń i wskazówek przełożonych;
3) dbać o należyty stan maszyn, urządzeń, narzędzi i sprzętu oraz o porządek i ład w miejscu pracy;
4) stosować środki ochrony zbiorowej, a także używać przydzielonych środków ochrony indywidualnej oraz odzieży i obuwia roboczego, zgodnie z ich przeznaczeniem;
5) poddawać się wstępnym, okresowym i kontrolnym oraz innym zaleconym badaniom lekarskim i stosować się do wskazań lekarskich;
6) niezwłocznie zawiadomić przełożonego o zauważonym w zakładzie pracy wypadku albo zagrożeniu życia lub zdrowia ludzkiego oraz ostrzec współpracowników, a także inne osoby znajdujące się w rejonie zagrożenia, o grożącym im niebezpieczeństwie;
7) współdziałać z pracodawcą i przełożonymi w wypełnianiu obowiązków dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy.
8) znać ocenę ryzyka zawodowego na stanowisku pracy.
§ 43.
W razie, gdy warunki pracy nie odpowiadają przepisom bhp i stwarzają bezpośrednie zagrożenie dla zdrowia lub życia pracownika albo wykonywana przez niego praca grozi takim niebezpieczeństwem innym osobom, Pracownik ma prawo powstrzymać się od wykonywania pracy, zawiadamiając o tym niezwłocznie przełożonego.
§ 44.
1. Pracodawca refunduje Pracownikowi koszt lub część kosztów zakupu okularów.
2. Pracodawca w odrębnym zarządzeniu ustala zasady dofinansowania do okularów korygujących wzrok Pracownikowi obsługującemu monitor ekranowy.
§ 45.
1. Kobiety w ciąży i kobiety karmiące dziecko piersią nie mogą wykonywać prac uciążliwych, niebezpiecznych lub szkodliwych dla zdrowia, mogących mieć niekorzystny wpływ na ich zdrowie, przebieg ciąży lub karmienie dziecka piersią.
2. Ustala się wykaz prac uciążliwych, niebezpiecznych lub szkodliwych dla zdrowia kobiet w ciąży i kobiet karmiących dziecko piersią, stanowiący Załącznik nr 13 do niniejszego Regulaminu.
3. Kobiety opiekujące się dzieckiem w wieku do 4 lat nie wolno bez jej zgody delegować poza stałe miejsce pracy oraz zatrudniać w godzinach nadliczbowych.
§ 46.
1. Pracownica karmiąca dziecko piersią ma prawo do dwóch półgodzinnych przerw w pracy wliczanych do czasu pracy.
2. Pracownica karmiąca więcej niż jedno dziecko ma prawo do dwóch przerw w pracy po 45 minut każda.
3. Pracownicy zatrudnionej na czas krótszy niż 4 godziny dziennie przerwy na karmienie nie przysługują.
4. Jeżeli czas pracy pracownicy nie przekracza 6 godzin dziennie przysługuje jej jedna przerwa na karmienie.
§ 47.
Pracodawca nie zatrudnia młodocianych.
§ 48.
1. Pracownikom przydzielana jest nieodpłatna odzież i obuwie robocze oraz środki ochrony osobistej.
2. Pracownikom wypłaca się ekwiwalent za pranie odzieży roboczej oraz za używanie odzieży własnej, proporcjonalnie do okresu zatrudnienia oraz wymiaru etatu.
3. Pracodawca w odrębnym zarządzeniu ustala zasady przydzielania oraz normy przydziału środków higieny osobistej, rodzaje środków ochrony indywidualnej, odzieży i obuwia roboczego oraz ustala kalkulację wypłaty ekwiwalentu pieniężnego za pranie i używanie odzieży własnej, obuwia oraz za pranie odzieży roboczej, obuwia.
Rozdział XI
Kary porządkowe
§ 49.
1. Za nieprzestrzeganie przez pracownika ustalonej organizacji i porządku w procesie pracy, przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy, przepisów przeciwpożarowych, a także przyjętego sposobu potwierdzania przybycia i obecności w pracy oraz usprawiedliwiania nieobecności w pracy, Pracodawca może stosować:
1) karę upomnienia,
2) karę nagany.
2. Za nieprzestrzeganie przez pracownika przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy lub przepisów przeciwpożarowych, opuszczenie pracy bez usprawiedliwienia, stawienie się do pracy w stanie nietrzeźwości lub spożywanie alkoholu w czasie pracy - pracodawca może również stosować karę pieniężną.
§ 50.
Szczegółowy tryb nakładania kar porządkowych, przedawnienie, tryb odwoławczy oraz zatarcie kary reguluje Rozdział VI Odpowiedzialność porządkowa pracowników Działu IV Kodeksu pracy (art. 108-113).
Rozdział XII
Postanowienia końcowe
§ 51.
Załączniki:
1. Oświadczenie pracownika o zapoznaniu się z treścią obowiązującego Regulaminu Pracy;
2. Zasady i obowiązki równego traktowania w zatrudnieniu w Urzędzie Miejskim w Woźnikach;
3. Wewnętrzna Polityka Antymobbingowa w Urzędzie Miejskim w Woźnikach;
4. Wzór oświadczenia o prowadzeniu działalności gospodarczej;
5. Wzór zgody na pracę w równoważnym systemie czasu pracy;
6. Wzór zlecenia wykonania pracy w godzinach nadliczbowych, niedziele i święta;
7. Wzór wniosku o udzielenie czasu wolnego za godziny nadliczbowe, w niedziele i święta;
8. Wzór wniosku o udzielenie zwolnienia (wyjście prywatne);
9. Wzór wniosku o urlop wypoczynkowy;
10. Wzór wniosku o urlop wypoczynkowy na żądanie (art. 1672 K.p.);
11. Wzór wniosku o urlop okolicznościowy;
12. Wzór wniosku o udzielenie zwolnienia (art. 188 K. p. );
13. Wykaz prac uciążliwych, niebezpiecznych lub szkodliwych dla zdrowia kobiet w ciąży i kobiet karmiących dziecko piersią.
Na podstawie art. 104 § 1, art. 1041 § 1 i § 2 , art. 1042 §2, art. 1043§1, ustawy z dnia 26 czerwca 1974r. Kodeks pracy (tj. Dz. U. z 2020 r., poz. 1320 ), art. 42 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (tj. Dz. U. z 2019 r. poz. 1282) oraz art. 33 ust. 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2020 r. poz. 713)
zarządzam, co następuje :
§ 1.
1.W Regulaminie Pracy Urzędu Miejskiego w Woźnikach wprowadzonego zarządzeniem Nr OR 120.93.2020 Burmistrza Woźnik z dnia 14 maja 2020 r. wprowadzam zmianę w § 26 ust. 1 poprzez dodanie punktów 3,4,5 o następującym brzmieniu :
3) W sytuacjach nadzwyczajnych, np. epidemii, pandemii, Pracodawcy przysługuje prawo wprowadzenia, dla pracowników zatrudnionych na stanowiskach urzędniczych, pracy zmianowej i zdalnej .
W sytuacji wskazanej powyżej obowiązywać będzie następujący harmonogram czasu pracy:
I zmiana:
Pn. : 7.00– 12.00 praca w siedzibie pracodawcy / 12.00 – 15.00 praca zdalna
Wt.: 7.00 – 12.00 praca w siedzibie pracodawcy / 12.00 – 15.00 praca zdalna
Śr.: 7.00 – 12.00 praca w siedzibie pracodawcy / 12.00 – 15.00 praca zdalna
Czw.: 7.00 – 12.00 praca w siedzibie pracodawcy / 12.00 – 15.00 praca zdalna
Pt.: 7.00 – 12.00 praca w siedzibie pracodawcy / 12.00 – 15.00 praca zdalna
II zmiana:
Pn.: 9.30 – 12.30 praca zdalna /12.30 – 17.30 praca w siedzibie pracodawcy
Wt.: 9.30 – 12.30 praca zdalna /12.30 – 17.30 praca w siedzibie pracodawcy
Śr.: 9.30 – 12.30 praca zdalna /12.30 – 17.30 praca w siedzibie pracodawcy
Czw.: 9.30 – 12.30 praca zdalna /12.30 – 17.30 praca w siedzibie pracodawcy
Pt.: 9.30 – 12.30 praca zdalna /12.30 – 17.30 praca w siedzibie pracodawcy
4) W sytuacji określonej w § 26 ust. 1 pkt 3 Pracodawcy przysługuje prawo prowadzenia ewidencji czasu pracy w wersji papierowej.
5) W przerwie między zakończeniem I zmiany a rozpoczęciem II zmiany Pracodawca przewiduje przeprowadzenie dezynfekcji pomieszczeń w Urzędzie Miejskim w Woźnikach.
2.W Regulaminie Pracy Urzędu Miejskiego w Woźnikach wprowadzonego zarządzeniem Nr OR 120.93.2020 Burmistrza Woźnik z dnia 14 maja 2020 r. wprowadzam zmianę § 27 ust. 4 pkt 1 , który otrzymuje brzmienie:
1) elektroniczna ewidencja czasu pracy pracowników – prowadzona jest w programie kadrowym , na podstawie ewidencji czasu pracy pracowników w wersji papierowej ( listy obecności ), na podstawie danych pobranych z rejestratora czasu pracy.
§ 2.
Wykonanie zarządzenia powierza się Sekretarzowi Gminy Woźniki.
§ 3.
Zarządzenie wchodzi w życie po upływie 2 tygodni od dnia podania go do wiadomości pracownikom.
Na podstawie art. 104 § 1, art. 1041 § 1 i § 2 , art. 1042 § 2, art. 1043§ 1, ustawy z dnia 26 czerwca 1974r. Kodeks pracy (tj. Dz. U. z 2020 r., poz. 1320 ze zm. ), art. 42 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (tj. Dz. U. z 2019 r. poz. 1282 ze zm.) oraz art. 33 ust. 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1372 ze zm.)
zarządzam, co następuje :
§ 1.
W Regulaminie Pracy Urzędu Miejskiego w Woźnikach wprowadzonego Zarządzeniem Nr OR 120.93.2020 Burmistrza Woźnik z dnia 14 maja 2020 r. ze zm., zwanym dalej „Regulaminem”, wprowadza się następujące zmiany:
1) § 25 ust. 1 Regulaminu otrzymuje nowe brzmienie:
„1. W Urzędzie Miejskim w Woźnikach obowiązują następujące systemy czasu pracy: 1Podstawowy system czasu pracy, w godzinach 7.30 – 15.30, obowiązuje pracowników wskazanych w § 26 ust. 6; 2równoważny system czasu pracy – obowiązuje pracowników niewymienionych w § 26 ust. 6; 3zadaniowy system czasu pracy– dotyczy pracowników wskazanych w § 26 ust. 4;”;
2) W § 25 ust. 4 Regulaminu dodaje się zapis o treści :
„Równoważny czas pracy rozliczany będzie w systemie kwartalnym.”;
3) § 26 ust. 4 Regulaminu otrzymuje nowe brzmienie :
„4. Dla pracowników zatrudnionych na kierowniczych stanowiskach urzędniczych, dla Zastępcy Burmistrza, Sekretarza Gminy i Skarbnika Gminy oraz innych pracowników zatrudnionych na stanowiskach urzędniczych - na zasadzie porozumienia stron pomiędzy Pracodawcą a Pracownikiem - może być wprowadzony zadaniowy system czasu pracy.”;
4) . W § 40 ust. 3 Regulaminu dodaje się pkt 4 o następującym brzmieniu:
„4) wprowadzenia zasad przydziału odzieży roboczej i ochronnej, obuwia roboczego, środków ochrony indywidualnej, zasady przydziału posiłków i napojów, zasady dofinansowania zakupu okularów korekcyjnych i zapewnienia pracownikom dostępu do środków higieny osobistej, zgodnie z załącznikiem nr 14 do niniejszego Regulaminu.”.
§ 2.
1. Traci moc Zarządzenie Nr 28/2010 Burmistrza Woźnik z dnia 16.03.2010 w sprawie : ustalenia zasad przydzielania oraz norm przydziału środków higieny osobistej, ochrony indywidualnej oraz obuwia roboczego ze zm.
2. Traci moc Zarządzenie Nr KR 120.59.2016 r. Burmistrza Woźnik z dnia 5 maja 2016 r. w sprawie zwrotu kosztów zakupu okularów korygujących wzrok pracownikom obsługującym monitory ekranowe w Urzędzie Miejskim w Woźnikach
§ 3.
Wykonanie Zarządzenia powierza się Sekretarzowi Gminy Woźniki.
§ 4.
Zarządzenie wchodzi w życie po upływie 2 tygodni od dnia podania go do wiadomości pracowników.
Na podstawie art. 104 § 1, art. 1041 § 1 i § 2 , art. 1042 § 2, art. 1043§ 1, ustawy z dnia 26 czerwca 1974r. Kodeks pracy (tj. Dz. U. z 2022 r., poz. 1510 ze zm. ), art. 42 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (tj. Dz. U. z 2022 r. poz. 530 ) oraz art. 33 ust. 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 40 )
zarządzam, co następuje :
§ 1.
W Regulaminie Pracy Urzędu Miejskiego w Woźnikach wprowadzonego Zarządzeniem Nr OR 120.93.2020 Burmistrza Woźnik z dnia 14 maja 2020 r. ze zm., zwanym dalej „Regulaminem”, wprowadza się następujące zmiany:
1) § 26 ust. 1 i ust. 2 Regulaminu otrzymuje nowe brzmienie:
„1. U pracodawcy obowiązuje jednozmianowy system czasu pracy z zastrzeżeniem ust. 2.
1) Pracownicy zatrudnieni na stanowiskach urzędniczych wykonują pracę w ramach równoważnego systemu czasu pracy :
a)
- poniedziałek, w 9,5 godzinnym dniu pracy, w godzinach od 7.00 do 17.30
- od wtorku do czwartku, w 8 godzinnym dniu pracy, w godzinach od 7.00 do 16.00
- piątek, w 6,5 godzinnym dniu pracy, w godzinach od 7.00 do 14.30
z tym zastrzeżeniem, że wyznacza się przedział czasu pracy między godziną 7.00, a godziną 8.00, w którym w/w pracownicy zobowiązani są rozpocząć pracę i następnie przepracować obowiązujący ich dobowy wymiar czasu pracy:”
2) Obsługa klienta w Urzędzie realizowana będzie w następujących godzinach:
a)
- poniedziałek, w godzinach od 7.30 do 17.00.
- od wtorku do czwartku w godzinach od 7.30 do 15.30
- piątek w godzinach od 7.30 do 14.00
b) za zapewnienie ciągłości pracy referatu odpowiedzialny jest jego kierownik
3). Kasa urzędu czynna jest w godzinach:
a)
- poniedziałek od godz.8.30 do 16.30
- od wtorku do piątku w godzinach od 8.30 do 12.30
2.Pracownicy zatrudnieni na stanowiskach obsługi i pomocniczych Urzędu wykonują pracę w następujących godzinach :
1) Robotnicy gospodarczy I zmiana
a)
- poniedziałek, w godzinach od 7.00 do 16.00.
- od wtorku do czwartku w godzinach od 7.00 do 15.00
- piątek w godzinach od 7.00 do 14.00
2) Robotnicy gospodarczy II zmiana
a)
- poniedziałek, w godzinach od 12.00 do 21.00.
- od wtorku do czwartku w godzinach od 12.00 do 20.00
- piątek w godzinach od 13.00 do 20.00
3) Pracownicy obsługujący PSZOK I zmiana
a)
- poniedziałek, w godzinach od 7.00 do 16.00.
- od wtorku do czwartku w godzinach od 7.00 do 15.00
- piątek w godzinach od 11.00 do 18.00
4) Pracownicy obsługujący PSZOK II zmiana
a)
- poniedziałek dzień wolny od pracy
- wtorek w godzinach od 6.00 do 15.00
- od środy do czwartku w godzinach od 7.00 do 15.00
- piątek w godzinach od 7.00 do 14.00
- sobota w godzinach od 7.00 do 15.00”
2) § 27 ust. 7 Regulaminu otrzymuje nowe brzmienie:
„7. Pracownik zobowiązany jest potwierdzić swoją obecność w pracy poprzez przyłożenie karty RFID do czytnika lub poprzez podpis na liście obecności. Pracownik, który z różnych przyczyn w danym dniu nie będzie posiadał karty RFID po przybyciu do pracy do czytnika wprowadza PIN indywidualnie nadany każdemu pracownikowi. Zabrania się przekazywania kart oraz PIN kodów osobom trzecim.
3) w § 30 ust. 1 Regulaminu zmienia się punkt 8), który otrzymuje nowe brzmienie :
„8)Przez wyjście prywatne rozumie się wyjście trwające minimum 30 minut.”
4) w § 30 ust. 1 Regulaminu dodaje się pkt 9) i 10) o następującym brzmieniu:
„9) Odpracowanie wyjścia prywatnego następuje w dniu lub po dniu, w którym wyjście prywatne miało miejsce. Przez odpracowanie wyjścia prywatnego rozumie się odpracowanie trwające minimum 30 minut.”
„10) Wyjście prywatne należy zgłosić najpóźniej dzień przed planowanym wyjściem prywatnym.”
5) w § 33 zmienia się ust. 1 i ust. 2 Regulaminu, który otrzymuje nowe brzmienie:
„1 Każde przyjście do pracy po określonym dla danego pracownika czasie pracy traktowane jest jako spóźnienie, wyjście później niż określone w czasie pracy pracownika nie jest traktowane jako praca w godzinach nadliczbowych z zastrzeżeniem § 28 ust.1. ”
„2 W przypadku przybycia do pracy po godzinach rozpoczęcia pracy, dany pracownik informację o spóźnieniu przekłada tego samego dnia w formie pisemnej Sekretarzowi Gminy Woźniki, a w razie nieobecności Sekretarza Gminy Woźniki - Zastępcy Burmistrza Woźnik, a w razie nieobecności Sekretarza Gminy Woźniki i Zastępcy Burmistrza Woźnik - Burmistrzowi Woźnik.”
§ 2.
Wykonanie Zarządzenia powierza się Sekretarzowi Gminy Woźniki.
§ 3.
Zarządzenie wchodzi w życie po upływie 2 tygodni od dnia podania go do wiadomości pracowników.
Realizacja: IDcom.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone © 2025 Urząd Miejski w Woźnikach